Ég veled, A380!
További Tech-Tudomány cikkek
Aki tiszta időben szokta nézegetni a magasban kondenzcsíkot húzó utasszállítókat, olykor-olykor elcsíphet egész nagy, négy hajtóműves gépeket is. Alapvetően három típus jöhet ilyenkor szóba: vagy egy Boeing 747-es, egy Airbus A340 vagy egy Airbus A380 szeli át épp az eget a fejünk fölött. A jövőben lassan, de biztosan a Boeingek felé billen majd a gyakorisági mérleg nyelve.
Ha csak a puszta számokat nézzük, akkor úgy tűnik, hogy az Airbus elvesztette a széles törzsű, hatalmas utasszállítók versenyében a harcot: a gyártásból 2011-ben kivezetett A340-esből 377 darab készült és még 159 van szolgálatban; az A380-asokból mostanáig 234 készült és java részük repül is (223); míg az ötven évvel ezelőtt debütált Boeing 747-esekből 1546 darab épült és még 462 röpül világszerte.
Február 14-én érkezett a hír, hogy az A380-as gyártását is beszüntetik.
Ez azt jelenti, hogy az Airbus a mostanáig befutott megrendeléseket még teljesíti, de 2021 után nem épül több négy hajtóműves Airbus Európában, így a korosodó Boeing 747-esek maradnak még egy ideig a polgári légiközlekedés királynői (egészen addig, míg végleg ki nem öregednek, és a fiatalabb A380-asokból marad több üzemeltethető példány).
A kétszintes, széles törzsű, négy hajtóműves A380-as a legnagyobb utasszállító repülőgép jelenleg a világon, hatalmas méretei miatt – 73 méteres hossz, 80 méteres szárnyfesztáv – Superjumbo néven is emlegették, ezzel is szembeállítva a Jumbo Jet becenevű Boeing 747-tel. Az első A380-as 2005 áprilisában szállt föl Toulouse-ból, ahol az Airbus francia összeszerelő üzeme található. A páneurópai repülőgépgyártó cég azt várta, hogy a légi közlekedés bővülése, az egyre növekvő forgalmat kiszolgáló hatalmas repterek megváltoztatják a repülési szokásokat, meghatározzák a jövő repülőgépépítési trendjeit.
Az elmúlt 13 év azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a fő megrendelő Emirates légitársaságon kívül kevés cégtől futott be annyi rendelés, hogy megérné fenntartani az A380 gyártását. Az eddig legyártott 234 darab A380-as a negyedét sem éri el a tervezett 1200-nak, a légitársaságok inkább a könnyebb, flexibilisebb, hatékonyabb üzemanyag-fogyasztású típusokat választják, és a várttal ellentétben a légi forgalom sem a legnagyobb légi forgalmi csomópontok közötti járatokra koncentrálódik. (Ez a trend egyébként a Boeing 747-esekre is ugyanolyan hatással van, az utóbbi években jobbára már csak teherszállító verzióit gyártja az amerikai cég.)
Az Airbus vezérigazgatója, Tom Engers úgy fogalmazott, hogy mindent megtettek az elmúlt években, hogy az A380-at más légitársaságok szemében is kívánatossá tegyék, de nem rendelkeznek számottevő megrendelésekkel a típusra. (Az Emirates flottájában jelenleg 109 A380-as repül és kb. 50 gépre szóló megrendelésük van az Airbus felé. A Singapore Airlines 19, a Lufthansa 14, a Qantas 12 gépet üzemeltet, rajtuk kívül még egy sor másik légitársaság is röpteti kis számban a típust.) A döntés akár 3500 ember munkahelyét is veszélybe sodorhatja az elkövetkező három évben. Az Index nagyképes összeállítással búcsúzik a típustól:
(Borítókép: Goussclet/Airbus)