Leonóra, Inez

Új kifejezés született: rovarapokalipszis

K EPA20200615091
2021.01.23. 12:47

Új vészjósló kifejezést dobtak be a köztudatba biológusok és környezettudósok, miután több kutatás is igazolni látszik, hogy 1970 óta a rovarok száma a felére csökkent a Földön. Körülbelül egymillió rovarfajról tudunk jelenleg, ezek 41 százaléka kihalhat évtizedeken belül.

Angliában eddig huszonhárom méh- és darázsfaj halt ki a XX. században. A speciális élőhelyhez kötődő pillangófélék száma 77 százalékkal, míg a bárhol előforduló pillangók populációja 46 százalékkal csökkent az 1970-es évek óta. Mindeközben a rovarirtó szerek piaca a duplájára nőtt az elmúlt huszonöt évben.

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratának (PNAS) legutóbbi számában 56 rovarkutató részletezi a rovarok helyzetét 12 egymáshoz kapcsolódó tanulmányban. Minden évben a rovarok nagyjából 1-2 százaléka tűnhet el az éghajlatváltozás, a növényvédő szerek, az invazív (betolakodó) fajok, a fényszennyezés és a megváltozott földhasználat miatt, hívják fel a figyelmet a kutatók.

EZT A JELENSÉGET EMLEGETIK ROVARAPOKALIPSZISKÉNT.

Mint mondják, annyira összetett a kép, hogy a tudósoknak nem sikerült még megismerniük a kirakós összes darabját, és ez megnehezíti a probléma mélyreható felmérését.

Azt mindenesetre pontosan tudják, mik okozzák a rovarpopulációk hanyatlását:

• Legtöbbször a természetes élőhelyek eltűnése, erdőirtás, az emberi élettér terjeszkedése, a mezőgazdasági területek terjedése.
  • Gyomirtó, gombaölő és növényvédő szerek terjedő használata.
  • Gyakoribb szárazságok és más szélsőséges időjárási jelenségek, amelyeket a klímaváltozás következményének tartanak.

A legfenyegetettebb három rovarcsoport pedig:

• a molylepkék és pillangók;
  • a haszonnövények háromnegyedének beporzásáért felelős méhek;
  • ürüléket és törmeléket lebontó rovarok, például a ganajtúró bogarak.

Ha összeomlanak a beporzórovar-populációk, akkor válságba kerülhet a növénytermesztés és az élelmiszer-ellátás. Végső soron pedig az emberi civilizáció, mondják.

A tudomány jelenleg egymillió fajt ismer. Becslések szerint még mintegy négymillió vár felfedezésre. Szinte mindenütt élnek a földön rovarok. Európában mintegy százezer fajuk ismert, közülük mintegy 27 ezer él Magyarországon.

(Borítókép:  Méhektől hemzsegő kaptárkeretet tart a kezében egy nepáli méhész katmandui méhészetében 2020. június 14-én. Fotó: Narendra Sresztha / MTI / EPA)

Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő.
Ezek nem csak trendi hívószavak, hanem a közös valóság, amiben mindannyian élünk. A Zöld Indexen mi is kiemelt figyelemmel foglalkozunk ezekkel a témákkal. Ha te is fontosnak tartod, hogy azoknak is élhető bolygójuk legyen, akik ma születnek, csatlakozz hozzánk a Zöld Indexen.