Új aranykort hoz a telefonos csalóknak a mesterséges intelligencia
A deepfake technológiával kezdődött az egész, amikor bárki mozgóvá alakíthatott egy régi családi fotót, vagy régi bőrébe bújva jelenhetett meg egy sorozatban Luke Skywalker. A fejlődés nem áll meg, és ma már ott tartunk, hogy létezik olyan online szolgáltatás, ami szintetikus hanggeneráló és gépi tanulórendszerével képes utánozni bárki hangját, csak pár perc felvétel kell az utánozni kívánt személy hangjáról.
A probléma 2019-ben kezdődött, amikor egy energetikai cég vezetőjének hangját hamisították számítógéppel, és kétszázezer eurós kárt okoztak. Tavaly már 11 millió dollárra nőtt a klónozott hangokkal végrehajtott csalások száma.
A fejlődéssel egyre alacsonyabbra kerül a léc, amit technikai hozzáértés terén meg kell ugrani a művelet végrehajtásához. Jelenleg már pár kattintással végrehajtható és csevegőrobotra kapcsolható a hang deepfake, vagyis könnyen eljuthatunk oda, hogy a klasszikus unokázós csalás következő generációjában már
egy családtag hangján bejelentkező mesterséges intelligencia kér gyors anyagi segítséget.
A Vice magazin munkatársa egy telefonos banki szolgáltatás hangazonosító rendszerét is képes volt klónozott hanggal becsapni, annak ellenére, hogy az európai bankoknál is használatos hangazonosítást ujjlenyomattal egyenértékű, biometrikus módszernek tekintik.
A dolog fordítva is működik: ha valaki azt állítja, hogy a banktól hív, és azonosító információkat kér, lehet, hogy már az első pillanattól a beszédhangunk ellopásán dolgozik – ilyenkor a teendő, hogy megszakítjuk a hívást. Váratlan hívás nem tekinthető megbízhatónak, aki nagyon kíváncsi, maga hívja fel a bankját, hogy igazolják a hívásukat.
Nagyon valószínű, hogy az eddig ismert telefonos intézkedés korszakát alapvetően átírja a hangklónozás megjelenése, és az ilyen hívásokat a jövőben csak e-mailben vagy szöveges üzenetben előre egyeztetett formában lehet végrehajtani.
(TechXplore, Vice)