Felrobbant űrrakétának ennyire még soha nem örültek
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
A SpaceX egyik Falcon-9-es hordozórakétája, rajta a cég Crew Dragon nevű űrhajójával, ma délután szállt fel a floridai Kennedy Űrközpontból. Felszállás után 84 másodperccel a hordozórakéta felrobbant, és az irányítóterem addig feszülten ülő legénysége ujjongva ugrott talpra.
Minden így volt tervezve.
Ahhoz, hogy egy űrhajó személyeket is szállíthasson az űrbe, teszem azt, a NASA megbízásából, a Nemzetközi Űrállomásra, át kell esnie egy rendkívül fontos próbán, a repülés közbeni küldetésmegszakítás tesztjén (In Flight Abort Test). Ez pontosan az, amit a neve takar, tehát azt kell a gyártónak (SpaceX) szimulálnia, hogy a start után egy perccel, amikor a legnagyobb aerodinamikus terhelés (Max Q) éri a hangsebességnél is gyorsabban száguldó rakétát, az űrhajó legénysége túléljen egy lehetséges üzemzavart.
Az In Flight Abort Testhez egy korábbi küldetésből származó, február 22-én sikeresen visszatért Falcon-9 első fokozatot használtak. Először leállították az első fokozat hajtóműveit, majd a Crew Dragon mentőrakétái működésbe léptek, biztonságos távolságba röpítve az űrhajót és a benne ülő két tesztbábut. A Crew Dragontól megszabadított rakéta pár másodperccel később látványos tűzgömbben megsemmisült, a tűréshatárt átlépő fizikai terheléseknek köszönhetően.
A teszt célja természetesen az volt, hogy kiderüljön, képes-e a rendszer egy baleset során megmenteni az űrhajóban ülő űrhajósok életét. A Crew Dragon oldalába nyolc Super Draco rakétamotort építettek be, amelyek ilyen szituációban a másodperc töredéke alatt akkora tolóerőt fejtenek ki, hogy a felrobbanó rakétatesttől képesek a leváló űrkapszulát biztonságos távolságba menekíteni.
Erről bizonyosodtak meg Elon Musk és a NASA emberei is a mai teszt során: a Falcon-9-es megsemmisült, a Crew Dragon pedig az előzetes terveknek megfelelően végigment a katasztrófahelyzeti protokoll lépésein: leválasztotta a űrhajó alját, a kis rakétahajtóművekkel biztonságos távolságra manőverezte az űrhajót, és kinyitotta az ejtőernyőit. Kilenc perccel a start után a sértetlen űrhajó leszállt az Atlanti-óceánra.
A Crew Dragon űrhajót az amerikai űrkutatási hivatal kereskedelmi űrhajós programja (Commercial Crew Development, CCD) keretében fejlesztette ki a SpaceX, a program célja, hogy a NASA magáncégek részvételével újra amerikai űrhajóval legyen képes amerikai űrhajóst az ISS-re juttatni. Ezzel csökkenne az oroszoktól való függés – az űrsiklók 2011-es nyugdíjba vonulása óta ugyanis csak Szojuzokkal tud a NASA asztronautákat küldeni az űrbe, ami drága, és meglehetős presztízsveszteséggel jár.