
Facebook, miért küldesz kiságyreklámot, mikor halva született a gyerekem?
További Tech-Tudomány cikkek
-
Grönland nem fogja lerohanni magát: az Egyesült Államok már teszteli, mire képes a sarkkörön túl
- Fontos chipgyártási monopóliumot törhet meg Kína
- Újabb forradalmi áttörés született a kvantumfizikában
- Hemzsegnek az interneten a kiskorúakat veszélyeztető chatbotok
- Megkóstolhatóvá válhat a virtuális valóság
A hirdetésekkel célzó algoritmusok megváltoztatását követeli egy amerikai nő a Facebooktól és Instagramtól. Személyes tragédia érte ugyanis, és az ennek ellenére is érkező reklámok csak rátettek egy lapáttal a fájdalmára.
Mennyire okos az algoritmus?
A Washington DC-ben élő Gillian Brockell gyermeke halva született. Az algoritmusok viszont nem ismerték fel, hogy mi történt, és továbbra is kismamáknak való reklámokkal szórták őt, írja az amerikai sajtó.

Brockell a Twitteren posztolta azt az igényét, hogy a techcégek változtassák meg ezt a gyakorlatot, és ne kelljen senkinek olyan reklámmal szembesülnie, amilyennel nem akar. „Ha elég okosak az algoritmusok ahhoz, hogy felismerjék, várandós vagyok, vagy szültem, akkor biztos elég okosak ahhoz is, hogy rájöjjenek, meghalt a gyermekem, és ennek megfelelően hirdessenek nekem, vagy talán, esetleg ne is hirdessenek” – írta a posztjába.
An open letter to @Facebook, @Twitter, @Instagram and @Experian regarding algorithms and my son's birth: pic.twitter.com/o8SuLMuLNv
— Gillian Brockell (@gbrockell) 2018. december 11.
Azt is hozzátette, hogy soha nem kérte, hogy kapcsolják be neki a terhességgel, illetve szülőséggel kapcsolatos reklámokat, a cégek ezt maguktól tudták azok alapján, amit az ember megoszt magáról. „Azt kérem, legyenek hasonló triggerek, amik kikapcsolják az egészet, szintén az általunk megosztott infók alapján”.
Nem tudott ellenállni
"Az én hibám, nem tudtam ellenállni az olyan hashtageknek, mint #30hetesterhes, #terhespocak. És egyszer-kétszer, én hülye, rákattintottam terhesruha-hirdetésekre is a Facebookon", írta.
De miért nem láttátok, hogy rágugliztam, hogy "braxton hicks vs. koraszülés", és "magzat nem mozog"? Nem láttátok, hogy három napig nem posztoltam semmit, ami tőlem szokatlan dolog? Aztán a bejelentést olyan kulcsszavakkal, mint "összetört szív", "probléma", és "halvaszületett", és aztán a 200 sírós emoticont a barátaimtól? Ezeket nem tudjátok lekövetni?
A nő levelét megosztotta egy cikk formájában a Washington Post is, nyilván nem függetlenül attól, hogy Brockell ott dolgozik videoszerkesztőként. A nő nem akart nyilatkozni az ügyről. Brockell levelét a Twitteren több mint 27 ezren osztották meg, 60 ezren lájkolták, 2,4 ezer komment érkezett hozzá, sok kommentelő hasonló keserű tapasztalatokról számolt be.
Nem csak az ő problémája
„Nagy borítékokat és csomagokat kaptam a Shutterfly cégtől (egy digitális fotós-emléktárgyas vállalkozás) akkor, amikorra ki voltam írva, és utána még hónapokig. Arra biztattak, hogy az első év emlékeit jól őrizzem meg. Pedig 12 hetesen elvetéltem, és soha nem iratkoztam fel a Shutterflyra” – írta egy kommentelő.
Brockell kapott egy választweetet is Rob Goldmantól, a Facebook hirdetési alelnökétől, aki azt írta, dolgoznak a problémán. Azt is írta Goldman, hogy a Facebookon van egy opció erre: a beállításokon belül a hirdetési beállításoknál lehet egyes témák elrejtését kérni.
Erre Brockell azt írta, hogy egyrészt tudott erről, próbálta is megtalálni, de sikertelenül. Aztán mikor végre megtalálta, akkor utána jött egy hirdetés örökbefogadásról, pedig soha nem keresett rá a témára.
And here's a look at how effective it is when you finally do find the corner of Facebook where you can turn off parenting ads. Just came up in my feed. (And no, I have not been googling about adoption. I am miles away from anything but grieving.) cc @robjective pic.twitter.com/bHxcPIoYfW
— Gillian Brockell (@gbrockell) 2018. december 12.
