
További Üzlet cikkek
![]() |
A CNET 1,6 milliárd dollár értékű részvényért veszi meg a Ziff-Davist |
"Az új média győzelme?"
Az internetezőket ellátni a technológia legújabb vívmányairól szóló hírekkel, ez volt mindkét cég maga elé állított célja és küldetése, de a később induló CNET bizonyult a sikeresebb és dinamikusabb vállalkozásnak. Az új média diadala a régi felett? Tény, hogy a Ziff-Davis nem kifejezetten internetes hanem az offline világhoz sokkal inkább kötődő, és így internetes mércével némileg konzervatívabb technológiai médiacég volt. A PC Magazine és a MacWorld újságok tulajdonosaként viszont már 1985-ben megjelent a ZDNet ősével, egy interaktív olvasói szolgáltatással. Mire a CNET 1995-ben elindult, a ZDNet már az online hírpiac egyik meghatározó szereplője volt. A CNET azonban sokkal dinamikusabb, vérbeli internetes cég lett, és jobban ráéreztek a kor követelményeire és lehetőségeire. Amikor az amerikaiak elkezdték felfedezni az internetet megszereztek néhány egyszerű és önmagában is sokatmondó, és így sok látogatót vonzó domaint - pl. news.com, download.com, shareware.com -, és már 1996-ban tőzsdére vitték a céget. A befolyó pénzből aztán más internetes cégeket vettek meg, pl. tavaly 700 millió dollárért a MySimon.com nevű, a különféle internetes áruházak árait összehasonlító vásárlási tanácsadó szolgáltatást.
"Megérett az eladásra"
Mire a CNET 1995-ben elindult, a ZDNet már az online hírpiac egyik meghatározó szereplője volt
A Ziff-Davis többségi tulajdonosa, a japán Softbank befektetőcsoport már tavaly bejelentette, hogy el akarja adni a cég nem internetes érdekeltségeit, és a világ legnagyobb internetes befektetőcsoportja kíván lenni. Azóta szépen lassan a Ziff-Davishez tartozó összes céget eladták. A ZD Market Intelligence piackutató cég eladása nyitotta meg a sort, 101 millióért kelt el 1999 szeptemberében. Novemberben 172 millióért túladtak a ZD Education nevű internetes oktatási központon is, és 205 millióért kelt el a ZDTV kábeltelevíziós csatorna, amelynek 64%-os tulajdonosai voltak. Utóbbi vevője a Microsoft-alapító Paul Allenhez tartozó Vulcan Ventures lett. 780 millót adott tavaly decemberben a Willis Stein a magazinokért - amivel egyébként az USA hatodik legnagyobb magazinkiadója lettek -, idén márciusban pedig bejelentették, hogy augusztusban tőzsdére viszik a főleg a Comdex miatt értékes kiállítás-szervezői üzletágat is. Ami a mostani üzletre a Ziff-Davis név mögött maradt, az szinte csak a ZDNet, 2 újság, köztük a Computer Shopper, részesedés a Red Herring Communicationsben, és a SmartPlanet website.
"Problémák azért lesznek"
A két hasonló profilú cég egyesítése azért kétségeket is ébresztett. A legnagyobb bizonytalanságot az okozhatja, hogy vajon hajlandóak lesznek-e a reklámozók ugyanannak a cégnek fizetni két helyen való megjelenésért. A kérdés azért is különösen komoly, mert a CNET bevételeinek 2/3-a, a ZDNet-ének pedig ž-e a reklámozóktól származik. A 2 cég adatai szerint a 2 sitecsoport legnagyobb hirdetőinek csak negyede ugyanaz, így ez nem fog problémát okozni. Az első nyilatkozatok szerint mind a CNET, mint a ZDNet márkanevek megmaradnak, a site-ok mögött álló szerkesztőgárdák továbbra is függetlenek lesznek egymástól. Ugyanakkor a sok azonos szolgáltatás - pl. hírek, online játékok, termékismertetők, állásközvetítés - miatt megkérdőjelezhető, hogy hosszú távon is fenntarthatók-e a párhuzamosságok. Az esetleges egyesítés azonban nem menne könnyen, hisz a két site hangvétele, stílusa és így közönsége is különböző. Korábban a CNET kicsit épp a ZDNet ellenpontja kívánt lenni, hétköznapibb hangvételű cikkekkel inkább az átlag internetezőkhöz szóltak, míg a ZD inkább szakmai nyelvezetet ütött meg.
Külön probléma, hogy a Willis Stein által megvásárolt Ziff-Davis Mediához tartozó informatikai lapokkal 3 éves szerződést kötöttek, aminek az értelmében azok exkluzív anyagokat szállítanak a ZDNet számára. Ezért csak idén legalább 7 millió dollárra, az elkövetkező két évben pedig 9 és 11 millióra tarthatnak igényt. Egyelőre kérdéses, hogy ez a megállapodás kiterjeszthető-e a CNET-re is.
![]() |
CNET részvényeinek árfolyama 8 %-ot esett |
|
Források: The New York Times, Internetnews, Snap, ZDNet, CNET
