![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Elszáll az agyunk! Kiderült, igazából miért van szükség a repülőgépes üzemmód bekapcsolására
![GettyImages-1229893482](https://kep.index.hu/1/0/4534/45344/453444/45344486_306cd77bca2f792ec361927ce64cd557_wm.jpg)
További Tech-Tudomány cikkek
-
Új funkció érkezhet az Instagramra, de sokaknál már kiverte a biztosítékot
- Vajon elveszi a munkáját az első itthon is kapható humanoid robot?
- Hamarosan fizetőssé válik a Reddit egy része
- Világhódításra indul a Meta, a Föld leghosszabb kábelét készülnek éppen megépíteni
- Közelebb van a bolygóközi utazás, mint gondolnánk
Aki már ült repülőn, jól tudja, hogy a gép felszállása előtt az utaskísérők minden utast figyelmeztetnek arra, hogy kapcsolják ki vagy állítsák repülőgépes üzemmódba készülékeiket – így a jeladásra és -vételre alkalmas telefonokat, számítógépeket, tableteket is.
Ugyan mindig vannak olyanok, akik ezt figyelmen kívül hagyják, korántsem érdemes ezzel hazardírozni. A köztudatban az él, hogy a telefonok jelei megzavarhatják a gép elektronikus berendezéseinek működését, azonban a tévhitekkel ellentétben ennek bizony más oka van. De miért kell akkor a telefonunkat repülőgépes üzemmódba kapcsolni?
Sokat fejlődött a technika
A légi közlekedés navigációja és kommunikációja rádiószolgáltatásokon alapul, amelyeket az 1920-as évek óta próbálnak összehangolni az interferencia minimalizálása érdekében.
A jelenleg használt digitális technológia azonban már sokkal fejlettebb, mint néhány régebbi analóg technológia, ami nagy áttörést jelentett, ugyanis a korábban végzett kutatások kimutatták, hogy az elektronikai eszközeink ugyanazon a frekvenciasávon belül tudnak kibocsátani jelet, mint a repülőgép kommunikációs és navigációs rendszerei, ami úgynevezett elektromágneses interferenciát kelthet.
1992-ben azonban az Egyesült Államok Szövetségi Légi Közlekedési Hatósága és a Boeing egy független tanulmányban felülvizsgálta az elektronikus eszközök használatát a repülőgépeken, és nem találtak problémát ezen eszközökkel a repülés kritikus szakaszaiban – így fel- és leszállás közben sem.
Az Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága emiatt elkezdett frekvenciasávokat létrehozni különböző felhasználási célokra – például mobiltelefonokhoz vagy a repülőgép-navigációhoz –, hogy azok ne zavarják egymást. A kormányok és repülési vállalatok szerte a világon ugyanezeket a stratégiákat és irányelveket dolgozták ki a légi közlekedéssel kapcsolatos problémák megelőzésére is – így állítólag a repülőgépes üzemmód bekapcsolása nélkül sem jelentünk veszélyt már a repülőkre.
A földön okozhat kavarodást a telefonozás
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy akkor mégis miért van szükség a repülőgépes üzemmód bekapcsolására. Talán meglepő, de a problémát nem a levegőben, hanem a földön kell keresni, itt ugyanis könnyedén felléphet interferencia, ha az utasok többsége a repülés alatt a hálózaton marad – írja a The Conversation.
A vezeték nélküli hálózatokat ugyanis több torony köti össze, a hálózatok pedig túlterheltté válhatnak, ha az adott földi adótorony felett repülő utasok mind a telefonjukat nyomkodják. Csak hogy számokban is érzékelhető legyen a téma fontossága: a repülőn utazók száma 2021-ben meghaladta a 2,2 milliárdot, és ez csak a fele a 2019-es, pandémia előtti utasszámnak.
![5G-antenna Németországban 2020. január 21-én](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4534/45344/453445/45344504_909a5b3cade258b8730ad7b64ecacc9f_wm.jpg)
Ami a mobilhálózatokat illeti, az elmúlt évek legnagyobb változása az új szabványra való átállás volt. A jelenlegi 5G vezeték nélküli hálózatok – amelyek a nagyobb sebességű adatátvitel miatt voltak szükségesek – sokak körében aggodalmat keltenek a légi közlekedési ágazatban.
