Újabb rivalizálás kezdődött az Apple és a Meta közt
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
Az Apple (AAPL) hétfőn mutatta be vegyesvalóság- (mixed reality) headsetjét, a Vision Prót az évről évre megrendezett, szokásos termékbemutatóján. A vállalat éves fejlesztői konferenciájának nyitányán Tim Cook, az Apple (AAPL) vezérigazgatója forradalmi termékként emlegette a virtuális valóságot és a kiterjesztett valóságot ötvöző, 3499 dolláros (nagyjából 1 203 953 forintos) Vision Prót, amely megváltoztathatja a felhasználók interakcióit a technológiával.
Hogy a jövő év elején megjelenő új termék mennyire lesz népszerű, az egyelőre kérdéses, de az biztos, hogy
az Apple ezzel közvetlenül is versenybe száll a Metával, amely évek óta hasonló headseteket gyárt.
Csütörtökön, néhány nappal a WWDC előtt Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója már megpróbálta megelőzni az Apple várható bejelentését azzal, hogy a Meta új headsetjét, a Quest 3-at népszerűsítette. Azt mondta, hogy az új termék jobb teljesítményt, új vegyesvalóság-funkciókat és karcsúbb, kényelmesebb kialakítást ígér, sokkal kedvezőbb áron, 499 dollárért (körülbelül 172 000 forint).
A technológia fejlődésének rugója a verseny
Az Apple és a Microsoft versengése központi szerepet játszott a korai személyi számítógépes korszakban. Az Apple néhai vezérigazgatója, Steve Jobs termonukleáris háborút hirdetett a Google ellen az okostelefonok miatt.
Most az Apple és a Meta lehet a VR/AR-korszak meghatározó riválisa.
A két vállalat között már az Apple piacra lépése előtt is feszült volt a viszony. Versenyeztek a hírek és az üzenetküldő funkciók miatt, sőt vezérigazgatók váltották egymást az adatvédelem és az alkalmazásboltok politikái miatt.
Tavaly februárban a Meta közölte, hogy 2022-ben 10 milliárd dolláros veszteséget vár attól, hogy az Apple korlátozza a Facebookhoz hasonló alkalmazások adatgyűjtéseit a célzott hirdetésekhez.
A rivalizálás új szintre léphet
A Meta eddig a headsetek piacának meghatározó szereplője volt. A virtuális és a kiterjesztett valóság azonban még mindig egy születőfélben lévő piac, ahol egyelőre nem tudni, mekkora lesz a fogyasztói igény.
Tavaly arról számoltak be, hogy a Metának mindössze 200 000 aktív felhasználója van a Horizon Worlds nevű VR-alkalmazásban. Az amerikai International Data Corporation (IDC) informatikai és távközlési piackutató vállalat becslései szerint pedig 2023-ban a teljes piacról globálisan mindössze 10,1 millió AR/VR headsetet szállítanak majd, ami messze elmarad az Apple által negyedévente eladott több tízmillió iPhone-tól.
Mindig örülünk, ha egyre többen csatlakoznak hozzánk a jövő építésében
– mondta Sheeva Slovan, a Meta Reality Labs egységének szóvivője a CNN-nek adott nyilatkozatában.
Harc egy bizonytalan piac uralásáért
Az Apple és a Meta a végén talán nem csak azért fog versenyezni, hogy ki tudja rávenni a fogyasztókat, hogy az ő termékét válasszák, hanem azért is, hogy egyáltalán el tudják-e érni, hogy több millió vásárlót ültessenek rá erre az új technológiai hullámra.
Az Apple sok szempontból úgy tűnik, hogy a több mint kétmilliárd eszközzel rendelkező, hűséges vásárlói bázisával, a hardveres képességekkel és a több száz üzlethez való hozzáféréssel előnyben van.
Eddig a pillanatig minden olyan volt számomra, mint egyfajta előjáték, felkészülés arra a pillanatra, amikor az Apple bevezeti ezt a köztudatba, és tudatja az emberekkel, hogy hé, ezek a technológiák valódiak, ez nem csak egy trükk
– mondta Eric Alexander, a Soundscape nevű, VR zenei élményt nyújtó alkalmazás alapítója a CNN-nek az Apple bejelentését követően.
Úgy tűnik, az iPhone-gyártó másképp is marketingeli a készüléket. Az Apple nem a virtuális valóság kifejezést helyezte a középpontba, hanem azt hangsúlyozta, a headset sokkal zökkenőmentesebben integrálódhat a felhasználók valós életébe a kiterjesztett valóságon keresztül, amely technológia képes virtuális tárgyakat a valós világról készült élő videóra helyezni.
A Quest 3 headset, amelyet a Meta a múlt héten ugratott be, szintén egy AR képességekkel rendelkező kevertvalóság-headset, így valószínűnek tűnik, hogy a Meta a jövőben közelebb kerülhet az Apple megközelítéséhez. De újabb információk szerint az eszköz még mindig nagyrészt a játékra összpontosít.
Sok elemző szerint a vegyesvalóság-headsetek fogyasztói elfogadásának legnagyobb akadálya annak biztosítása, hogy a lehetséges felhasználási esetek és élmények széles skálája álljon rendelkezésre az eszközökön.
A Meta részvényei kedden enyhén emelkedtek az Apple bejelentését követően.
(Borítókép: Sean Gallup / Getty Images)