Bajba került a Boeing űrhajója
Mi történt? A lényeg röviden:
- Magyar idő szerint nem sokkal délután fél egy után rendben elstartolt a Boeing űrhajója, a Starliner.
- A legénység nélküli, műszerekkel megpakolt űrhajó sikeresen levált az Atlas-V rakéta fölső, Centaur fokozatáról.
- Az űrhajó rendszerei rendben működni kezdtek, napelemei kellő energiát adnak.
- A telemetriai adatok szerint azonban az űrhajó nem a kijelölt Föld körüli pályán mozog.
- A NASA magyar idő szerint délután fél négykor sajtótájékoztatót tartott a helyzetről.
- A NASA, a United Launch Alliance és a Boeing illetékesei közölték, hogy az űrhajó biztosan nem fog tudni a Nemzetközi Űrállomáshoz kapcsolódni.
- A Boeing és a NASA repülésirányítói megpróbálják két napon belül épségben visszahozni a Földre a Starlinert.
Az előzmények és a részletes közvetítésünk:
Újabb mérföldkövéhez érkezett a leginkább a SpaceX és a Boeing vetélkedésétől hangos NASA-program, a Commercial Crew Development (CCDev), aminek célja, hogy magáncégek bevonásával az amerikai űrkutatási hivatal újra tudjon amerikai földről, amerikai űrhajóval amerikai űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) vinni. Erre az űrsiklóprogram 2011-es befejezése óta nem volt lehetősége a NASA-nak, ami súlyos dollármilliókat fizet az oroszoknak, hogy Szojuzaikkal eljuttassák az amerikai asztronautákat az ISS-re.
A 6,8 milliárd dolláros CCDev programban a SpaceX valamelyest előrébb tart, Elon Musk űripari cége idén márciusban már sikeresen végrehajtotta a Crew Dragon nevű űrhajójuk repülési tesztjét, aminek során a legénység nélküli Crew Dragon sikeresen elstartolt, Föld körüli pályára állt, csatlakozott az ISS-hez, majd öt nap elteltével vissza is tért a Földre.
Ellen Ripley hadnagy a SpaceX űrhajóján a Nemzetközi Űrállomásra tart
Szombat reggel sikeresen elstartolt az emberekre tervezett Crew Dragon, amivel ha minden jól megy, még idén amerikai űrhajósok utazhatnak az ISS-re.
A SpaceX menetelését némiképp megakasztotta, hogy áprilisban egy teszten felrobbant a Crew Dragon, így könnyen előfordulhatott volna, hogy a rivális cég megelőzi, ha sikeres lett volna a több naposra tervezett tesztrepülés, amibe december 20-án, pénteken, magyar idő szerint nem sokkal fél egy után a Boeing is belevágott.
Az Orbital Flight Test első lépéseként a repülőgépgyártó CST-100 Starliner nevű, ugyancsak legénység nélküli űrhajója sikeresen útnak is indult Floridából, a légierő Cape Canaveral-i SLC41-es starthelyéről –
sem időjárási körülmény, sem technikai anomália nem akadályozta a rakétaindítást, magyar idő szerint pontban 12 óra 36 perckor a rakéta elstartolt.
A NASA TV élőben közvetítette az űrtörténelmi eseményt:
A United Launch Alliance (ULA, a Lockheed és a Boeing vegyesvállalata) Starlinert hordozó Atlas-V rakétáját elvileg már egy nappal korábban föllőtték volna, de az időjárás nem kedvezett a startnak: a hordozórakéta ellenőrzését a rossz időjárási viszonyok miatt csütörtökről péntekre kellett áttolni, így elcsúszott az indítás időpontja is.
A Boeing Starliner OTF küldetés első része a következő szerint zajlott: nagyjából 4,5 perccel azután, hogy az ULA Atlas-V rakétája a visszaszámlálást követően sikeresen elhagyta az indítóállást, előbb levált az első fokozat, 12 óra 51 perckor 181 kilométeres magasságban a Starliner levált a hordozórakéta fölső, Centaur nevű fokozatáról, hogy megkezdhesse önálló repülését, irányhajtóművei segítségével pályára álljon, és csatlakozzon a Nemzetközi Űrállomáshoz.
Liftoff! Go #Starliner! Go #AtlasV! pic.twitter.com/wHbRh4u06O
— Boeing Space (@BoeingSpace) December 20, 2019
A jelentések szerint a fedélzeti szoftver rendben Orbit Mode-ba kapcsolt, átvéve az ISS-hez vezető út navigációs feladatait, és a napelemek is rendben működnek, biztosítják a szükséges energiát az űrhajó elektromos rendszereinek működéséhez.
A 13 óra 14 perckor érkezett jelentés szerint a Starliner minden rendszere rendben működött, az űrhajó stabil Föld körüli pályán mozog.
13:16 – Rendkívüli hír: az űrhajótól érkező telemetriai adatok szerint a Starliner pályája kis mértékben eltért a kijelölttől, mert valami gond volt a pályára állító manőverrel.
