Jobban bírja a gyűrődést az újrahasznosított akkumulátor
Több ezer töltéssel több feltöltést bírtak az újrahasznosított katódokkal épített lítiumion-akkumulátorok a Worcester Politechnikai Intézetben végzett fejlesztésben, derült ki a Joule folyóirat cikkéből.
Az egyetem anyagtudósa, Yan Wang által vezetett csapat elhasznált akkumulátorokat szerelt szét, és a fém alkatrészeket savban feloldotta. Az ilyen eszközökben található ritkafémeket – nikkelt, mangánt és kobaltot – 90 százalékban vissza tudták nyerni, miközben a savas oldat pH-értékének változtatásával a szennyezésként jelen lévő vasat és rezet is ki tudták szűrni.
Az így kinyert fémekkel újjáépített akkumulátorok a laboratóriumban 11 600 feltöltési ciklust bírtak, mielőtt kapacitásuk 30 százalékát elveszítették volna. Ez az eredmény 50 százalékkal jobb, mint a friss nyersanyagból gyártott akkumulátorokra jellemző 7600 ciklus.
A tanulmányunk szerint az újrahasznosított anyagok ugyanolyan jól, sőt jobban teljesítenek, mind a szűz anyagok
– mondta Yan Wang.
az Apple, a Google és a Tesla ellen
Mindez különösen azért jön kapóra, mert a nagy kapacitású akkumulátorokat használó elektromos autók terjedése miatt bizonyos alapanyagoknál (például a kobaltnál) a globális kereslet meghaladja a termelést, így a hiány elkerülésének kulcsa az újrahasznosítás. Wang rámutatott, hogy az újrahasznosított anyagok által biztosított több ezer feltöltés azt jelenti, hogy a gyakorlatban az akkumulátorok évekkel tovább használhatók.