Év végére mindenkinél megváltozik a Google Chrome
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
Néhány évvel ezelőtt a Google, a Facebook és más technológiai cégek adatvédelmi botrányai olyan hangosak lettek, hogy azt már sehogy sem tudták szőnyeg alá söpörni, így a Szilícium-völgy kénytelen volt foglalkozni a problémával. Megoldásképp a Google – ami ironikusan bevételének java részét abból szerzi, hogy felhasználóinak adatait és keresési szokásait tovább értékesíti – azzal az ötlettel rukkolt elő, hogy kitiltja böngészőjéből, a Chrome-ból a harmadik feles sütiket. De mik is azok a sütik? – merülhet fel a kérdés.
A webes sütik vagy angolul cookie-k olyan információcsomagok, amelyet a szerver küld a webböngészőnek, majd a böngésző visszaküld a szervernek minden, a szerver felé irányított kérés alkalmával. A sütiket maga a webszerver hozza létre a böngésző segítségével a felhasználó gépén, ahol azok egy elkülönített könyvtárban vannak tárolva. Használatuk rendkívül sokrétű lehet – segíthetik a böngészési élményt például azzal, hogy elmentenek bizonyos bejelentkezési adatokat, emellett azonban lehetőséget adnak arra, hogy a felhasználók lekövethetővé váljanak.
Az internet működésének egyik legnagyobb változását hajtjuk végre egy olyan időszakban, amikor az emberek minden eddiginél jobban támaszkodnak a web által kínált ingyenes szolgáltatásokra és tartalmakra. A Privacy Sandbox-csapat küldetése az lesz, hogy az emberek tevékenységét a szabad és nyílt interneten keresztül is magánügyként kezelhessük, ami tovább támogatja vállalatunnk tágabb értelemben vett küldetését is, ami annak biztosítása, hogy az információ továbbra is mindenki számára elérhető és hasznos maradjon
– nyilatkozta Victor Wong, a Google Privacy Sandbox termékmenedzsmentért felelős vezető igazgatója a Gizmodónak. A sütik kivezetését tehát egy teljesen új, Privacy Sandbox nevezetű projekt bevezetése fogja követni, amelynek lényege, hogy a célzott hirdetések továbbra is elérhetők maradjanak, csupán egy más megoldással, oly módon, hogy a személyazonosságunk védelme érdekében a böngésző névtelenül gyűjt majd rólunk adatokat, kategóriákba sorolva minket.
Az év végéig mindenkinél megtörténik az átállás
Ahogy az a Google-tól már megszokott, soha nem ugranak egyből a mély vízbe – legyen szó a YouTube-ot vagy a Chrome-ot érintő újdonságok bevezetéséről, először mindig körültekintően járnak el. Ahogy arról korábban az Index is beszámolt, 2022-ben például a YouTube esetében szerettek volna egy olyan funkciót bevezetni, amely a véletlenszerűen kiválasztott felhasználóknál egy az egyben kiverte a biztosítékot, így riadót fújtak, és az újítást szinte azonnal vissza is hívták.
Jelen esetben is hasonlóképp járnak el, január 4-én a felhasználók mindössze egy százalékánál kapcsolták le a harmadik feles cookie-kat – érdemes azonban megjegyezni, hogy ez körülbelül harmincmillió felhasználót jelent. A Google tervei szerint 2024 végéig minden Chrome-felhasználónál megtörténik majd az átállás, ez azonban még nincs kőbe vésve;
a reakciók alapján időközben bármikor finomíthatnak a terveken.
Arról, hogy önnél mikor kerülnek száműzetésre a sütik, jelen állás szerint majd a böngészője fogja értesíteni – pontosabban csak arról, hogy innentől kezdve nem használhatja majd azokat. Emellett a Google tájékoztatója szerint az URL-sávban egy szem ikon is jelezni fogja, hogy a böngészés már cookie-mentes. Fontos megjegyezni, hogy az úgynevezett first-party sütik, amelyek bizonyos esetekben elengedhetetlenek egy-egy weboldal rendeltetésszerű működéséhez, továbbra is elérhetők maradnak, az új verzió csak a third-party sütik törlésére terjed ki.