Flight director Richard Jones in Houston reports the Starliner spacecraft is in a stable orbit after some issues completing a planned orbital insertion burn following launch this morning. https://t.co/ndulUVMR02
— Spaceflight Now (@SpaceflightNow) December 20, 2019
Az, hogy az űrhajó stabil Föld körüli pályán mozog, nem jelenti azt, hogy a sikeres küldetéshez megfelelő pályán haladna. Annyi mindenesetre megnyugtató, hogy a Starliner rendszerei rendben működnek, a kommunikáció is stabil az űrhajóval, az irányítóközpont egyelőre kontroll alatt tud tartani mindent.
A Boeing küldetésirányítói és mérnökei tehát valószínűleg válságintézkedéseken dolgoznak gőzerővel, hogy ez miben áll majd, csak később derülhet ki, ugyanis nem sokkal fél kettő után a NASA TV befejezte a közvetítést, így nem érkezik több közvetlen információ a kialakult helyzetről. Hogy mindez a küldetés Lock The Doors pillanata-e, most még nem tudni.
A NASA igazgatója Twitteren azt közölte, hogy az utolsó hajtómű-üzemeltetés nem történt meg, így a Starliner nem érhette el azt a megfelelő pályamagasságot, ami ahhoz lenne szükséges, hogy a Nemzetközi Űrállomással randevúzzon, és az illetékesek dolgoznak a helyzeten:
Starliner in stable orbit. The burn needed for a rendezvous with the ISS did not happen. Working the issue.
— Jim Bridenstine (@JimBridenstine) December 20, 2019
A NASA magyar idő szerint délután háromra sajtótájékoztatót hirdetett. Addig is álljon itt a NASA kettőkor kiadott szűkszavú közleménye:
Annak ellenére, hogy a United Launch Alliance Atlas V rakétája sikeresen elindult 6:36-kor a floridai Cape Canaveral légibázis SLC41-es startállásáról, a Boeing’s CST-100 Starliner nem a terveknek megfelelő pályán halad. Az űrhajó stabil állapotban van, a repülésirányítás dolgozik a megoldáson.
A Spaceflight Now szerint nagyjából ugyanezt ismételte meg Kelly Kaplan, a Boeing szóvivője:
Az űrhajó jelenleg biztosnágban és stabil állapotban van. A repülésirányítóknak sikerült beindítani a hajtóműveit és a következő lépéseket tervezik. A Boeing és a NASA együtt mérlegelik a lehetséges opciókat a tesztrepülés és a küldetés még megoldható feladatait illetően, addig is a Starliner Föld körüli pályán marad.
14:50 – újabb információmorzsa a NASA igazgatójától:
Because #Starliner believed it was in an orbital insertion burn (or that the burn was complete), the dead bands were reduced and the spacecraft burned more fuel than anticipated to maintain precise control. This precluded @Space_Station rendezvous.
— Jim Bridenstine (@JimBridenstine) December 20, 2019
A fentiek értelmében kizárt dolog, hogy sikerülne a Nemzetközi Űrállomást elérni, mert a starliner túl sok üzemanyagot használt el jelenlegi pályája eléréséhez.
15:00 – pici reménykeltő hír Jim Bridenstine NASA-igazgatótól:
We are getting good burns and are elevating the orbit of the spacecraft.
— Jim Bridenstine (@JimBridenstine) December 20, 2019
Ezek szerint a Starliner saját irányhajtóműveivel sikerült magasabb pályára emelni a bajba került űrhajót. Ez azért lehet fontos, mert ha sikerül megtartani a Starliner irányítását, akkor több esély van arra, hogy épségben vissza tudják hozni a Földre.
A NASA TV élőben közvetítette a rendkívüli sajtótájékoztatót, a konferencia félórás csúszással, fél négykor kezdődött:
15:45 – A sajtótájékoztatón elhangzott legfontosabb információ:
a Boeing repülésirányítói 2 napon belül visszahozzák a Földre az űrhajót, ehhez elegendő üzemanyag maradt a Starlinerben. A Starliner biztonságban van.
