Bizonyítottan bűnös lehet minden gyorshajtó 2022-től
Európában új szabályokat vezetnek be az autózásban, és a 2022 után eladott autókba számos új technológiát kötelező lesz beépíteni, hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés. A változásokra már most fújnak egyesek, pedig a beépített eszközök könnyebben betarthatóvá teszik a szabályokat, és büntethetővé teszi mindazokat, akik mégis a szabályt szegnek, és kiderül, hogy hibásan döntöttek.
Ezeket a szabályokat a britek is átveszik, annak ellenére, hogy éppen távozni készülnek az EU-ból.
Az Európai Bizottság által elfogadott javaslatok értelmében intelligens sebességkorlátozó asszisztens, fejlett vészfékező és sávtartó technológia kerül az autókba, hogy a tervek szerint ezekkel több mint százezer súlyos sérülést és halált előzzenek meg a közutakon a bevezetést követő szűk másfél évtizedben.
Műszaki szempontból a sebesség intelligens korlátozása azt jelenti, hogy GPS és kamerakép alapján megállapítja egy rendszer az aktuális sebességlimitet, ezt jelzi a sofőrnek, és korlátozni is tudja a legnagyobb sebességet. Ezt a rendszert azonban felülbírálhatja a sofőr, például lehetőség lesz biztonságosan befejezni egy folyamatban lévő előzést, még ha közben be is érünk egy lassabb haladást engedélyező övezetbe.
Ez nagyjából úgy működik majd, mint most a tempomat, amivel az adott sebességet tudjuk tartani a pedál folyamatos nyomva tartása nélkül, de a fékre lépve azonnal kikapcsol az automatika. A különbség elvileg az lesz, hogy elvileg nem lehet a korlátozást tartósan kikapcsolni.
Jóval nagyobb elrettentő hatása lehet annak, hogy az autókba egyfajta feketedoboz kerül, egy kötelezően beépítendő adatmentő egység, amelyből baleset után a rendőrség és a biztosító kiderítheti, hogy hoztunk-e hibás döntést. Mivel nemcsak a sebességre, hanem a sávtartásra is lesz megoldás a 2022 után piacra kerülő autókban, elvileg arról is rögzíteni lehet adatot, hogy a sofőr záróvonalat is átlépett-e, vagy esetleg veszélyes módon, szabálytalanul előzött.
A teherszállításban az adatrögzítő eszközök bevezetését követően a kamionok és teherautók körében körülbelül 20 százalékkal csökkent a balesetek száma, ami a kutatások szerint elsősorban abból ered, hogy a sofőrök tudják, hogy visszakereshető a balesetek előzménye.