Piroska
3 °C
3 °C

Szól a busz Annának: Hé, itt hagytad a napszemcsid!

NAK 1635
2019.01.09. 09:51

Hétfőn, amikor még a Bosch CES-es sajtóbemutatóján ültem, nem igazán tudtam elképzelni, hogy mennyire lesznek kíváncsiak az emberek a német cég IoT-vel és AI-vel átitatott jövővíziójára, aminek egyik központi eleme a Bosch saját fejlesztésű, vezető nélküli transzferjárműve, aminek koncepciójával "a jövő hálózatba kapcsolt mobilitását" kínálja a cég. Nos, kedden a nagyközönség előtt is megnyitotta kapuit Las Vegasban a világ legnagyobb elektronikai kiállítása, vására – és alig lehetett beférni a Bosch standjára.

Az okosotthonos eszközök (robotporszívó, robotfűnyíró, okosprojektor stb) mellett az elektromos kapszulabuszra voltak a leginkább kíváncsiak az emberek, szerencsémre egy külön médiabemutató erejéig közel tudtam férkőzni a körbekordonozott IoT Shuttle-hoz. Mivel a kiállított busz még csak prototípus, azaz nem "röpképes", helyben szimulálták, hogy mire lesz majd képes, de mindez így is elég volt, hogy felvázolja a Boschnak a közlekedés jövőjéről alkotott elképzelését.

A jármű funkcióit a Bosch egyik munkatársa sztoriba ágyazva vette sorra. A történet szerint egy fiatal, Anna nevű nő a transzferszolgáltatás appján keresztül rendeli házhoz meg a négyszemélyes buszt, amivel munkába indul. A rendszer kiválasztja az optimális útvonalat az irodáig, Anna helyet foglal az egyik kényelmes ülésen, maga mellé teszi napszemüvegét és a buszba szerelt tableten átfutja munkahelyi levelezését. Egy problémás tervrajzot a kijelzőként is funkcionáló ablakra átküld, hogy jobban szemügyre vehesse.

Miközben az ablakon túl elsuhanó metropolisz épületeit szemléli, Anna kap egy üzenetet barátnőjétől, hogy előző este valószínűleg a lakásán hagyta a sálját, megnézné-e hogy tényleg ott van-e. Anna lekéri az épp sürgő-forgó robotporszívója kamerájának képét, és látja hogy a sál csakugyan ott hever a padlón, a szófa mellett. Anna a kalandban megszomjazik, kivesz egy palack vizet a busz kis okoshűtőjéből, a vásárlást érzékeli a hűtő, a víz árát levonják egyenlegéből.

Közben egy kollégája bejelentkezik, akit útvonal-módosítással fel is vesznek, hogy együtt menjenek az irodába, de még előtte megvitatják az ablak-kijelzőn megjelenített tervrajz problémás részét. A kellemes utazás után, célhoz érkezve Anna kilibben a kisbuszból, és indulna dolgozni, de egy üzenetet kap telefonjára: a busz szenzorai érzékelték, hogy a napszemüvege az ülésen maradt, forduljon vissza és vegye magához.

Annától elbúcsúzunk, de a busztól még nem. A jármű visszaindul a bázisra, hogy szükség esetén feltöltsék az akkumulátorait, kitakarítsák, hűtőszekrényét feltöltsék, vagy bármiféle meghibásodást kijavítsanak rajta. Garázsmenet közben, ha az útvonal megfelel, és a működési feltételek is megfelelőek, még fel tud venni utasokat.

Az autonóm kisbuszok rendszeréről Kay Stepper, a Bosch egyik amerikai szakértője még hétfőn azt mondta kérdésemre, hogy Németországban és Kaliforniában már tesztelik ezeket az intelligens és hálózatba kapcsolt, önvezető kisbuszokat, igaz egyelőre még utasok nélkül. A standon érdekességképp elhangzott, hogy az elektromos meghajtást olyan kifinomultra tervezik, hogy nem lesznek hirtelen gyorsulások és fékezések, így az utasok nem éreznek majd kellemetlen erőhatásokat utazás közben.

Az igazat megvallva most még nehéz elképzelni, hogy hamarosan Annák százai-ezrei járnak majd dolgozni ilyen buszokkal, de a Bosch szerint a nagyvárosi automatizálás és a sorozatgyártás már a 2020-as évek elejére várható lesz. És meg kell hagyni, nem a Bosch az egyetlen cég, amelyik ilyen jövőképen dolgozik: az idei CES-en tucatnyi önvezető elektromos kisbuszt lehet látni, szóval készülhetünk arra, hogy autóbuszok helyett pár éven-évtizeden belül hálózatba kötött autonómbuszokkal járunk majd mind.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!