A sajtótájékoztatón a következő fontos részletek derültek ki:
- A United Launch Alliance szerint a start során még minden rendben ment, az ULA Atlas V rakétájával nem volt semmi gond, minden a tervek szerint alakult. A teszt rájuk vonatkozó feladatait tökéletesen végrehajtották. (Tory Bruno, az ULA vezérigazgatója)
- A Boeing egyelőre nem tudja, hogy mi csúszott félre az automatikus irányítás során, amire a fölső rakétafokozattól való leválás után kapcsolt a Starliner fedélzeti számítógépe. A repülésirányítók professzionálisan kezelték a helyzetet, nekik köszönhető hogy jelenleg stabil Föld körüli pályán halad az űrhajó. Jelenleg azon dolgoznak, hogy épségben visszahozzák a Starlinert a Földre, erre 48 órán belül sor fog kerülni, az eredeti tervekben szereplő új-mexikói White Sands bázis területén. Ehhez a manőverhez elegendő üzemanyag áll rendelkezésre. (Jim Chilton, rangidős Boeing alelnök, Boeing Defense, Space & Security, Space and Launch divízió)
- A NASA szerint az űrhajó visszahozása a legjobb döntés, amit a kialakult helyzetben meghozhattak. Az okokkal kapcsolatban annyi látszik most biztosnak, hogy valamiért időben elcsúszott a megfelelő Föld körüli pályára álláshoz szükséges hajtóműmanőver, mert gondok voltak az automatikus irányítással, és emiatt elcsúsztak az egyes részfeladatok időzítései is. Az űrhajó nem a megfelelő pozícióban volt a parancsok vételéhez, amikor beindult a pályára emelő hajtómű, akkor nem állt jó irányban, sok üzemanyagot elpocsékolt, miközben nem haladt följebb. Amikor ez kiderült, a repülésirányítók az irányhajtóművekkel stabilizálták az űrhajó pályáját – példaértékű, ahogy a három csapat, a NASA, az ULA és a Boeing együttműködött. A fő baj az autonóm repülést irányító szoftverrel lehetett, ha lettek volna űrhajósok a fedélzeten – mint például az űrsiklók esetében voltak –, azonnal tudtak volna reagálni, meg tudták volna oldani a helyzetet és már rég úton lennének az ISS-re. A fiaskóból a CCDev program minden partnere sokat fog tanulni, és remélhetőleg a félig meghiúsult küldetésből is számos fontos teszteredmény be fog futni. (Jim Bridenstine, a NASA igazgatója)
Chris Ferguson, a Boeing űrhajósa (egykori NASA-asztronauta, az utolsó űrsiklóküldetés parancsnoka), a Starliner leendő utasa már ki is írta Twitterre, hogy elindult az új-mexikói landolóhelyre:
Starliner is in an unplanned, but safe orbit. (@ulalaunch Atlas 5 worked perfectly). Looking at options and landing early is one of them... headed to NM to join the recovery team. Ops team doing an outstanding job putting Starliner in position for all options.
— Christopher Ferguson (@Astro_Ferg) December 20, 2019
Hogyan tovább?
Alapvetően három két kimenete lehet az anomáliának:
Irányhajtóműveivel sikerül a kijelölt pályára állítani a Starlinert, megy minden a terveknek megfelelően. Erre mutatkozik jelenleg a legkisebb az esély.- Nem sikerül a kijelölt pályára állítani a Starlinert, de sikerül néhány Föld körüli kör után épségben visszahozni a Földre. Ebben bízik, ezen dolgozik mindenki.
- Nem sikerül a kijelölt pályára állítani a Starlinert, és a visszatéréshez szükséges manővereket sem tudják végrehajtani. Ez a legrosszabb szcenárió, aminek a végén az űrhajó irányíthatatlanul lép a légkörbe és megsemmisül.
A kevésbé rossz verzió szerint öt lehetséges landolóhely jöhet számításba, kettő Új-mexikóban, egy Utah, egy Arizona és egy Kalifornia államban:
#CST100: There are five possible landing sites for #Starliner in the United States one it completes its orbital mission:
— Military Flight (@Military_Flight) December 20, 2019
- Two at #WhiteSands Missile Range in New Mexico
- One on Dugway Proving Ground in Utah
- One at Willcox Playa in Arizona
- One at @EdwardsAFB in California pic.twitter.com/lcWuKHM0qM
Mi lett volna, ha...
...sikerül a pályára állással kapcsolatos hibát kiküszöbölni vagy eleve meg sem történik az incidens? A küldetés második része a Nemzetközi Űrállomáshoz való kapcsolódással folytatódott volna: a számítógép-vezérelt automatikus dokkolás a starttól számítva 26 óra múltán, szombatra volt időzítve.
A tervek szerint a Starliner pár napot az ISS-hez kapcsolódva töltött volna, de sem ez, sem a küldetés harmadik fontos szakasza nem fog megvalósulni – december 28-ára tervezték a leválást az űrállomásról, hogy a Starliner visszatérjen a Földre, ehhez képest legkésőbb december 22-én vasárnap délután landolni fog a Boeing űrhajója, de még az is lehet, hogy hamarabb lehozzák.
A küldetés különlegessége, hogy a NASA-tól és a SpaceX-től megszokottaktól eltérően nem az Atlanti-óceánban landolt volna az űrhajó, hanem Új-Mexikóban, a White Sands rakétatesztelő bázis sivatagos területén: a Starliner szárazföldi, úgynevezett puha landolásra képes ejtőernyői és felfújható légzsákjai segítségével. Erre sor is kerülhet, ha nem a legrosszabb verzió történik a sajnálatosan rendkívülivé vált küldetés során.
A Boeing első űrhajója 2020-ban már űrhajósokkal a fedélzetén indult volna az ISS-hez, ez a pénteken történtek fényében nem valószínű, hogy bekövetkezik, a Boeing CCDev programja minden bizonnyal jelentős késést szenved majd.