Nem ok nélkül, az ágazat ugyanis felhívta a figyelmet arra, hogy
az 5G-hálózat sávszélessége nagyon közel áll a repülési sávszélességhez, ami interferenciát okozhat a repülőterek közelében lévő, a repülőgépek leszállását segítő navigációs rendszerekben és tornyokban.
Emiatt többek között az ausztrál és az amerikai repülőterek üzemeltetői is repülésbiztonsági résektől tartanak az 5G bevezetésével kapcsolatban, azonban úgy tűnik, hogy az Európai Unióban ilyen problémák egyelőre nincsenek. Akárhogy is van, a szakmabeliek szerint megfontolandó a mobiltelefon-használat korlátozása a repülőgépeken, amíg az 5G körüli problémákat nem sikerül százszázalékosan tisztázni.
Az utaskísérők agya is elszáll a telefonozástól
A legtöbb nem fapados légitársaság ma már ingyenes wifiszolgáltatást biztosít ügyfeleinek, így azon keresztül az utasok biztonságosan használhatják a készülékeiket a repülés ideje alatt. Ez ugyan a repülőn utazók számára hatalmas kényelmet és könnyebbséget jelenthet, nincsen mindenki elragadtatva a technikai vívmánytól.
A légiutas-kísérők számára ugyanis meglehetősen komoly fejfájást okozhat, ha minden esetben meg kellene várniuk a „Kérnek egy italt?” kérdéssel azt, amíg az utas éppen befejezi a hívást vagy videótelefonálást, vagy hajlandó végre felnézni a telefonjából. Egy körülbelül 150-200 utast szállító gépen így a szolgáltatások teljesítése szinte teljesen lehetetlen.
A többi utas számára sem kényelmes azonban, ha tömeges telefonnyomkodásba és hívások indításába kezdünk a repülőn. Gondoljunk csak bele: a több órát a reptéren várakozó, cipekedő, alapból is meglehetősen ingerült lelkiállapotban lévő utasok egymást túlkiabálva próbálnak telefonálni a repülőn. Egy-két ilyen élmény után már nem biztos, hogy mindenki a gép levegőben maradásáért imádkozna...
Leszállásnál menjünk biztosra!
Összességében kijelenthető, hogy a telefonok repülés közbeni használata a jelenlegi álláspont szerint nincsen hatással a repülőgép működésére. Az 5G-hálózat azonban még problémákat okozhat, ugyanis ez behatolhat a repülőgép navigációs rendszereinek sávszélességébe, ami miatt a földi irányításnál interferencia léphet fel. Ennek tudatában ha felszállás közben valamilyen okból kifolyólag nem is, a repülés során a legkritikusabb szakasznak tartott leszállás idején mindenképpen használjuk a repülőgépes üzemmódot.
(Borítókép: NurPhoto / Getty Images)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Tech-Tudomány
Világhódításra indul a Meta, a Föld leghosszabb kábelét készülnek éppen megépíteni
Az egész bolygót körbeéri majd az új kábel.
13 órája
- Tech-Tudomány
Tele van a Föld titokzatos piramisokkal, de az antarktiszi a legrejtélyesebb
Nem csak a Marsra jutott piramisokból.
február 11., 05:57
- Tech-Tudomány
Önnek is bíróság előtt lenne a helye, ha titokban elolvasta párja levelezését
A féltékenység nem mentség – véli a szakértő.
február 16., 12:42
- Mindeközben
Torghelle Sándor vallomása: „Harmincszorosát kerestem kint, Angliában, mint itthon”
2 órája
- Mindeközben
Rúzsa Magdi komoly döntést hozott meg gyerekeivel kapcsolatban: „Van, aki tiszta hülyének néz emiatt”
3 órája
- Tech-Tudomány
Közelebb van a bolygóközi utazás, mint gondolnánk
Plazmameghajtással egy hónap alatt elérhetik a Marsot.
tegnap, 20:50
- Tech-Tudomány
Új magyar elektromos busz állt forgalomba
A cseh–magyar GANZ-SOR EBN8 próbaüzeme alatt Baján szállít utasokat.
tegnap, 11:43
- Tech-Tudomány
Jól teljesít a Juice szonda magyar egysége
Az európai eszköz 2031-ben kezdi vizsgálni a Jupiter holdjait.
tegnap, 12:58
- Tech-Tudomány
A stressz vezethet az Alzheimer-kórhoz?
