Hortenzia, Gergő
8 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

Zöld utat adott a NASA a SpaceX-nek

39684491043 f0289164bd o
2019.02.26. 10:35

Ha minden jól megy, egyik jelentős mérföldkövéhez érkezik szombaton a NASA kereskedelmi űrhajós programja, a 6,8 milliárd dolláros Commercial Crew Program. A program egyik fő célja, hogy magántőke és magáncégek bevonásával juttassanak újra amerikai földről, amerikai rakétával, amerikai űrhajósokat az űrbe, elsősorban a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A NASA részben a CCP-től várja az amerikai űrprogram új életre kelését, amivel végre megszűnne az oroszoktól való függés - mint tudjuk, az űrsiklóprogram 2011-es befejezése óta, azaz több mint nyolc éve, csak Szojuz űrhajókkal volt képes az amerikai űrkutatási hivatal űrhajósokat küldeni az űrbe.

Jelenleg két cég felkészülése van a legelőrehaladottabb állapotban, a SpaceX és a Boeing is saját űrhajót épít a cél érdekében. A SpaceX Crew Dragon nevű űrhajója már javarészt készen is van, és március 2-án, szombaton lesz az első tesztje: a tervek szerint magyar idő szerint 8 óra 49 perckor indítják útnak a Kennedy Űrközpont 39A startállásából egy Falcon 9 rakétán.

A NASA programmenedzserei pénteken adtak zöld utat a teszthez, aminek során a Crew Dragon űrhajósok nélkül, műszerekkel megpakolva indul az ISS-hez. Az űrhajó egy nap alatt közelíti meg az űrállomást, azaz másnap, vasárnap reggel, magyar idő szerint fél tíz körül kezdi meg a dokkolást, írja a CBS. Ha nem történik semmilyen műszaki fennakadás, akkor magyar idő szerint délután háromnegyed háromkor nyitják ki az ISS-en tartózkodó űrhajósok – Oleg Konyonenko (Roszkozmosz), David Saint-Jacques (CSA) és Anne McClain (NASA) – az űrhajó ajtaját. Ez mindenképp történelmi pillanat lesz, új típusú űrhajó csatlakozik majd ezzel a Nemzetközi Űrállomáshoz – egyébként pont ahhoz a csatlakozási ponthoz, ahová annak idején az űrsiklók is dokkoltak.

A Crew Dragon öt napot tölt majd az ISS-hez dokkolva, az űrállomás legénysége ez idő alatt elvégzi a szükséges teszteket, átvizsgálják az űrhajót. A március 8-ra tervezett leválás után a Crew Dragon az Atlanti-óceánban fog landolni, 368 km-re a Kennedy Űrközponttól. Ha netalán a március 2-i start nem jönne össze, március 5. és 9. a két legközelebbi tartalék dátum.

A közelgő Demo 1 küldetés során több szempontból is vizsgáznia kell a SpaceX-nek:

  • tesztelni kell a Crew Dragon manőverező fúvókáinak megfelelő működését, hogy minden hőmérsékleti viszony közt megbízhatóan lehet velük az űrhajót irányítani,
  • vizsgálni kell a Falcon-9 újratervezett héliumtartályait (az egyik ilyen szénszálas kompozit tartály mondta fel a szolgálatot 2016 szeptemberében, még a startálláson fölrobbantva egy Falcon-9 rakétát),
  • tesztelni kell a számítógépes navigációs és biztonsági rendszereket, különös tekintettel az ISS megközelítésére és az automatikus dokkolásra (az oroszok és japánok külön tartalékrendszereket használnak űrhajóikban, míg a SpaceX egyetlen, de redundáns részt is tartalmazó rendszert épített a Crew Dragonba),
  • kritikus része lesz a tesztnek a Crew Dragon visszatérésekor az ejtőernyők működésének vizsgálata.

Ha sikerül az aktuális menetrendet tartani és a mostani teszt eredményei is jól alakulnak, akkor júliusban már egy emberes űrrepülés következik: a Crew Dragont űrhajósok is kipróbálják. A két úttörő űrhajós Robert Behnken és Douglas Hurley lesznek, utóbbi tagja volt az utolsó űrsiklóküldetésnek is.

A NASA-nak júliusig van szerződése Szojuz-repülésekre (március 14-én lesz idén az első), és abban az esetben, ha a SpaceX és a Boeing űrhajói nem állnak készen a tervek szerint, még két további – egy őszi és egy 2020 tavaszi – Szojuz-taxizásra is kénytelenek lesznek befizetni. Ellenben ha minden jól megy, akkor ősztől újra indulhatnak a menetrend szerinti emberes űrrepülések az ISS-re a floridai űrközpontból.

(Borítókép: a Crew Dragon a Falcon-9 rakétán, 2019. január 3-án, a 39A startálláson. Fotó: SpaceX)