Zűrös adatokat küld a Voyager–1 a Naprendszeren túlról
További Tech-Tudomány cikkek
Különös dolgok történnek a 45 éve utazó Voyager 1-gyel. Az 1977-ben indított amerikai űrszonda 2012 augusztusában kelt át a heliopauzán és lépett be a csillagközi űrbe, jelenleg 23,3 milliárd kilométerre jár, és így a legtávolabbi ember alkotta tárgy. A legutóbbi adatok szerint az eszköz jelenleg nem tudja, pontosan hol van, de emiatt nem jelez hibát és nem lépett biztonságos üzemmódba.–
A hiba a szonda helyzetét beállító és a rádióantennát mindig a Föld felé pozícionáló AACS nevű alrendszer adataiban található. A Voyager értelmetlen adatokat küld az elhelyezkedéséről, de mindez nem akadályozza meg a kapcsolattartásban, a tőle érkező jelek ereje változatlan.
Amíg az esetről nem tudunk többet, nem tudjuk megjósolni, hogy az űreszköz meddig tud még adatokat gyűjteni és továbbítani
– fogalmazott közleményben a NASA.
Nem világos, hogy a hiba az AACS rendszerben van, vagy egy érzékelőből kap rossz adatokat. A Voyager műszereinek nagy része már nem működik, jelenleg is csupán azért tudunk vele kommunikálni, mert a helyzete beállításáért felelős tartalék fúvókák még 37 évvel utolsó működésük után is hibátlanul teszik a dolgukat.
A NASA JPL szakemberei a rejtélyt egyébként nem tekintik különösen megrázónak, inkább olyasminek, amire egy közel fél évszázada erősen sugárzó környezetben működő szondától számítani lehet. Így az is benne van a pakliban, hogy ha nem találják meg a probléma okát, egyszerűen alkalmazkodnak hozzá.
A megoldást amúgy sem lehet elkapkodni, mivel a Voyager 1-ről érkező jel 20 és fél óra alatt érkezik meg a földi irányításhoz és ugyanennyi időbe telik a válasz küldése.
A 16 nappal korábban indult Voyager-2 jelenleg rendben működik. A szondák eddig túlteljesítették várt üzemidejüket, de további működésüknek fizikai határát a következő években fogják elérni. A fedélzeti energiaforrásuk ugyanis 87,7 év felezési idejű plutónium, amelynek energiája folyamatosan csökken. A Voyager-1 2022 május 19-én az indításkori plutónium mintegy 70 százalékával rendelkezik, de a bomlásból a fedélzeti generátor valamikor 2025 után már nem fog tudni elegendő áramot előállítani a fedélzeti rendszerek működtetéséhez.