Egy új elmélet egyesíti, amit eddig a betegségről tudunk.
tegnap, 09:35
- Tech-Tudomány
Vajon elveszi a munkáját az első itthon is kapható humanoid robot és a kutyája?
Tanulni is tud, de az kétszer annyiba kerül.
9 órája
- Mindeközben
Tóth Gabiról már megint mémet gyártottak, ezt az énekesnő sem tudta szó nélkül hagyni
4 órája
- Tech-Tudomány
Megvennék az Intel chipgyártását
A szebb időket látott vállalat a hatvanas évek végén kezdte a félvezetőgyártást.
tegnap, 09:37
- Tech-Tudomány
Új aranyláz kezdődhet egy felfedezés nyomán
Kulcsszerepe van a kénnek abban, hogy a nemesfém a felszín közelében megjelenik.
február 12., 06:09
- Mindeközben
A vallás miatt fordult nagyot a VV-ből kizárt Zsuzsi élete - drogfüggő volt, aztán sztriptíztáncos lett
6 órája
- Mindeközben
Ilyen is ritkán történik: kifogott a Kincsvadászokon a régiség, fogalmuk sem volt róla, mi érkezett hozzájuk
7 órája
- Címlapon
Larina hihetetlen útja a kerekesszéktől talán a képzőművészeti egyetemig
Akkor sem adta fel, amikor már az orvosok is lemondtak róla.
1 órája
- Címlapon
Megtörtént az első lépés a béke felé, Ukrajna láthatja kárát
Az oroszok szerint Vlagyimir Putyin dönt a folytatásról.
6 órája
- Címlapon
A rijádi tárgyalásokon máris kiderült, hogy mi Moszkva legkeményebb feltétele a békéhez
14 órája
- Mindeközben
Durva részletek derültek ki a dubajozós ügyről Vajna Tímea lehallgatott telefonbeszélgetéséből
10 órája
- Tech-Tudomány
Valami baj van a Facebookkal és a Messengerrel, ne lepődjön meg, ha nem érkeznek meg az üzenetei
Érkeznek a hibajelentések.
február 11., 09:25
- Tech-Tudomány
Működik is, meg nem is a Meta gondolatírógépe
Speciális szoba és mozdulatlan fej kell hozzá.
február 12., 19:09
- Tech-Tudomány
Új Beats fülhallgatót mutatott be az Apple
2019 óta vártunk az új Powerbeats Próra.
február 12., 09:49
- Tech-Tudomány
Ritka Einstein-gyűrűt találtak a Föld közelében és még egy eddig ismeretlen galaxist is felfedeztek miatta
Csupán „csak” 500 millió fényévre találtak csillagászati ritkaságot a kutatók.
február 11., 14:48
- Tech-Tudomány
Újabb felfedezés történt a világegyetemben
A legnagyobb egy galaxiscsoportokból álló, 1,3 milliárd fényév hosszú felhő.
február 15., 20:38
- Címlapon
Orbán Viktor: Figyelem! A félelmeink beigazolódtak
A kormányfő szerint nem dőlünk be ennek még egyszer.
7 órája
- Tech-Tudomány
Új funkciót tesztel az Instagram, de ez sokaknak nem tetszik
Már a startgépben áll a lefelé mutató ujjacska.
2 órája
- Tech-Tudomány
Már a NASA is megerősítette, hogy 2032-ben aszteroida csapódhat a Földbe
Az űrügynökség szerint a becsapódás esélye tovább növekedhet.
február 13., 13:36