A bámulatos gátszörny, amit nem Kőműves Kelemen épített
További Tech-Tudomány cikkek
Ha valakit Las Vegasba vet a sorsa (mondjuk az aktuális évi Consumer Electronics Show miatt), és sem a hotelekben kóválygás, sem a kaszinózás, sem a prostitúció nem érdekli különösebben, akkor viszonylag kevés szabadidős elfoglaltságot tud a városban találni. Van ugyan néhány elég jó múzeum (a neon és az atom erősen ajánlott is), enni-inni is elég jókat lehet, meg fölmenni a torony tetejére, de ezzel nagyjából ki is fújt a dolog. Érdemes hát a város határain túlmerészkedni, egyfelől a viszonylag közeli Grand Canyon miatt, ami elementáris élményt képes nyújtani már egy fél napos túrán is, másfelől meg a belvárostól háromnegyed óra autóútra van a Hoover-gát, a korai 20. század egyik mérnöki csúcsteljesítménye.
Las Vegas rájött, hogy meg is lehet szeretni az atombombát
Furcsa szerelem volt ez az ötvenes-hatvanas években, amíg tartott. Tizenegy év alatt sokan elhitték, hogy nem kell félni a közeli kísérleti atomrobbantások gombafelhőitől.
Az 1931 és 1935 között épült, 1936-ban beüzemelt gát és vízerőmű a maga korában rekordernek számított, soha előtte nem épült ilyen magas gát a világon. A folyószabályozási projekt, ami a térség farmjait a század elején katasztrofális áradásokkal sújtó Colorado folyó megrendszabályozását tűzte célul, a kétszáz méter magas sziklafalak közé ékelt betondugó megvalósításában csúcsosodott ki, és eredménye máig lenyűgözi az ide látogatókat.
A 85 éves komplexum az ember által valaha alkotott legimpozánsabb építmények egyike. Amikor megépült, sokan úgy is hivatkoztak rá, mint a világ nyolcadik csodája, tömegét az egyiptomi piramisokhoz mérték, mondván, fordított gúlához hasonlatos formája a fáraók építményeit idézi. A monumentális gát építése mai szemmel nézve hihetetlenül gyorsan zajlott, főleg ha a kor technikai fejlettségét is tekintetbe vesszük. Lényegében két fő feladattal kellett megbirkózni: elsőként el kellett terelni a Colorado folyó vizét az építésre kiszemelt mederszakaszból, majd a szárazra került sziklafalak közé fölépíteni a duzzasztógátat és a vízerőmű létesítményeit.
A Colorado elterelését négy vízelvezető alagúttal oldották meg: a folyó két partján kellett a sziklafalba fúrni összesen öt kilométer hosszan két-két 17 méter széles csatornát. Mindezt a kor bányászati eszközeivel kellett megoldani - mivel nem volt akkor még a maiakhoz hasonló vágathajtó fúrópajzs, jószerével emberi erővel, vájárszerszámokkal, kézi gépekkel vájták a sziklába a csatornákat.
Az építési terület szárazra kerülésével már szinte gyerekjáték volt a gát megépítése, csupán 3,33 millió köbméternyi betont kellett a megfelelő formába önteni. Ilyesmit korábban senki nem csinált, úgyhogy külön módszert kellett kidolgozni ahhoz, hogy a masszív betonépítmény stabil legyen, a beton a szükséges rövid idő alatt megkössön. Ez egyáltalán nem volt triviális feladat, ugyanis ha egy ekkora mennyiségű betont egy tömegben öntöttek volna a kívánt formába, az száz év alatt sem szilárdult volna meg. A gátépítő mérnökök új megoldást dolgoztak ki: a betont sok részletben, trapéz alapú tömbökbe öntötték ki, amikbe hűtőcsöveket integráltak. Az alapjánál 200 méter széles, 221 méter magas, fölső ívénél 379 méter hosszú gát fala sejtszerűen, belülről hűtve épült meg, két év leforgása alatt.
Nem lehet elhallgatni a tényt, hogy az akkori árfolyamon több mint 49 millió dollárba kerülő betonmonstrum megépítése súlyos áldozatokkal is járt. A gazdasági világválság éveiben járva a hatalmas kormányzati beruházás rengeteg embernek adott munkát, 21 ezer munkás dolgozott a folyó elterelésén és a gát megépítésén. Közülük 112-en vesztették életüket, 96-an közvetlenül az építkezések során – ami megdöbbentően soknak tűnik mai szemmel nézve. Ennek oka kezdetben a rossz munkakörülményekben volt kereshető: a sivatagi forróságban a munkások egyszerűen nem kaptak megfelelő ellátást, sokan kiszáradtak, mert nem tudtak elég vizet inni. Ez a helyzet csak azután változott meg, hogy az emberhez méltatlan munkakörülmények miatt – és magasabb fizetségért – sztrájkba léptek a munkások. A kor technikai színvonala miatt sok volt a munkahelyi, ipari baleset is: sokan lezuhantak a magasból, vagy nehézgépek ütötték el őket, sziklák alatt lelték halálukat, vagy beleesve a folyóba, megfulladtak.
