Parádésan ment a Falcon Heavy második startja
További Tech-Tudomány cikkek
- Hallucinogén koktélt azonosítottak egy ókori egyiptomi ivóedényben
- Egyedülálló régészeti felfedezést tettek az orosz tudósok
- Év végétől az egész EU-ban változás lép életbe a mobiltelefonoknál
- Vak, a szaglását is elvesztette, de még mindig fickós a 192 éves óriásteknős
- Új, magyar nyelvű vírus kezdett terjedni a Messengeren szenteste előtt
Napra pontosan 49 évvel ezelőtt startolt el a NASA holdprogramjának legrizikósabb küldetése, a három űrhajós elvesztésével fenyegető Apollo-13. A kissé baljóslatú évforduló azonban nem tette babonássá a SpaceX illetékeseit, és pénteken, magyar idő szerint 0 óra 35 perckor zöld utat adtak a Falcon Heavy rakéta második repüléséhez. A héten a kedvezőtlen időjárás miatt már többször is halasztást szenvedett az Arabsat-6A küldetés, ezúttal azonban felhőtlen kék ég, szélcsendes idő fogadta a rakétát a Kennedy Űrközpont 39A startállásán.
Falcon Heavy launch webcast is live→ https://t.co/gtC39uBC7z pic.twitter.com/1LzRiYgetv
— SpaceX (@SpaceX) 2019. április 11.
A start kitűzött időpontja előtt szűk egy órával rendben megkezdődött a rakéta üzemanyaggal való föltöltése, 43 perc alatt csurig is lett a Falcon Heavy folyékony oxigénnel (LOX) és kerozinnal (RP-1), az élő közvetítésben ekkor már jól láthatóan távozott a szellőztető szelepeken a hideg oxigénpára. Start előtt hét perccel, a megadott menetrendnek megfelelően megkezdődött a 27 Merlin hajtómű hűtése, amit pár perc múlva a végső startengedély megadása követett.
A startszekvenciát semmiféle műszaki vagy azon kívül álló rendkívüli esemény nem szakítottta meg, így aztán magyar idő szerint 0 óra 35 perckor feldübörögtek a hatalmas rakéta hajtóművei, és a Falcon Heavy elemelkedett a startállásról. Egy perc múlva már a rakétatestre nehezedő legnagyobb aerodinamikai terhelés mellett száguldott, átlépve a hangsebességet. Két és fél perc múlva a két oldalsó gyorsítóraéta rendben levált a középső magról, és megkezdték a visszatérést a légierő Cape Canaveral-i bázisára. Három és fél perccel a start után megtörtént a középső mag első és második fokozatának szétválása, és a harmadik Falcon-9 rakétatest is megkezdte a landolási manővert, amit nem sokkal később követtt az orrkúp borításának leválása.
A start utan nyolc perccel megismétlődött az első Falcon Heavy küldetés egyik legünnepeltebb pillanata, a két gyorsítórakéta szinkronban landolt a Cape Canaveral-i bázis egymás melletti landolózónáiban. A két rakéta a tervezett pontossággal, gond nélkül tért vissza, amit a SpaceX irányítóközpontjában összegyűltek hatalmas üdvrivalgással fogadtak.
Dual booster landings from 5 km (3 miles) at 120 frames per second. Guys. This stuff is nuts!!!! 🤯 I can’t even explain how amazing it is to see this stuff in real life!!! Great work @SpaceX @elonmusk 🙌🚀 #falconheavy pic.twitter.com/RezvF1AdoP
— Everyday Astronaut (@Erdayastronaut) 2019. április 11.
#FalconHeavy booster landings for #Arabsat6 🚀 launch. Those sonic booms go on SOOOO LOOOONG!
— 🚀 Caley Burke (@RocketCaley) 2019. április 11.
Video by a postdoc who watched the launch next to me on the NASA Causeway. I watched the near simultaneous landings through binoculars today. pic.twitter.com/g9ZSACSA8N
Szűk tíz perccel a start után következett a legizgalmasab rész, a harmadik Falcon-9 landolása. Ez a mozzanat volt egyedül sikertelen az első FH küldetés során, ezúttal azonban ez is makulátlanul sikerült: noha az egy évvel ezelőttihez képest nagyobb magasságból kellett visszatérnie, a rakéta központi magja sikeresen landolt az Atlanti-óceánon várakozó Of Course I Still Love You drónhajón.
29 percel a start utan a második fokozat hajtóműve a tervezettek szerint leállt, a telemetriai adatok szerint a Arabsat-6A műholdat hordozó fokozat a megfelelő Föld körüli pályán haladt ekkor. A műhold leválása 34 perccel a start után rendben meg is történt, ezzel föltéve a pontot az i-re. Falcon Heavy Flight 2 küldetés minden tekintetben hibátlanul lezajlott.
Kezdődik a Falcon Heavy-korszak
A Falcon Heavy rakétának bő egy évvel ezelőtt volt az első startja, akkor Elon Musk meggypiros Tesla Roadstere volt a tesztrakomány, amit sikerrel állított a rakéta Nap körüli pályára (az autó most valahol a Nap túloldalán jár, kicsivel a Mars pályáján belül). A mostani startot azért előzte meg nagy várakozás, mert a SpaceX ezúttal már fizetős ügyfélnek dolgozott, és a továbbfejlesztett Falcon Heavy sikeres második startjával az űripari magáncég belépett a nehéz rakétákat gyártók szűk klubjába.
Az első és második Falcon Heavy rakéta közti fő eltérés, hogy ezúttal már a továbbfejlesztett (Block 5) Falcon-9 rakéták alkották a rakéta három részből álló testét. A Block 5 fejlesztésnek köszönhetően az adatokban is jelentős különbség mutatkozik a rakéta két változata közt:
- Körülbelül 10 százalékkal több tolóerő áll rendelkezésre, amely teherkapacitásban még jobban megmutatkozik.
- Az újfajta Falcon-9 egységek tankolása rövidebb ideig tart, aminek köszönhetően hidegebb a folyékony oxigén, több fér belőle a rakéta üzemanyagtartályaiba, ezért több teljesítményt lehet kinyerni belőle.
- A lábak és az hajtóművek mátrixai (oktaweb) új, fekete hőálló festékkel lettek lefestve.
- Mindhárom visszatérő rakéta megkapta az új titán szárnyakat, az oktaweb eddigi hegesztését csavarozott struktúra váltotta fe.
- Valamelyest változtak a középső elem megerősítései és az összekapcsolások, ez utóbbiak jóval nagyobbak és erősebbek lettek.