Julianna, Lilla
-1 °C
10 °C
Index - In English In English Eng

Csupaszárny utasszállítót mutatott be az Airbus

2020-02-11T110411Z 1 MTZSPDEG2BJAQXE0 RTRFIPP 4 REUTERSPLUS-SING
2020.02.11. 20:51

A környezetvédelem szempontjából fontos lépést jelentő repülőgép tervét mutatta be az Airbus a szingapúri repülőszalonon, a géptörzzsel egybeépített szárnyú Maveric modell ugyanis a számításaik és az elvégzett titkos próbarepülések alapján 20%-kal kevésbé káros a környezetre, mint a hagyományos repülők. A titkos tesztrepüléseket (egy modellel) 2019-ben, Franciaországban végezte a cég, árulták el a repülőszalonon.

A géptörzs és a szárny egybeolvasztása természetesen nem új találmány, ez már az 1940-es években is jelen volt kísérleti formában, a csúcsverziója az amerikai B-2-es bombázóhoz, illetve az utódjául szánt B-21-eshez vezetett, de hasonló elvet követ a Boeing és a NASA X-48-as kísérleti gépe is.

Az ilyen típusú repülőket nehezebb irányítani, de kisebb a légellenállásuk, így hatékonyabbnak is bizonyulnak – a Maveric esetében az Airbus közlése szerint 20%-kal kisebb a károsanyag-kibocsátás a hagyományos utasszállítókhoz képest.

Egyelőre viszont korai lenne keresni ezeket a típusokat a repülőtereken, a cég becslése szerint valamikor a következő évtizedben kerülhetnek forgalomba hasonló típusok, írja a Reuters.

Az Airbus jelenleg azt teszteli, hogy egy ilyen gépen hogyan is helyezkedhetne el az utastér, illetve hogy a mostani repülőterekkel mennyire integrálható a dizájn, de még az sem eldöntött, hogy a gép oldalán ablakok lennének-e, vagy kijelzőkkel helyettesítenék azokat. Az utasok szempontjából az ülések helye is gondot okozhat, egy ilyen repülőn ugyanis a hosszanti tengelyhez képest távolabbra kerülnének az ülések, vagyis forduláskor jobban érintené az utasokat a repülőgép dőlése.