Judit
3 °C
7 °C

A CNET - Ziff-Davis házasság

2000.07.20. 17:47
A fiatalabb és kifejezetten újmédia-cég CNET megvásárolja az internet felé az elsők között nyitó, de a hagyományos médiához mindig is erősen kötődő Ziff-Davis médiacéget. Ezzel a CNET tulajdonába kerül őskonkurense, a szintén technológiai hírportálként üzemelő ZDNet is.
A CNET 1,6 milliárd dollár értékű részvényért veszi meg a Ziff-Davist
A CNET 1,6 milliárd dollár értékű részvényért veszi meg a Ziff-Davist és annak internetes vállalatát, a ZDNetet. A cég 0,3397 részvényét adja minden egyes Ziff-Davis és 0,5932 részvényét minden ZDNet papírért, utóbbi ugyanis külön cégként szerepel a tőzsdei kereskedelemben. Az árfolyam egyébként a piaci árhoz képes 50%-os prémiumot jelent a ZDNet-ért, viszont 4%-kal rosszabb a Ziff-Davis megítélésénél. Az új cég vezetője a CNET vezérigazgatója, Shelby Bonnie lesz, míg az elnöki posztot az eddigi Ziff-Davis vezér Dan Rosensweig kapja meg. A két vállalat együtt összesen 16,6 millió felhasználóra, vagyis az amerikai internetezők 22%ára számíthat, a Media Metrix májusi adatai szerint a nyolcadik legnagyobb internetes cég lesz, megelőzve az NBCi-t és az Amazon.comot. Ráadásul az üzlettel várhatóan nem egymás látogatóit fogják elvenni, mivel a ZDNet főleg Európában - Franciaországban, Németországban, Nagy-Britanniában - népszerű, mint technológiai portál, vagyis épp azokon a piacokon, ahová a CNET is terjeszkedni szeretne.

"Az új média győzelme?"

Az internetezőket ellátni a technológia legújabb vívmányairól szóló hírekkel, ez volt mindkét cég maga elé állított célja és küldetése, de a később induló CNET bizonyult a sikeresebb és dinamikusabb vállalkozásnak. Az új média diadala a régi felett? Tény, hogy a Ziff-Davis nem kifejezetten internetes hanem az offline világhoz sokkal inkább kötődő, és így internetes mércével némileg konzervatívabb technológiai médiacég volt. A PC Magazine és a MacWorld újságok tulajdonosaként viszont már 1985-ben megjelent a ZDNet ősével, egy interaktív olvasói szolgáltatással. Mire a CNET 1995-ben elindult, a ZDNet már az online hírpiac egyik meghatározó szereplője volt. A CNET azonban sokkal dinamikusabb, vérbeli internetes cég lett, és jobban ráéreztek a kor követelményeire és lehetőségeire. Amikor az amerikaiak elkezdték felfedezni az internetet megszereztek néhány egyszerű és önmagában is sokatmondó, és így sok látogatót vonzó domaint - pl. news.com, download.com, shareware.com -, és már 1996-ban tőzsdére vitték a céget. A befolyó pénzből aztán más internetes cégeket vettek meg, pl. tavaly 700 millió dollárért a MySimon.com nevű, a különféle internetes áruházak árait összehasonlító vásárlási tanácsadó szolgáltatást.

Mire a CNET 1995-ben elindult, a ZDNet már az online hírpiac egyik meghatározó szereplője volt
"Megérett az eladásra"

A Ziff-Davis többségi tulajdonosa, a japán Softbank befektetőcsoport már tavaly bejelentette, hogy el akarja adni a cég nem internetes érdekeltségeit, és a világ legnagyobb internetes befektetőcsoportja kíván lenni. Azóta szépen lassan a Ziff-Davishez tartozó összes céget eladták. A ZD Market Intelligence piackutató cég eladása nyitotta meg a sort, 101 millióért kelt el 1999 szeptemberében. Novemberben 172 millióért túladtak a ZD Education nevű internetes oktatási központon is, és 205 millióért kelt el a ZDTV kábeltelevíziós csatorna, amelynek 64%-os tulajdonosai voltak. Utóbbi vevője a Microsoft-alapító Paul Allenhez tartozó Vulcan Ventures lett. 780 millót adott tavaly decemberben a Willis Stein a magazinokért - amivel egyébként az USA hatodik legnagyobb magazinkiadója lettek -, idén márciusban pedig bejelentették, hogy augusztusban tőzsdére viszik a főleg a Comdex miatt értékes kiállítás-szervezői üzletágat is. Ami a mostani üzletre a Ziff-Davis név mögött maradt, az szinte csak a ZDNet, 2 újság, köztük a Computer Shopper, részesedés a Red Herring Communicationsben, és a SmartPlanet website.

