Valami nincs rendben az Apple új készülékeivel
További Tech-Tudomány cikkek
Meglehetősen izgalmasan indította az évet az Apple, a hónap közepén ugyanis derült égből villámcsapásként leplezte le új laptopjait és különálló, Mac mini számítógépét. Mint arról az Index is beszámolt, az új készülékekben egyaránt az Apple saját gyártású, második generációs, öt nanométeres eljárással készült chipjei ketyegnek, melyek a processzor és a grafikus egység tekintetében is meglehetősen sokat fejlődtek – számszerűsítve 20-30 százalékos a teljesítménynövekedés.
Ezek mellett egy nappal később egy teljesen új HomePod is befutott, melyet az Apple egy időre teljes egészében száműzött termékpalettájából, miután a magas ajánlott fogyasztói ár miatt rendkívül alacsony volt rá a kereslet. Az új okoshangszóró egy enyhén frissített külsővel, kedvezőbb árral és beépített hő- és páratartalom-érzékelővel került vissza az Apple oldalára, melyet ezúttal a jelek szerint már egyszerűen imádnak a felhasználók – ez sem volt azonban elég ahhoz, hogy elterelje a figyelmet az új Macek egyik szívbe markoló hiányosságáról.
Nincs minden rendben az új készülékekkel
Az új laptopok alapmodelljei – tehát a MacBook Prók esetében az 512 gigabyte-os tárhellyel, míg a Mac mini esetében a 256 gigabyte-os tárhellyel szerelt példányai – ugyanis sokkal lassabb SSD-vel rendelkeznek, mint az M1-es chipcsaláddal szerelt készülékek. Ennek legfőbb oka az, hogy az új készülékekbe csak egyetlen tárolóchipet szereltek be. Az M2-es lapkával szerelt Mac miniben például csak egy 256 GB-os tárolóchip található, míg ugyanez a konfiguráció az M1-chippel két 128 GB-os chipet tartalmazott. Ez a különbség megmagyarázza, hogy az új modell miért rendelkezik lassabb SSD-vel, mivel a több NAND-chip gyorsabb írási és olvasási sebességet tesz lehetővé.
Ennek a MacRumors csapata is utánajárt, akik a Blackmagic Disk Speed Test benchmarking alkalmazásával megerősítették, hogy az új, 256 GB-os Mac mini esetében 1500 megabyte körül alakul a másodpercenkénti olvasási és írási sebesség, mely 30-50 százalékkal kevesebb annál, mint amire az előző generációs alapmodellek képesek voltak.
Azoknak az ügyfeleknek tehát, akik a leggyorsabb SSD-sebességre vágynak, érdemes gondoskodniuk arról, hogy az M2-es lapkával szerelt Mac minit legalább 512 gigabyte-os tárolóval konfigurálják, hogy elkerüljék ezt a problémát.
Ugyanez igaz egyébként az új MacBook Prókra is, annyi eltéréssel, hogy az alapmodell ebben az esetben 512 gigabyte-ról indul, így a leggyorsabb SSD-ért legalább az 1 terrabyte-os modellt kell választanunk.
Egy lassabb SSD hatással lehet a fájlátviteli sebességre, és az általános teljesítmény is szenvedhet némi csorbát, mivel a Macek átmenetileg virtuális memóriaként használják az SSD-t, amikor a fizikai memória teljesen ki van használva. Ami az M2 Pro chippel ellátott, magasabb kategóriás Mac minit illeti, az 512 GB-os tárolóval rendelkező alapmodellben már nem kell ettől a problémától tartanunk, ebben a gépben ugyanis már két, egyenként 256 gigabyte-os tároló kapott helyett, kétszer annyi NAND-chippel, mint az M2-es alapmodell.
Nem ez az első ilyen eset
Az Apple már korábban is eljátszotta ezt a valószínűsíthetőleg költségcsökkentő trükköt, méghozzá 2022 nyarán, az M2-es lapkával szerelt MacBook Air és 13 hüvelykes MacBook Pro esetében. Ezen laptopok alapmodelljei szintén nem értek fel az elődök SSD-sebességéhez, ha azonban az eggyel nagyobb tárhellyel szerelt változatot választottuk, már minden rendben volt.
A The Verge-gel tavaly megosztott nyilatkozatában az Apple azt állította, hogy az M2-alapú Macek „még gyorsabb" teljesítményt nyújtanak a valós tevékenységekhez, azonban nem világos, hogy a nyilatkozat az SSD-teljesítményre vagy a rendszer általános teljesítményére vonatkozott – ha tippelnünk kellene, inkább az utóbbira.
Mindenesetre az új laptopok már most elérhetők, az első visszajelzések alapján – az SSD sebességét leszámítva – rendkívül jó gépekről beszélhetünk, az M2 Pro és M2 Max chipek pedig még annál is többet hoznak, mint amit korábban vártak tőlük. A legtöbb teljesítménytesztben az M2 Pro például felülmúlja a 2021-es M1 Max chipet.
(Borítókép: Drew Angerer / Getty Images)