A férfiak többet viccelődnek a párkapcsolatban, és ezt élvezik is
Egyre többen kezdték kutatni az elmúlt években a humorral kapcsolatos dolgokat. Egy lengyel kutatócsoport újabb összefüggéseket tárt fel a témával kapcsolatosan. Most kifejezetten hosszú párkapcsolatokat vizsgáltak – a részletes kutatás a Science Direct honlapján elérhető.
Három egyetem – a Sziléziai Egyetem, a Padovai Egyetem és a varsói Stefan Wyszyński Egyetem – végezte a kutatást. Akiket a kérdőívekben megkérdeztek, mindannyian legalább fél éve együtt voltak, és legalább három hónapja együtt is éltek a felmérés idején – a kutatásban 149 heteroszexuális pár vett részt. A résztvevőknek értékelniük kellett, hogy milyen gyakran viccelődnek ők és a partnereik.
A résztvevőket arról is megkérdezték, hogy milyen jellegű vicceket mondanak. Négy fő humorstílust különböztettek meg:
- affiliációs humor;
- énvédő vagy önérvényesítő humor;
- agresszív humor;
- önsanyargató vagy énleértékelő humor.
Végül a párok tagjainak az úgynevezett Diádikus Alkalmazkodás Skála (DAS) nevű módszerre épülő kérdőívet is ki kellett tölteniük, ami a pszichológiában bevett mutató egy párkapcsolat minőségének mérésére.
Több nevetés = jobb párkapcsolat
A végeredmény az lett, hogy kiderült, hosszú párkapcsolatban a férfiak többet viccelődnek, mint a nők. A férfiak jobban értékelik saját vicceiket, mint a nők, és a saját vicceiket jobbnak tartják, mint a partnereikét. A férfiak ritkábban érzékelik, hogy a partnerük viccel.
A nők elsősorban az affiliációs humort részesítik előnyben, második helyen van az énvédő humor, harmadik helyen pedig az önsértő humor. A férfiaknál az utolsó két hely felcserélődik: az agresszív humor felé jobban vonzódnak, mint az önsértő humor felé – sokkal inkább előnyben részesítik az agresszív és az énvédő humort, mint a nők.
A humorizálás gyakorisága nincs összefüggésben a párkapcsolat minőségével.
Jobb a párkapcsolat minősége azok között, akik többet nevetnek a partnerük viccein, ugyanakkor a férfiak jobban érezhetik magukat olyan nőkkel, akik alulértékelik saját vicceiket, de felülértékelik a férfiak vicceit. Fontos, hogy a felmérési módszer önbevalláson alapul, és a választott módszerhez képest a 149 pár sem nagy minta.