Megmutatják a tanároknak, hogy mitől lesz digitális egy tanóra
További Tech-Tudomány cikkek
Pár éve még úgy tűnt, hogy elég lesz digitális eszközöket és internetet adni a tanárok kezébe, és ezáltal tartani tudják majd a lépést a diákjaikkal, ám nagyon hamar kiderült, hogy ez még akkor is kevés, ha az oktató egyébként jól kezeli a kütyüket – mondták el a Telenornál, ahol közel öt éve vágtak bele a Hipersuli programba, és elsősorban az eszközellátásra fókuszáltak. Mostanra a program átalakult, a pedagógusok képzésére koncentrálnak, hogy magabiztosan tudják használni a digitális eszközöket az órákon.
Hogy legyen némi súlya is a tevékenységüknek, az évek alatt összegyűlt tapasztalatokból tanárképzési tervet gyúrtak össze, azt benyújtották az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI), ahol a programot elfogadták, most már hivatalos és akkreditált tanárképzésnek számít.
„Nem az volt a fontos, hogy legyen egy pecsét a tanyanyagon, viszont mindenkiben felmerült, hogy kössük össze a kellemeset a hasznossal, és el lehessen számoni az órákat a pedagógusoknak kötelező képzések részeként” - mondta el nekünk Koren Balázs, tanár, tech újságíró, a Hipersuli program szakmai vezetője.
5 dolog, amire a Hipersuli 5 éve alatt rájöttek
- Tabletet adni a diákok és a tanárok kezébe önmagában nem megoldás, sőt, inkább frusztráló és ijesztő lehet. Az eszköz képzés és tartalom nélkül inkább káros, mint hasznos.
- A stabil internet az iskolákban még nem természetes dolog. Enélkül viszont elég nehéz digitálisan oktatni.
- Sokan annyival elintéznék a digitális oktatást, hogy egy-egy órán be volt kapcsolva valamilyen digitális eszköz.
- Egy tanóra nem attól lesz modern, innovatív vagy digitális, hogy bevisznek az órára egy online tesztet.
- A diákok nagy része nem tudja okosan használni az okostelefonját, mert senki sem tanította meg őket erre.
Ismerni egy eszköz használatát, és tanítani az adott eszközzel nem ugyanaz, ezért fókuszálnak Hipersuliban a módszertanra, hogy a tanárok képesek legyenek a megfelelő időben és helyen elővenni az appokat.
Mivel a technológiában egyedül a változás állandó, a tananyagot rugalmasan alakították ki, csak a keretek rögzítettek. Amikor például csoportmunkához néznek meg kollaboratív megoldásokat, maga az applikáció a helyi adottságoktól függ. Koren Balázs rámutatott, arra is figyelni kell, hogy sok app egyszer csak ingyenesből fizetőssé válik, és „nem biztos, hogy az utóbbi is passzol a magyar valósághoz”.
Nem az a lényeg, hogy megtanulják használNi a Kahoot és a Socrative appokat, és azokban össze tudjanak rakni teszteket.
Most nagyon sokféle pedagógusképzés elérhető, ezért a tanárok nem kapkodnak, hogy összegyűljön a törvényileg előírt pontszámuk, és Koren Balázs szerint ebből adódóan nem a pontkényszerből fognak részt venni egy adott képzésen, hanem azért, hogy hasznos tudást szerezzenek. Hétévente 120 pont begyűjtése szükséges, azaz 120 órányi képzésen kell részt venni, hogy friss legyen a tudásuk.
A Hipersuli digitális módszertani képzés programjában 30 órát adnak le három alkalommal, és az első képzés március 8-án kezdődik, a budapesti Google Grundon. A tanárképzést nem lehet futószalagon elintézni - mondta Koren Balázs, amikor arról faggattuk, hogy miként tervezik szélesebb körben elérhetővé tenni a tananyagot. Ugyanakkor már tervezik, hogy online is elérhetővé tegyék a pedagógusképzést. Most is együttműködnek a Webuni oktatási platformmal, amelyen elérhető pár előadás, ám ezekben még csak egy-egy app használatát mutatják be.