Tudományos újítás: whiskyvel tankolhatjuk az autónkat
További Tech-Tudomány cikkek
Másodpercenként körülbelül 44 palack skót whisky kerül a világ minden tájára, így ez a világ legtöbbet forgalmazott nemzetközi szeszes itala, amely tavaly kétezer milliárd forint exportbevételt generált. Minden liter whiskyre azonban hatalmas mennyiségű hulladék jut: körülbelül 2,5 kilogramm szilárd melléktermék, az úgynevezett draff, 8 liter folyadék, vagyis „pot ale”, és 10 liter vizes állagú maradvány.
A Zero Waste Scotland szerint ez évente 684 ezer tonna draffot és több mint 2,3 milliárd liter pot ale-t jelent. Ennek egy részét állati takarmányként használják fel, egy része pedig a hulladéklerakókba kerül, vagy a folyókba és az óceánokba.
Hogyan lesz a whiskyből benzinpótló?
Egy bioüzemanyagokkal foglalkozó tudós kreatív, nagy értékű felhasználási módot talált ki erre a hulladékra. Martin Tangney, a Celtic Renewables alapítója egy erjesztési folyamat segítségével a whisky melléktermékeit olyan biokémiai anyagokká alakítja át, amelyek helyettesíthetik az autókban használt benzin és dízel egy részét, és más olajalapú termékek előállítására is felhasználhatók.
Whiskyvel hajtott járművek
A bioüzemanyagok viszont nem újdonságok. Az 1800-as évek végén Rudolph Diesel mogyoróolajjal kísérletezett mint névadó motorjának eredeti üzemanyagával, az 1930-as években pedig Henry Ford a növényi alapú etanolban látta a jövő üzemanyagát.
A növények felhasználása azonban költséges volt, és az olaj olcsó alternatívát jelentett. Tangney célja az volt, hogy olyan olcsó alapanyagot találjon, amely a bioüzemanyagokat kereskedelmi szempontból életképessé – és egyben fenntarthatóbbá – teszi.
2007-ben a skóciai Edinburgh-i Napier Egyetemen létrehozta az Egyesült Királyság első bioüzemanyag-kutató központját, és „az újságpapírtól a tengeri moszatokig mindent” megvizsgált, mielőtt a whisky melléktermékeire esett volna a választása. A kereskedelmi lehetőségeket látva Tangney 2011-ben megalapította a Celtic Renewablest, amely az egyetemből kivált.
Az induló vállalkozás az aceton-butanol-etanol (ABE) erjesztés néven ismert eljárást alkalmazza, amelynek során a baktériumok a whisky draffban és a pot ale-ben lévő cukrokat savakká bontják le. Ezeket viszont tovább bontják oldószerekre, például butanolra és etanolra, amelyeket a benzinhez vagy a gázolajhoz adva az autók meghajtására lehet használni. A Celtic Renewables bemutatta üzemanyagát, és
egy Fordot vezetett a skót utakon 15 százalék whiskyből készült biobutanol felhasználásával.
Tangney szerint az erjesztési folyamata nem korlátozódik a whisky melléktermékeire, és más élelmiszeripari ágazatokból, például a tejiparból származó hulladékot is felhasználhat – írja a CNN.