Leszedette az Amazon a kamuértékeléseket lebuktató programot
További Tech-Tudomány cikkek
- Hallucinogén koktélt azonosítottak egy ókori egyiptomi ivóedényben
- Egyedülálló régészeti felfedezést tettek az orosz tudósok
- Év végétől az egész EU-ban változás lép életbe a mobiltelefonoknál
- Vak, a szaglását is elvesztette, de még mindig fickós a 192 éves óriásteknős
- Új, magyar nyelvű vírus kezdett terjedni a Messengeren szenteste előtt
Az Apple pénteken eltávolította alkalmazásboltjából a Fakespot programot. A Fakespot – amely eredetileg böngészőkiterjesztésként, később alkalmazásként is elérhető volt – fő funkciója, hogy felfedje az Amazon webáruházon vásárlók által írt értékelések közül azokat, amiket nem valódi felhasználók írtak.
Az alkalmazás fejlesztője, Saoud Khalifah az esetről először tudósító Verge-nek elmondta, hogy az Amazon június közepén kérte a Fakespot eltávolítását, amiről végül pár soros lakonikus levélben értesítették. Az Apple szerint az alkalmazás engedély nélkül, olyan módon jelenítette meg a weboldalát, hogy azzal eltulajdoníthatta Amazon-felhasználók adatait.
Az Apple-nél máshogy emlékeztek a történtekre:
Június 8-án egy szellemi tulajdonjoggal kapcsolatos vita alakult ki az Amazon kezdeményezésére, mi azonnal összekötöttük a feleket, és bőséges időt kaptak a nézeteltérések megoldására. Június 29-én ismételten felvettük a kapcsolatot a Fakespottal, hetekkel azelőtt, hogy eltávolítottuk az alkalmazást.
Khalifa szerint 29-én valóban jelezték neki: „lehet, hogy kénytelenek lesznek eltávolítani az alkalmazást.”
Megdöbbentőnek találom, hogy az Apple végül minden bizonyíték nélkül az Amazon pártjára állt
– vélekedett a fejlesztő.
Rég az Amazon bögyében voltak
Az Amazon úgy vélte, hogy a Fakespot kódok beszúrásával támadást intéz a szolgáltatásuk ellen, és félrevezeti az ügyfeleiket. A Fakespot ezzel szemben amellett érvelt, hogy semmilyen sebezhetőséget vagy kibertámadást nem jelent, hogy különböző számokat mellékelnek a vásárlói értékelésekhez.
Az Amazon és a Fakespot közötti feszültség jóval az alkalmazás eltávolítása előtt kezdődött. A világelső webáruház felületén folytatott csalásokkal foglalkozó jelentésben például kiemelték a hamis értékeléseket leleplező Fakespotot. Az Amazon egyáltalán nem örült ennek, és az online hirdetési szolgáltatásoknál felvásárolták a „fakespot” kulcsszót, hogy saját hirdetéseikkel elnyomhassák az alkalmazást.
A Fakespotot ennek ellenére marketing nélkül is 150-ezerszer töltötték le pár hét alatt. Saoud Khalifah elmondta, jelenleg azt mérlegelik, hogy beperelik az Amazont. Ha ez megtörténne, az újabb frontot nyitna az óriáscégek piaci erőfölénnyel és monopolizációs törekvéseivel kapcsolatos perekben, és további érvekkel gazdagítaná a készülő törvényi változtatások ügyét.