További Üzlet cikkek
Egyre több internetező
A gyorsuló gyarapodás részben az internetezők számának idei, 15-20 százalékos növekedésével, részben pedig a világhálón töltött idő hosszabbodásával magyarázható. A vezető magyar portálok látogatottsága akár 50 százalékkal is nagyobb lehet ma, mint egy évvel ezelőtt - mondta Novák. A GfK Hungary Piackutató Intézet adatai szerint Magyarországon a felnőtt lakosság 15 százaléka használja rendszeresen a világhálót. Az idén éppen a 18 évnél fiatalabbak és az 50 évnél idősebbek körében nőtt erőteljesen a számítógép-használat - mondta Novák.
A Sulinet Expessztől a kereskedők zöme az internet-penetráció gyorsulását várja. A legjellemzőbb és a "legértékesebb" 18-39 éves korcsoport mellett számítani lehet a fiatalabb korosztály erősödésére az online elérhető fogyasztók táborában. Az interneten való reklámozás technikai és kreatív jellemzői is ösztönzik a cégeket az online marketingeszközök minél aktívabb alkalmazására.
Autót is hirdetnek
Míg néhány évvel ezelőtt az informatikai és telekommunikációs szektor uralta az internetes hirdetési piacot, addig ma egyre gyakrabban élnek az online eszközökkel a fogyasztási cikkeket gyártó (FMCG), az autóipari és pénzügyi vállalkozások is. Az alacsonyabb belépési költségek és a kreativitás igen tág határai a kis- és közepes vállalkozásokat szintén az internet alkalmazására ösztönzik - véli Novák.
Az online marketingnek igen kedvezőek a célcsoport-elérési mutatói: a városi fiatalok, illetve a 18-29 éves felső és felső-közép jövedelmi kategóriában lévő fogyasztók aránya kiemelkedően magas, eléri a 60 százalékot az interneten.
Nagybani kedvezmények
A hirdetési költségek stagnálnak. A legnépszerűbb hirdetési forma, a banner megjelenésenkénti listaára 6 és 10 forint között mozog a honlapok témájától függően, az 1000 fő elérésére jutó költség (CPT) így 6-10 ezer forint. A gazdasági portálokon a felső árkategóriák, míg az általános és magazin jellegű oldalakon az alacsonyabb listaárak jellemzőek. A listaárból számos esetben jár kedvezmény nagy volumenű médiavásárlás, komplett kampányok esetén, valamint ügynökségek számára.
Az utóbbi időben egyre változatosabbá váló megjelenési formákból összeállított csomagok is jóval olcsóbban kaphatók a listaáraknál. Az engedmények mértéke eléri a 20-30 százalékot. A hagyományos banner már 2001 végén sem érte el a hirdetések 70 százalékát; az interaktív bannerek, az úgynevezett billboardok (a cikk szövegébe ékelt nagyobb méretű hirdetés), az oldal tartalmát néhány másodpercig kitakaró úgynevezett takeoverek, valamint a kurzorkövetők egyre nagyobb tért hódítanak a hirdetési piacon.
A bonyolultabb eszközök gyártása többszörösébe kerül az egyszerű - 20 ezer forintról induló - banner árának. Jellemzően 100-150 ezer forint körül alakulnak a gyártási és tervezési költségek szakértők szerint. Egy-egy komplikáltabb elem elkészítése azonban elérheti a milliós, külföldön a 10 milliós nagyságrendet is.