Kis híján romba döntötte az Everquest 2 online szerepjáték gazdaságát néhány kapzsi hekker, akik egy ismert szoftverhiba, úgynevezett "duping bug" kihasználásával számolatlanul gyártották a hamis platinumot a játék virtuális világának helyet adó szerverek egyikén. Az Everquest kiadója, a Sony Online Entertainment (SOE) a múlt hét végén fedezte fel, hogy a játékhoz tartozó tőzsdén, a Station Exchange-en huszonnégy óra alatt ötödével nőtt az alkuszok által eladásra felajánlott platinum mennyisége. A SOE píárosa, Chris Kramer a Cnetnek elmondta: "Sokféle riasztónk van, ami jelez, ha ilyesmi történik, és most szombaton mindegyik megszólalt".
Kisebb csetepaté az Everquestben
A SOE szoftveres eszközökkel ki tudta nyomozni, hogyan keletkezett a rengeteg hamis játékplatinum, amit a hekkerek valós pénzért árultak az online tőzsdén. A cég munkatársai vasárnapra kivonták a forgalomból az illegálisan előállított pénzmennyiséget. A hamisítók kilétét is sikerült felderíteni - őket kizárta a játékból a Sony, de nevüket nem hozta nyilvánosságra. Az Everquest-fanszájtokon publikáló játékosok egyébként olyan felhasználókról is tudnak, akik fejenként állítólag több mint 70 000 dollárt (14 millió forintot) kerestek hamis platinum árusításával.
Masszív milliók
A Sony a múlt hónapban nyitotta meg a Station Exchange-et, mert bár az Everquest 1999-es indulása óta ellenezte, sőt tiltotta a virtuális javak valós pénzért történő adásvételét, az illegális online árudákban virágzó kereskedelmet nem tudta felszámolni, ezért úgy döntött, inkább beszáll a bizniszbe.
Közel félmillió játékosával az Everquest a világ egyik legnépszerűbb sok felhasználós szerepjátéka (massively multiplayer online role playing game, MMORPG). A játék szerves része a virtuális javak - használati eszközök, fegyverek - megszerzése, amelyekkel a játékon belül is lehet üzletelni, de némi leleménnyel valós pénzre is válthatók. A brit Economist szerint az Everquest és a hozzá hasonló netes szerepjátékok dollár-százmilliókat mozgatnak meg évente. A téma szakértője, Edward Castronova közgazdász 2002-ben kiszámolta, hogy az Everquest egy főre eső nemzeti összterméke 2266 dollár, amivel a játék akkor a hetvenhetedik helyet foglalta volna el a valós világranglistán, közvetlenül Oroszország mögött.