A halálos áldozatok magas száma egy Kőműves Kelemenéhéhez hasonló legenda megszületését is eredményezte: a szóbeszéd szerint az építkezés során meghalt munkások közül sokat egyszerűen a gát falába temettek el, holttestüket betonba öntve. A feltételezésnek természetesen nem sok alapja van: az építési technológia és a nagy gondosságot és sok dolgozó összehangolt munkáját igénylő feladat egyszerűen kizárta, hogy titokban holttesteket rejtsenek a beton öntőformákba.
Fotóink zöme egy hivatalos Hoover-gát túra során készült, aminek során kívül-belül bejárhattuk a bámulatos létesítményt. Ilyen túrára bárki befizethet, és sokan élnek is a lehetőséggel: Amerika büszkeségét évente egymillió látogató keresi fel.
(Borítókép: A Hoover-gát sematikus metszeti rajza, az erőmű egyik földalatti helyiségének falán.)
Köszönetnyilvánítás: a nyitó és záró helikopteres légifelvételek a Samsung Electronics Hungary jóvoltából készülhettek el.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Tech-Tudomány
Új aranyláz kezdődhet egy felfedezés nyomán
Kulcsszerepe van a kénnek abban, hogy a nemesfém a felszín közelében megjelenik.
tegnap, 06:09
- Tech-Tudomány
Valami baj van a Facebookkal és a Messengerrel, ne lepődjön meg, ha nem érkeznek meg az üzenetei
Érkeznek a hibajelentések.
február 11., 09:25
- Tech-Tudomány
Tele van a Föld titokzatos piramisokkal, de az antarktiszi a legrejtélyesebb
Nem csak a Marsra jutott piramisokból.
február 11., 05:57
- Mindeközben
Vásáry André: Nem akarok mindenáron szerepelni, ezt inkább meghagynám azoknak, akiknek ilyen a személyisége
tegnap, 21:35
- Tech-Tudomány
Emberek tisztítására alkalmas mosógépet találtak ki egy japán cég
A gép 15 perc alatt tisztít és szárít.
február 10., 16:39
- Tech-Tudomány
Működik is, meg nem is a Meta gondolatírógépe
Speciális szoba és mozdulatlan fej kell hozzá.
tegnap, 19:09
- Tech-Tudomány
Új Beats fülhallgatót mutatott be az Apple
2019 óta vártunk az új Powerbeats Próra.
tegnap, 09:49
- Címlapon
A balti államok már minden hidat felégettek az oroszok előtt
De mi a helyzet máshol?
tegnap, 20:33
- Tech-Tudomány
Ritka Einstein-gyűrűt találtak a Föld közelében és még egy eddig ismeretlen galaxist is felfedeztek miatta
Csupán „csak” 500 millió fényévre találtak csillagászati ritkaságot a kutatók.
február 11., 14:48
- Címlapon
Április elsejétől bírságot szabhatnak ki a visszaváltható palackok miatt
Ez nem április elsejei tréfa.
tegnap, 17:09
- Tech-Tudomány
Mesterséges intelligencia elleni ítélettel zárult az egyik első per
Megsértették a Thomson Reuters szerzői jogait.
tegnap, 13:31
- Címlapon
Beismerte bűnösségét a volt fideszes politikus, aki ittasan bántalmazott egy nőt
Decemberben még megtagadta a vallomástételt.
tegnap, 20:51
- Tech-Tudomány
Mesterséges szuperintelligencia – az emberiség utolsó találmánya
Ha egy szuperintelligens gép arra következtet, hogy a Föld jobb hely az emberiség nélkül, akkor el is intézhet bennünket.
február 10., 05:52
- Tech-Tudomány
Pehelysúlyban indul, mégis kőkeményet üt az Asus új laptopja
A Zenbook A14 még az egy kilót sem éri el, mégis helytáll a mindennapokban.
február 8., 11:04
- Tech-Tudomány
Milyen az élet valójában egy sivatagos bolygón?
Ami a fantasztikus dramaturgiában jól működik, az exobiológiában nem biztos, hogy beválik.
február 9., 11:38
- Tech-Tudomány
Mesterséges intelligencia frissítheti a Chrome böngésző jelszavait
Szól, hogy ellopták a jelszót, és segít újat beállítani.
tegnap, 20:45
- Tech-Tudomány
Szinte fillérekért fejlesztettek érvelő mesterséges intelligenciát
Száz dollárnak ötven a fele.
február 8., 13:19
- Tech-Tudomány
Az Apple-felhasználók titkosított adataihoz követel hozzáférést az Egyesült Királyság
Az úgynevezett „hátsó ajtót” csak nemzetbiztonsági kockázat esetén használnák.
február 8., 07:24
- Címlapon
Jégpáncéllá válhatnak az utak, figyelmeztetést adott ki a Magyar Közút
Több vármegyében is narancssárga veszélyjelzés van érvényben.
tegnap, 20:09