A webretró a következő Facebook?
További Tech-Tudomány cikkek
- Nem jól tudtuk, mennyi szén-dioxidot nyelnek el a tengerek
- Még a babáknál is gyorsabban tanulnak szavakat a macskák
- A műanyagoknál is pusztítóbbak lehetnek az őket váltó bioanyagok
- Az ízlelőbimbó nem minden: kiderült, hogy valójában mitől érzünk finomnak egy ételt
- Először szült utódokat klónozott állat
Ez a történet is úgy kezdődik, mint minden milliárdos óriásvállalaté: egy diák ücsörög, HTML-tagekkel zsonglőrködik, aztán ír a haveroknak, hogy nézzék, mit csinált. Esetünkben ez egy 18 esztendős német srác, An. A weboldal pedig a SpaceHey nevű paródiaoldal, ami a legendás és azóta (lényegében) megszűnt első közösségi oldal, a MySpace dizájnjának újraélesztésére alapul.
Sokat hallottam a MySpace-ről idősebb barátaimtól. Nagyon sok kutatást végeztem, videókat néztem, beutaztam az Archive.orgot. Találtam pár oldalt abból a korból, és nagyon szerettem a web akkori feelingjét. Manapság nincs a MySpace-hez hasonló, ezért építettem a SpaceHeyt!
– írja An, az alkotó, aki egyébként a globális koronavírus-járvány miatt otthon ragadva kezdett a SpaceHeyjel foglalkozni.
A fiatalabbak kedvéért, dióhéjban: a MySpace 2005 és 2008 között a világ legmenőbb közösségi oldala volt, ami leginkább a zene, zenei ízlések, pop- és szubkultúra hihetetlen változatossága köré épül, a mai internetes mémek világát megelőlegező háztáji dizájnok, gifek és karikatúrák felfoghatatlan minőségével és mennyiségével megfejelve. 2005-től 2008-ig, tartó aranykora csúcsán 580 millió dollárért vásárolta fel a Rupert Murdoch és a News Corporation. 2008-ban megelőzte az induló Facebook az akkor még 800 millió dolláros éves bevételt hozó oldalt, ami ezt követően leeresztő lufi sebességével és hangjával rogyott össze, mára többszörös tulajdonos- és dizájnváltáson átment árnyékká válva, egymilliárd inaktív felhasználói fiókkal.
Aki ismerte, mindig visszasírja a magát ravasznak képzelő targetált marketing és algoritmussal összedobált hírfolyam előtti világot, ahol alapvető hipertextismerettel személyre szabható és neonlilára festhető volt egy profil, villogó piros szöveggel, és persze minden mindig publikus volt.
A szolgáltatásra természetesen nemcsak An barátai, hanem váratlanul sokan feliratkoztak, közöttük Rick Astley pop- és mémsztár, és Alexis Ohanian Reddit-alapító. A régi MySpace-en Tom Anderson volt minden regisztráló első barátja, ma An az, és négy másik Tom Anderson van a rendszeren.
A régi web élményét keresők és bizonyos zenei szubkultúrák olyannyira érdeklődnek az újjáélesztett MySpace iránt, hogy pár hónap alatt mintegy tízezren regisztráltak a SpaceHeyen. Nem tudni, hogy valaha utolérik-e a MySpace-en bujkáló utolsó maradók létszámát, vagy hogy megússza-e az alkotó per nélkül. Reméljük, igen.