A Boeingen a világ szeme: hétfőn indítja az űrhajóját a Nemzetközi Űrállomásra
További Tech-Tudomány cikkek
Új küldetésre indul a Boeing Starliner, amely ezúttal két űrhajóssal a fedélzetén startol a Nemzetközi Űrállomásra. Az űrhajót a floridai Kennedy Űrközpontól, a Cape Canaveralról bocsátják fel az első, személyzettel végrehajtott tesztrepülésére – írja a BBC.
A Starliner egy tágas, 11 köbméteres belterű űrhajó, amelyben öt űrhajós utazhat. A tervezett felszállást helyi idő szerint hétfőn 22:34-re tűzték ki.
A küldetés több évet késett, mert az űrhajó fejlesztése többször kudarcot okozott a szakértőknek. Ha a jármű sikerrel megérkezik, akkor az Elon Musk-féle SpaceX mellett ez lesz a második magánvállalkozás, amely űrhajójával képes a Nemzetközi Űrállomás legénységét oda-vissza szállítani. Muskék mintegy négy évvel előzik meg a Boeinget. A Nasa a jövőben a kereskedelmi szektortól várja az ilyen jellegű szolgáltatást.
Az űrhajó startja történelmi pillanat lesz a mostanában egy sor baleset miatt reflektorfénybe került légitársaságnak, a Boeingnek, amelynek az űrágazatát is vizsgálják a Starliner fejlesztésével felmerült nehézségek miatt.
A vállalat már nagyon régóta dolgozik az űrhajón, volt néhány problémájuk a tesztrepülésekkel, és nagyon sok múlik ezen
– mondta Simeon Barber, az Open University űrkutatója.
Kudarcba fulladt kísérletek
A Boeing 2014-ben nyert a NASA-tól 4,2 dolláros szerződést űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra eljuttató jármű létrehozására. A cég nagy erőkkel eredt Elon Musk űrvállalata, a SpaceX nyomába, akik 2,6 milliárd dollárt kaptak ugyanerre a feladatra, de a Boeing Starliner fejlesztését sorozatos meghibásodások árnyékolták be. A 2019 decemberében végrehajtott első fellövés során nem sikerült elérnie a szükséges magasságot, mert problémák voltak az űrhajó meghajtórendszerével.
A második kísérletet 2021 augusztusára tervezték, majd 2022 májusára halasztották, amikor a Starliner végül elhagyta a Földet, és teljesítette a küldetést. Ennek ellenére később aggályok merültek fel egyes hajtóművek teljesítményével és az űrhajó hűtőrendszerével kapcsolatban.
E hibák kijavítása, valamint a vezetékek és az ejtőernyők biztonságával kapcsolatos további problémák késleltették a mostani eseményeket.
Sunita „Suni” Williams, az űrhajó pilótája egy sajtótájékoztatón azt mondta, hogy mindannyian készen állnak a küldetésre.
A Starliner 5 méter magas és 4,6 méter széles kapszula, amely a hátsó szervizmodulhoz csatlakozik majd. A tervek szerint újrafelhasználható lesz, és akár tízszer is repülhet. A Nemzetközi Űrállomásra vezető úton a legénység teszteli az üléseket, értékeli a fedélzeti létfenntartó és navigációs rendszereket. Emellett vadonatúj űrruhákat is tesztelnek majd.
A Starlinert körülbelül 10 napig dokkolják majd a Nemzetközi Űrállomáshoz, mielőtt visszatérne a Földre. Ha minden a tervek szerint halad, a Starliner rendszeres küldetéseket végezhet személyzettel a fedélzetén.