"Problémák azért lesznek"

A két hasonló profilú cég egyesítése azért kétségeket is ébresztett. A legnagyobb bizonytalanságot az okozhatja, hogy vajon hajlandóak lesznek-e a reklámozók ugyanannak a cégnek fizetni két helyen való megjelenésért. A kérdés azért is különösen komoly, mert a CNET bevételeinek 2/3-a, a ZDNet-ének pedig ž-e a reklámozóktól származik. A 2 cég adatai szerint a 2 sitecsoport legnagyobb hirdetőinek csak negyede ugyanaz, így ez nem fog problémát okozni. Az első nyilatkozatok szerint mind a CNET, mint a ZDNet márkanevek megmaradnak, a site-ok mögött álló szerkesztőgárdák továbbra is függetlenek lesznek egymástól. Ugyanakkor a sok azonos szolgáltatás - pl. hírek, online játékok, termékismertetők, állásközvetítés - miatt megkérdőjelezhető, hogy hosszú távon is fenntarthatók-e a párhuzamosságok. Az esetleges egyesítés azonban nem menne könnyen, hisz a két site hangvétele, stílusa és így közönsége is különböző. Korábban a CNET kicsit épp a ZDNet ellenpontja kívánt lenni, hétköznapibb hangvételű cikkekkel inkább az átlag internetezőkhöz szóltak, míg a ZD inkább szakmai nyelvezetet ütött meg.

Külön probléma, hogy a Willis Stein által megvásárolt Ziff-Davis Mediához tartozó informatikai lapokkal 3 éves szerződést kötöttek, aminek az értelmében azok exkluzív anyagokat szállítanak a ZDNet számára. Ezért csak idén legalább 7 millió dollárra, az elkövetkező két évben pedig 9 és 11 millióra tarthatnak igényt. Egyelőre kérdéses, hogy ez a megállapodás kiterjeszthető-e a CNET-re is.

CNET részvényeinek árfolyama 8 %-ot esett
A piac első reakciója az üzlet hírére vegyes volt, a CNET részvényeinek árfolyama 8 %-ot esett, míg a Ziff-Davis papíroké 18%-ot, a ZDNet-é pedig 4%-ot emelkedett. Vagyis a piac szerint inkább az eladó csinált jó boltot. Az új vállalat vezetői azonban bizakodóak, cégeik szerintük most érték el azt a kritikus tömeget, amivel már nemcsak médiacégként, hanem üzleti szolgáltatóként is sikeresek lehetnek. Az elmúlt években mindkét cég nagy erőfeszítéseket tett B2B üzletágainak fejlesztésére, így várhatóan egyre nagyobb bevételeik fognak majd a más cégeknek nyújtott szolgáltatásokból származni. De azért most sem panaszkodhatnak, a Media Metrix szerint mindkét cég azon 16 internetes vállalkozás közé tartozik, amelyek profitot termeltek 1999-ben, és várhatóan 2000-ben is eredményes lesz a működésük.

Adatok
CNET Networks ZDNet
1999-es forgalom: 112,3 millió USD 104,2 millió USD
Növekedés előző évhez képest: 95% 85,7%
Dolgozók száma: 800 530
Látogatók száma (2000. május): 10,5 millió 10,1 millió

Források: The New York Times, Internetnews, Snap, ZDNet, CNET

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

  • Eladó házat keresel? Az Otthontérképen több ezer hirdetésből válogathatsz.
  • Az agglomeráció ingatlan árai tovább csökkentek, ha befektetnél vegyél lakást Budapesten!
  • Olcsóbban juthatunk ingatlanhoz az agglomerációban, érdemes megnézni az eladó házakat.