A mesterséges intelligencia miatt visszavonul a go királya
További Tech-Tudomány cikkek
- Már évtizedek óta tudják hogy mérgező, mégis máig használják ezt a műtrágyát
- Minden idők legforróbb napjait éltük 2024-ben, de 2025-ben sem lesz sokkal jobb
- Szemet gyönyörködtető Aston Martin kerül kalapács alá
- Hallucinogén koktélt azonosítottak egy ókori egyiptomi ivóedényben
- Egyedülálló régészeti felfedezést tettek az orosz tudósok
Nem lehet legyőzni a mesterséges intelligenciát – ezzel indokolta egy interjúban visszavonulását Li Szedol, a Go játék dél-koreai mestere, az egyedüli ember a világon, aki képes volt legyőzni 2016-ban a Google algoritmusát, az AlphaGót az ősi kínai stratégiai játékban – írta az MTI.
„A mesterséges intelligencia bevonulásával a Go játékokba jöttem rá arra, hogy már nem vagyok a csúcson, annak ellenére, hogy óriási erőfeszítések nyomán a világ első számú játékosává váltam” – mondta Li a Yonhap dél-koreai hírügynökségnek.
„Még ha én vagyok a legjobb játékos, akkor is létezik egy entitás, amelyet nem lehet legyőzni” – tette hozzá.
A Google DeepMind Technologies által kifejlesztett AlphaGo egy ötjátszmás játékban négyet megnyert Lee ellenében, egyben a dél-koreai mester lett a győztes 2016 márciusában. Ez az egyetlen olyan győzelem, amelyben ember képes volt megverni a mesterséges intelligenciát a stratégiai játékban.
Visszagondolva a játszmákra, a tizennyolcszoros Go-világbajnok úgy vélte, azért sikerült megnyernie a negyedik játszmát, mert valami vírus lehetett az AlphaGo programjában. A Google szakemberei azóta továbbfejlesztették az AlphaGót, a gépi tanulásra épülő technológiának sikerült száz játékban legyőzni elődjét.
Lee elmondta, frusztrálta őt, hogy elvesztette az első három játszmát az AlphaGóval szemben. „Soha nem olvasok el rólam szóló híreket az interneten. De kíváncsi voltam arra, miként vélekednek az emberek rólam három egymás utáni játszma elvesztése után. Váratlanul ért, hogy csak kevés ember bírált emiatt” – mondta.
„Őszintén szólva már a játék kezdete előtt éreztem egyfajta vereséget. A DeepMind Technologies szakemberei annyira magabiztosnak látszottak a kezdetektől fogva” – emlékezett vissza. Igaz. annak idején, frissen a vereség után még úgy nyilatkozott: „Nagyon meglepődtem, nem számítottam rá, hogy veszíteni fogok.”
A Go stratégiai játék több mint 2500 éves, Kínából ered, és hosszú évszázadokon át csak ott és a környező országokban játszották. Régóta az egyik legnagyobb kihívást jelenti a mesterséges intelligenciát fejlesztőknek. A sakkban már jóval korábban eldőlt a verseny a gépek javára, a dámában szintén, igaz, a legnagyobb dámabajnokkal végül elmaradt a végső összecsapás.
Az alapszabályok elég egyszerűek: két játékos felváltva pakol fekete és fehér köveket egy 19x19 vonalból álló pályára, a vonalak 361 metszéspontjára azzal a céllal, hogy minél nagyobb területet szerezzenek egymás köveinek a bekerítésével. A játékot világszerte 60 millióan játsszák.
Li Szedol a jövő hónapban azonban még egyszer asztalhoz ül egy mesterséges intelligencia Go-játékossal, hogy megemlékezzenek visszavonulásáról Dél-Koreában. Vetélytársa a dél-koreai NHN Entertainment vállalat által fejlesztett HanDol lesz, a 2018-ban elkészült mesterséges intelligencia már legyőzte Dél-Korea öt legjobb Go-játékosát.
Az AlphaGo egyébként már két évvel ezelőtt visszavonult, miután győzelmei nyomán nem volt értelme tovább versenyeztetni. Azután készítői az AlphaGo tapasztalataira építve olyan általánosabban hasznosítható algoritmusokat fejlesztésébe fogtak, amelyek a jövőben segíthetnek új gyógyszerek megtalálásában, az energiafelhasználás sokkal hatékonyabbá tételében vagy éppen újfajta anyagok felfedezésében.