A légszennyezésből született az impresszionizmus?

2023.02.07. 21:02
Az ipari forradalom következménye lehetett a különböző festők munkásságán felfedezhető ködös hangulat.

Az impresszionizmus a XIX. század végének legnagyobb hatású művészeti irányzata volt, amelynek legismertebb példái az impresszionista festmények, amelyeken jól látható, ahogy realisztikus részletek ábrázolása helyett fényeket és hangulatokat ragadnak meg.

Az elmosódó, ködös látásmód azonban nemcsak egy kreatív megoldás terméke, hanem valódi légszennyezés következménye az amerikai akadémia tudományos lapjában, a PNAS-ben megjelent cikk szerint. A Sorbonne Egyetem klímakutatója, Anna Lea Albright és a Harvard Egyetem munkatársa, Peter Huybers Claude Monet 38 festményét és J.M.W. Turner 60 munkáját elemezve jutottak arra, hogy a világ tényleg elmosódott képet mutatott az ipari forradalom szmogjában.

Turner 1775-ben született, élete folyamán jelentek meg Angliában a gőzgépek és a vasút. Az 1840-ben született Monet életét pedig a francia iparosodás kísérte. Mindkét művész munkáin megfigyelhető, ahogy egyre ködösebb képet mutat a világ.

A kutatók rámutattak, hogy a levegőben lebegő aeroszol szennyező anyagok a fényt visszaverve intenzívebb fényt, kevesebb kontrasztot és a körvonalak elmosódását eredményezik.

Modern környezetben hajlamosak vagyunk úgy gondolkodni, hogy a légszennyezés egy nagyon rossz dolog. De szerintem ott volt a dologban az iparosodás dicsőségének megörökítése, hogy ez a színezet, ezek a füstös struktúrák ünneplésre és csodálatra méltó, inspiráló dolgok.

– fejtette ki Huybers a Hyperallergicnek, hozzátéve, hogy a mai ember elszörnyedne a korabeli légszennyezés mértékétől.

Monet maga is úgy fogalmazott egy levelében, hogy leginkább a ködöt szereti Londonban (a füstködöt jelentő szmog kifejezés ekkor még nem létezett), és leír egy esetet, amikor a londoni parlamentnél majdnem nem tudott dolgozni, mert egy kicsit kitisztult a levegő.

Nem csak úgy kimentek egy nap. Ezek a művészek kifejezetten keresték a légszennyezést, keresték az átlagos helyett a szélsőséges viszonyokat 

– mutatott rá Albright.

A kutatók a korszak más festőinek munkáit is vizsgálták, és számukra is meglepő volt, hogy mennyire felismerhető a füstködös hangulatok megjelenése. Huybers és Albright a terveik szerint tovább kutatják a környezet változásának megjelenését a művészeti alkotásokban.

(Hyperallergic)



  • Hírek
  • Árfolyam