A Facebook és az általa birtokolt Instagram egyelőre nem reagált hivatalosan az ügyben. A Twitter szóvivője azt nyilatkozta, elképzelhetetlen fájdalom egy ilyen veszteség, és folyamatosan dolgoznak, hogy tökéletesítsék a hirdetéseiket, hogy biztosan a megfelelő tartalom kerüljön az egyes emberek elé.
Tanulóalgoritmusokra fogták
Érdekes módon egyébként pont nemrég volt ebből botrány Nagy-Britanniában is. A Telegraph cikke szerint Anna England-Kerr járt ugyanígy, ő a júniusi tragédiája óta kapja a rácsos ágyas, lombikprogramos hirdetéseket a felhasználói beállításai módosításai ellenére is. Tőle a Facebook telefonon kért elnézést, és a "hirdetési téma elrejtése" menüpont mögötti gépi tanulóalgoritmusok hibájára fogták a dolgot, amit állításuk szerint már meg is javítottak. Csak épp a gyakorlati tapasztalat mond ennek ellent, mint azt Brockell ügye is mutatja.
Az online hirdetések algoritmusairól, és egyáltalán, a mesterséges intelligencia és a célzott tartalom kapcsolatáról, a nem mindig tökéletes végeredményről egyébként itt olvashatnak bővebben:
Észre se vettük, és elkezdődött az MI-apokalipszis
Algoritmusok és mesterséges intelligenciák harcolnak a figyelmünkért, és a pénzünkért az interneten, amikbe nem programoztak etikai megfontolásokat, mert az csak rontaná a hatékonyságukat. És ez nagy baj.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Tech-Tudomány
Megkóstolhatóvá válhat a virtuális valóság
Az új elektronikus eszköz segítheti az online kereskedelmet.
március 8., 13:11
- Tech-Tudomány
Újabb forradalmi áttörés született a kvantumfizikában
Szuperszilárd halmazállapotú fényt hoztak létre a kutatók.
tegnap, 10:52
- Tech-Tudomány
Újraírja Pompeji katasztrófáját az üveggé vált agy
A jelenség csak nagyon különleges körülmények között alakulhat ki.
március 7., 12:44
- Mindeközben
Gáspár Zsolti a testvéréről: Nagyon szélsőséges a hangulata, és amikor negatív, akkor borúsan látja a világot és a kapcsolatunkat
tegnap, 21:30
- Mindeközben
Molnár Gusztáv: Most már azt is tudom, hogy mit szeretnék csinálni idős koromban
tegnap, 20:00
- Címlapon
Orbán Viktor titkos online sereget toboroz
A csapat a Harcosok klubja névre hallgat.
tegnap, 20:57
- Tech-Tudomány
Sötétben ólálkodó, rejtélyes égitestet találtak a közelben
Egy kóbor gázbolygó lehet, de a légkörével kapcsolatban rengeteg a kérdés.
március 8., 06:01
- Tech-Tudomány
Fontos chipgyártási monopóliumot törhet meg Kína
Saját EUV litográfiai berendezést építenek.
tegnap, 12:52
- Tech-Tudomány
Olcsóbb új MacBook Airrel és bestiálisan erős chippel rémisztget az Apple
Bemutatkozott a 2025-ös MacBook Air és az M3 Ultra chippel szerelt Mac Studio.
március 5., 16:22
- Tech-Tudomány
Hemzsegnek az interneten a kiskorúakat veszélyeztető chatbotok
Pedofilok eszköze lehet és önveszélyes viselkedéshez vezethet a mesterséges intelligencia.
március 8., 16:49
- Tech-Tudomány
Váratlanul három teljesen új iPadet is bemutatott az Apple
Megújult a két méretben kapható iPad Air és a belépő szintű iPad is.
március 4., 17:56
- Tech-Tudomány
Lerántotta a leplet mesteri tervéről a Honor
Több mint tízmilliárd dollárt készülnek belefektetni.
március 3., 15:52
- Tech-Tudomány
Az aszfaltot is felszántja maga mögött a Xiaomi új autója
Az MWC-n debütált Európában az SU7 Ultra – közelebbről is megnéztük.
március 4., 12:33
- Címlapon
Kiutasíthatók lesznek a kettős állampolgárok az új Alaptörvény-módosítás alapján
Kocsis Máté osztotta meg a részleteket.
tegnap, 18:05
- Tech-Tudomány
Grönland nem fogja lerohanni magát: az Egyesült Államok már teszteli, mire képes a sarkkörön túl
Bevásároltak az önvezető harctéri drónokból.
tegnap, 18:35
- Tech-Tudomány
Idén jöhet a kutyák életét meghosszabbító tabletta
A kutyák nagy segítséget jelentenek az emberi öregedés kutatásában.
március 4., 07:04