16:00, December 09.
Horvátország 2
Brazília 1
Education City Stadion Negyeddöntő
20:00, December 09.
Hollandia 2
Argentína 3

Budapesten tart előadást a Pixar művészeti vezetője

GettyImages-815771792
2022.09.26. 18:34
Deanna Marsigliese, a Pixar művészeti vezetője hamarosan ellátogat Budapestre, ahol a Brain Bar keretében a kreativitás jövőjéről tart előadást. Az Index a fesztivál előtt beszélgetett az alkotóval.

Budapesten 2022. szeptember 29–30. között rendezik meg a Brain Bar fesztivált, ahol idén is remek szakemberek előadásait hallhatja a nagyérdemű. A program egyik legjobban várt fellépője Deanna Marsigliese, az animáció nagymestere, divatfüggő, illusztrátor, a Pixar művészeti vezetője. 

Mikor döntötte el, hogy animátor lesz?

Gyerekként rengeteg rajzfilmet néztem, már hétévesen tudtam, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. A szüleim figyelmeztettek, hogy ez egy „felnőttmunka”, gyerekek nem keresnek vele pénzt, ugyanakkor imádtam rajzolni, történeteket mesélni – tudtam, hogy egyszer 2D-animátor leszek. Könyvtárba jártam, tanulmányoztam a lépéseket, állandóan gyakoroltam. 

Mit csinál egy 2D-animátor?

Ez a klasszikus animáció elnevezése: egy 2D-animátor papírra rajzol. A 90-es évek előtt minden animáció kétdimenziós volt, aztán elterjedt a CGI (számítógépes animáció), és felváltotta a 2D-t. 

Az idő múlásával önnek is új technikákat kellett elsajátítania?

Mivel klasszikus animációt tanultam, a CGI térhódításával egyre nehezebb lett munkát találni. Eldöntöttem, hogy a karakterdizájnra specializálódom, mindenesetre a számítógépes animációt is elsajátítottam. Akkoriban nem tűnt jó ötletnek, mert a CGI-t nem élveztem annyira, mint a klasszikus rajzolást, ma már azonban a Pixarnál dolgozom, és sokkal könnyebben szót értek a munkatársaimmal.

Legtöbbször más a végeredmény

Hogyan került a Pixarhoz?

Sosem vágytam erre, kizárólag az volt a célom, hogy animációval foglalkozzak. Fokozatosan változtam, velem együtt pedig a munkahelyeim is: dolgoztam reklámokban, televíziós műsorokban, szabadúszóként, a klienseim pedig animációs cégek voltak (például a Pixar is). Először az Agymanók című filmben dolgoztam, aztán megkérdezték, hogy lenne-e kedvem csatlakozni a céghez. Igent mondtam. 

Csak karaktereket tervez, vagy háttereket is?

Csak karaktereket. 

Hogyan alkotja meg a karaktereit?

Minden filmnél más a folyamat. Beszélgetek a forgatókönyvíróval, a rendezővel, hogy ráérezzek a sztori mondandójára. Néha megkapom a forgatókönyvet is, ami sokszor befejezetlen, hiszen a karakterek a dizájn alapján is változhatnak. A karakter lénye mindig fontosabb, mint a karakter mondandója, de minden a történetmesélésről szól. A főszereplőnek a kollégáimmal több száz arcot rajzolunk, több mint egy évig dolgozunk ezeken a figurákon. A munka elején még nagyobb az alkotói szabadságunk, aztán amikor a történet lényege megvan, akkor jön az igazi munka, a karakterek lehető legpontosabb megformálása. Legtöbbször teljesen más az elképzelés és a végeredmény. 

Egy animációs filmen látszik, ha a Pixar műhelyében készült. Hogyan érik el ezt a hatást?

A Pixarnak van egy stílusa, ugyanakkor szerintem minden film más képi világgal rendelkezik, ma már szándékosan más hatást akarunk minden filmnél és filmmel elérni. A minőség teszi őket Pixar-filmmé. 

A rajzolt figurákat is öltöztetni kell

Melyik volt a kedvenc Pixar-filmje?

Egyértelműen a Luca, hiszen az olasz gyökereim miatt személyesen is megérintett a történet. Nagyon sokat dolgoztam ezen a filmen, nemcsak animáltam, de a művészeti vezető is én voltam. Nehéz, mégis kifizetődő munka volt, a csapat is csodálatos emberekből állt.  

Köztudott, hogy vintage- és divatmániás. A rajzaiba is belecsempészi a divat iránti szenvedélyét?

Sosem dolgoztam divattervezőként, két filmben azonban a ruhatár megalkotásában is segédkeztem. A hihetetlen család 2-ben én terveztem meg az öltözékeket. Az egész film az 1950-es évek stílusára épül, így a saját ruhatáramból merítettem inspirációt. A Luca esetében szintúgy – habár az 1960-as stílusú filmben a karakterek nem voltak „divatosak”, mégis tipikusan korabeli ruhákat viseltek. Az animációs filmekben legalább annyira fontosak az öltözékek, mint az élő szereplős filmekben. 

Animátorként fontos a gyermekded látásmód és személyiség?

Szerintem igen. Én is szeretek gyerekfejjel gondolkozni és játszani, hiszen úgy tudom a legkönnyebben megformálni a vicces, különleges karaktereket. Ha nem kapcsolnám át az agyam „gyerek üzemmódba”, nem lennék ilyen kreatív. 

Ez a szerkesztőségi anyag a Brain Bar támogatásával jött létre.

(Borítókép: Deanna Marsigliese. Fotó: Image Group LA / Disney / Getty Images)



  • Hírek
  • Hírek