Gusztáv
-8 °C
-1 °C

Miért lesz vége az online árukínálatnak, mint a botnak?

shutterstock 664115017
2020.11.28. 09:52
A két vásárlási őrület: a Black Friday és a karácsony mindig nagyszerű ajánlatokkal kecsegtet az online áruházakban is, ám különösen a Covid–19 időszakában bosszantó, hogy a profitra éhes spekulánsok és ügyeskedők botjai csapnak a leggyorsabban az olyan legértékesebb és egyben legritkább termékekre, mint a PlayStation 5 vagy az Xbox One X.

Nemrég írtunk arról, hogy 5000 fontot (kétmillió forintot) is elkértek az ügyeskedők Ebayen a felvásárolt Xbox Series X-ekért megjelenéskor, és természetesen ez igaz a hasonlóan elképesztő árakon vesztegetett PlayStation 5-ökre is. Nyilván – az emberi természetet ismerve – az ilyesfajta mentalitáson nagyon nem kell csodálkoznunk, viszont az már sokkal érdekesebb, hogyan tudnak olyan gyorsan „lecsapni” az árura. A válasz: szoftveres robotokkal....

Hogyan vásárol egy bot?

Ezek a kiskereskedelmi robotok világszerte átvizsgálják a webáruházak oldalait, hogy abban a pillanatban fedezzék fel az árut, amikor az felkerül a terméklistába. Előfordul, hogy a bot úgy van beállítva, hogy szól a felhasználónak, hogy felkerült a kínálatba egy friss termék, de előfordul az is, hogy automatikusan veszi meg készletet. Így egyszerűen lehetetlen emberi sebességgel legyőzni a botot. Kicsit úgy kell elképzelni, mintha a Hull a pelyhes című filmben Arnold Schwarzenegger karaktere, aki gyermekének akar kétségbeesetten ajándékot venni, egyben a Terminator-féle robotagyú cyborg Arnold is lenne, aki már ezt üzletből csinálja – csak éppen online módon.

És ez csak a jéghegy csúcsa.

– állítja Thomas Platt a Netacea nevű botmenedzsment cégtől.

És itt már nem csak a PlayStation 5-ről van szó: a plüssjátékoktól kezdve a filmgyűjteményekig a botok mindent összevásárolnak. A legrosszabb helyzetben azonban mégis az olyan „niche” termékek vannak, amelyekből

szűk készlet van csak, viszont nagy rájuk az igény.

A problémát természetesen hatványozottan erősíti, hogy a fizikai üzletek zárva vannak, és minden online állapotban van – ez „a tényezők olvasztótégelye” – állítja Platt.

Ráadásul a botok valóban könnyen elérhetőek és használhatóak

– tette hozzá.

Egyébként még csak nem is a PlayStation 5-re váró vásárlók jártak a legrosszabbul.

Az Nvidia PC-s grafikus kártyájának, a 3080-nak a piacra dobása valószínűleg a legszélsőségesebb példa volt arra, amire a botok képesek

– állítja az r / BuildaPCSalesUK egyik moderátora. Ez egy olyan weboldal, ahol valód PC-felhasználók próbálnak segíteni egymásnak megtalálni a PC-alkatrészeket.

Kevesebb mint egy másodperccel az indulás után az összes készlet elfogyott.

Nem csak etikai dilemma

Ez az ügy csak részben okoz etikai dilemmát az üzletek számára, hiszen bár egyrészről, gondolhatná az ember, amelyik bolt csak el akarja adni a terméket, nem nagyon foglalkozik azzal, hogy bot vagy igazi ügyfél vásárol.

Másrészről viszont ha a valódi vásárlói közül senki vagy csak nagyon kevesen kapják meg a terméket, akkor természetesen máshová mennek, és többet nem jönnek vissza.

Mit lehet tenni ez ellen?

Technikailag amúgy nincs semmi illegális a gyakorlatban. Az Egyesült Királyság megtiltotta az ilyen botok használatát a jegyértékesítéseknél, de más kiskereskedelmi szektorokban ez nem kifejezetten törvényellenes.

A kiskereskedők azonban ravasz megoldásokkal állnak elő. A Nagy-Britanniában lévő Currys PC World például 2000 fonttal többért listázta honlapján a PS5-öt és az Xbox Series X-et, viszont az előrendeléssel rendelkező valódi ügyfeleknek kedvezményes kódot küldtek 2005 fontért, amelyet manuálisan kell bevinni, ami visszavitte az árat a valós szintre (levonva még az 5 font előrendelési díjat is). Tehát tulajdonképpen egyfajta „capcháról” van szó – átvitt értelemben.

Mások pedig végigfésülik a rendelési listákat, és törlik a gyanúsakat – például abban az esetben, ha az egyik lakcímről rendelt „vásárló” többtucatnyi azonos tételt állított ki.

(Borítókép: Shutterstock)