Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

A BMW 'angol betege'

2000.03.16. 13:56
Hosszú vergődés után a BMW jobbnak látta, ha megszabadul a Rovertől. A német autókonszern 1994-ben vásárolta meg az angol gyártót, abban a reményben, hogy némi tőkeinjekcióval és szerkezeti átalakítással fel tudja futtatni, ám csalódniuk kellett. Az eladást hivatalosan csütörtök délután jelentették be, a Rovert a brit érdekeltségű Alchemy vásárolta meg.

Több, mint 750 millió Font veszteség
A német csalódás oka a brit gyárak folyamatos veszteség-termelése, amit a BMW vezetősége megelégelt. A különböző "segélycsomagok" ellenére a Rover több mint 750 millió Font veszteséggel zárta a tavalyi évet. A BMW ezt tarthatatlannak vélte, ezért a cég eladása mellett döntött.

A Rover a huszadik századi brit ipar mintapéldánya. Megélt jobb, és rosszabb napokat is, most minden jel szerint ismét rosszakat lát. A II. világháború után a cég jelentős fejlődésen ment keresztül, köszönhette ezt annak, hogy a britek gyakorlatilag minden egyes autót megvásároltak, amit a gyárból kikerült. Az 1904 óta fennálló gyár mindig népszerű volt a brit honpolgárok körében, köszönhette ezt megfizethető és jó minőségű autóinak. A sötét felhők a 70-es években kezdtek gyülekezni a cég felett, mivel az nem tudott lépést tartani a technikai fejlődéssel. A megmaradásért vívott harc utolsó fejezeteként értékelték, amikor 1994-ben a BMW AG megvásárolta a Rover-t, bízva abban, hogy a követelményeknek megfelelő szintűre fejlesztheti. A német vállalatot főleg a Land Rover csoport érdekelte, de akkoriban a brit cég többi egysége is jó üzletnek tűnt.

Joachim Milberg, a BMW-csoport vezérigazgatója
Betelt a pohár
A BMW bábáskodása mellet a Rover több sikeres autót is piacra dobott, de a különböző design díjak, és a szakmai társadalom elismerése sem segített több autót eladni. A tavalyi évben összesen 143 ezer darabot vásároltak meg, ezzel jóval a tervezett eladások alatt teljesítettek. A német anyavállalat hitét leginkább az ingatta meg, hogy a húzódarabnak szánt 75-ös modellből a fele a nyakán maradt. Ezzel betelt a pohár, megérett a BMW döntése. Ez a döntés pedig a britek szerint több, mint egyszerű eladás, hiszen több ezer ember munkahelyét fenyegeti így veszély, az angol sajtó felmérése szerint akár 30 ezer munkást veszítheti el az állását.

Az eladástól függetlenül a BMW megtartja magának a Land Rover-t és a Mini-t, amelyek jelentős profitot termelnek. Csak veszteséges üzemeket adnak el, beleértve a hírhedt longbridge-i gyárat is. Longbridge nevét azzal érdemelte ki, hogy az elmúlt évben itt készült a legkevesebb autó egy munkásra számítva. Az inkriminált gyáregységben 30 db autót állított elő egy munkás egy év alatt, ezzel szemben például a Nissan sunderland-i gyára fejenként 105-öt termelt.

Az eladást hivatalosan csütörtök délután jelentették be, a Rovert a brit érdekeltségű Alchemy vásárolta meg, amely eddig egészen más körökben forgott. A BMW elmondása szerint a Roverre több kedvező ajánlat is érkezett, ezek közül az Alchemy lett a szerencsés, vagy szerencsétlen nyertes.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?