Elkerüli a válság a játékkonzol ipart
A játékkonzolok gyártói immúnisak a válságra, derül ki az NPD Group piackutató vállalat legújabb jelentéséből. A piacvezető japán Nintendo slágertermékéből, a Wii konzolból szeptemberben 687 ezer darab kelt el, ami 37 százalékos növekedés az előző hónaphoz képest. A Microsoft tovább csökkentette az Xbox 360 árát, ami meghozta a gyümölcsét: 78 százalékkal 374 ezer fölé emelkedett az eladások száma és a redmondi óriás terméke feljött a második helyre, maga mögé utasítva a Sony-féle PlayStation 3 játékkonzolt, amelyből azonban még így is 232 400, az augusztusinál 25 százalékkal több fogyott az amerikai piacon.
A válság ellenére elért növekedés, különösen az Xbox 360 jó teljesítménye, a karácsonyi szezon előtt álló iparág egészségének biztos jele, véli Anita Frazier, az NPD elemzője. A Microsoftnál arra számítanak, hogy a tőzsdék mélyrepülése ellenére a konzolpiac fejlődik tovább. David Dennis microsoftos szóvivő szerint semmi jele nincs annak, hogy az általános gazdasági helyzetnek bármiféle hatása lenne.
A Microsoft szeptemberben már sokadik lépésben csökkentette az Xbox 360 árát. A legolcsóbb modell, az Arcade most 200 dollárba (40 ezer forint) kerül, így 25 százalékkal kevesebbet kell fizetni érte, mint a piacvezető Wii-ért. Az európai piacon belül Németországban az Xbox 360 legolcsóbb változata 240 euró (64 ezer forint), ami közel tíz euróval kevesebb, mint a Wii fogyasztói ára.
A PlayStation 3-mal a harmadik helyen álló Sony más stratégiát követ. Árcsökkentés helyett exkluzív, kizárólag Playstation-re szabott új játékokkal - mint például a Little Big Planet - készül, és a lakás szórakoztató-elektronikai központjává igyekszik fejleszteni a konzolt. Ilyen fejlesztés például a Play TV nevű új szolgáltatás, amellyel digitális földfelszíni televízióadás (DVB-T) vételére és rögzítésére alkalmas készülék lesz a játékkonzolból.
A játékipar egésze - hardver és játékszoftver együtt - az elemzés szerint szeptemberben két év óta először zsugorodott. A forgalom hét százalékkal 1,27 milliárd dollárra esett vissza az előző év azonos időszakához képest. Ennek az oka elsősorban az, hogy az új játékok között nincs olyan bombasiker, mint a Microsoft-féle Halo 3, amely a tavaly szeptemberi premier óta világszerte 3,3 millió példányban kelt el, mondta Anita Frazier. Az NPD becslése szerint az iparág teljes forgalma konzolokkal, játékokkal és kiegészítőkkel együtt idén 22 milliárd dollár lesz.