Indonézia lemondja a Boeing 737 Max 8 rendeléseit
További Tech-Tudomány cikkek
- Már évtizedek óta tudják hogy mérgező, mégis máig használják ezt a műtrágyát
- Minden idők legforróbb napjait éltük 2024-ben, de 2025-ben sem lesz sokkal jobb
- Szemet gyönyörködtető Aston Martin kerül kalapács alá
- Hallucinogén koktélt azonosítottak egy ókori egyiptomi ivóedényben
- Egyedülálló régészeti felfedezést tettek az orosz tudósok
Indonézia nemzeti légitársasága, a Garuda Indonesia bejelentette, hogy a típust érintő két szerencsétlenség miatt lemondja a Boeing 737 Max 8-as repülőkre szóló összes megrendelését. Ez a lépés egy újabb csapás a Boeingnek. Eközben az amerikai repülőgyártó az új 737-es gépeinek szoftverhibái, illetve a pilóták kiképzésének elégtelensége miatt bekövetkező szerencsétlenségek miatt egyre mélyebb válságba sodródik.
Az indonéz légitársaság hivatalosan azzal indokolta a rendelés visszamondásáról született döntést, hogy az öt hónapon belül bekövetkezett két szerencsétlenség miatt az utazók bizalma megrendült a típusban. Eredetileg 49 gépet rendeltek, amelyek közül eddig egyet szállítottak le. A becslések szerint az üzlet értéke elérte a 4,9 milliárd dollárt – írja a New York Times.
A [Boeing 737] Max-megrendelések immár nem előnyösek a Garuda számára. Az utasaink többé már nem bíznak ebben a típusban. A jegyvételek alkalmával gyakran kérdezik, hogy pontosan mely típussal üzemel az adott járat
– érvelt a légitársaság szóvivője. Ugyanakkor elismerte, hogy aláírt szerződésről van szó, így még a Boeingnek is lesz néhány szava a felbontást illetően. Vélhetően kompromisszumos megoldásként egy másik Boeing-típus mellett fognak dönteni.
A Garuda Indonesia döntése a géptípust érintő első nyilvánosságra került rendeléstörlés, miután az egész világon a földre parancsolták a 737 Max 8-asokat, de nagyon valószínű, hogy több légitársaság is követni fogja a példájukat.
A szerződésmódosítás egyik félnek se lesz könnyű. Légi közlekedési szakértők szerint ilyen esetekben a vevő légitársaságnak általában előleget kell letennie a gépekre, amely az ár 20 százalékát is elérheti. Ahhoz, hogy ezt vissza kelljen nekik fizetni,
bizonyítaniuk kellene, hogy a repülők helyrehozhatatlan szerkezeti hibáktól szenvednek.
Persze az évekig tartó pereskedésnél sokkal valószínűbb, hogy a Boeing a meglehetősen rossz PR-helyzetét javítandó, konstruktívan fog viszonyulni a szerződésmódosítási igényekhez. Ugyanakkor nem lesz egyszerű a típus kiváltása. A Boeing legfőbb riválisa, az Airbus már most is sok éves elmaradásban van a 737 Max 8 versenytársaként gyártott A320 Neo típus megrendelt példányainak leszállításával, míg a kínai Comac hasonló kategóriájú C919 típusa még sosem repült kereskedelmi járaton, így nem igazán bízik benne senki.