Folyamatos növekedés
A Fotexnet forgalma a cég működésének 3 éve alatt folyamatosan, körülbelül évi 150 százalékkal bővült és a következő évekre is hasonló eredményt vár Porkoláb Péter, a cég ügyvezető igazgatója. Az áruház legkeresettebb árui változatlanul a műszaki cikkek, könyvek, CD-k és DVD-k. A novemberi és decemberi hónapok az átlagos bevételek hatszorosát hozzák - tette hozzá Porkoláb.
Az informatikai cikkek kereskedelmével foglalkozó E-bolt marketingvezetője, Mecséri Ildikó részben az internetezők korösszetételének megváltozásában látja a 80 százalékos éves forgalomnövekedés okát: a kilencvenes évek diákjainak nagy része ma már dolgozik, nekik már természetes az internet. Az E-bolt havonta körülbelül ezer vevőt szolgál ki, a vásárlók elsősorban hardvereket és fotókidolgozáshoz szükséges eszközöket rendelnek - tette hozzá Mecséri.
Több internetezőre várnak
A következő évekre a jelenlegivel megegyező vagy annál dinamikusabb gyarapodást prognosztizálnak a kereskedők. Az internetezők gyarapodását várják a Sulinet Expresstől, valamint a távközlési piaci verseny intenzitásának általuk remélt erősödésétől. Emellett a vásárlási kultúra fejlődése is fontos - vélekedik Török László, az Addel Piactér (online-áruházaknak hátteret biztosító szolgáltatás) alapítója. Egyelőre rengeteg kiskereskedő nincs tisztában az e-kereskedelem technikai és üzleti velejáróival, nagyon kevés helyen folytatnak tudatos marketing tevékenységet.
Tavaly több mint 40 százalékkal, 4,5 milliárd forintra nőtt az online-áruházak forgalma Magyarországon - derül ki a GKI, a Westel és a Sun Microsystems felméréséből. Az idei évre 30 százalékos gyarapodásra, vagyis 6 milliárdos bevételre lehet számítani. A jelentős bővülés ellenére a magyarországi kiskereskedelmi forgalomnak kevesebb mint 1 százalékát teszi ki az online vásárlás. A bevételek 60 százalékát a háztartások, 30 százalékát a vállalati beszerzések, 10 százalékát pedig az intézményi megrendelések adják. A piaci koncentráció viszonylag magas: 250-300 áruház létezik, az 5 legnagyobb a forgalom 42 százalékát, a 10 legnagyobb a bevétel 59 százalékát produkálja.