Sötét cselek világává vált az internet
További Tech-Tudomány cikkek
Az OECD fogyasztóvédelmi szervezeteinek közös felmérése szerint a kereskedelemmel foglalkozó internetes oldalak túlnyomó többségén felfedezhetőek az úgynevezett dark pattern tervezési megoldások. Ezek a felület tervezése során alkalmazott manipulatív fogások, amelyek olyan irányba terelik a fogyasztót, amikor szándékai ellen cselekszik, vásárol, vagy átadja személyes adatait.
A Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Jogérvényesítő Hálózat (ICPEN) friss jelentése 642 weboldal működését vizsgálta, és 76 százalékuknál talált legalább egy, 67 százaléknál több mint egy manipulatív működést.
Különösen gyakoriak az ilyen megoldások az előfizetős szolgáltatásoknál, például társkeresőknél, ahol kifejezetten nehéz megtalálni az előfizetés felmondására szolgáló aloldalt. Ezért kapott pert a nyakába az amerikai fogyasztóvédelemtől a Match társkereső még 2019-ben – abban az ügyben a sokkal komolyabb büntetés fenyegetésétől kétmillió dolláros megegyezéssel menekült a cég.
A hülyének is megéri
A leggyakoribb trükk az előfizetés automatikus megújítása, aminek következtében az esetek 81 százalékában a lemondott szolgáltatás után folytatódik az előfizetési díj levonása. Az esetek 70 százalékában a szolgáltató nem adott információt arról, hogy hogyan lehet lemondani az előfizetést. 67 százalékban elfelejtették közölni, hogy meddig kell lemondani egy előfizetést, hogy ne terheljenek az ügyfélre egy újabb hónapot.
A nem kívánt cselekvés akadályozása mellett jellemző gyakorlat a noszogatás, ilyen lehet az elutasított lehetőségek folyamatos ismétlése. Miután például megtiltjuk egy programnak, hogy automatikusan behúzza az ismerősök címeit, az előzékenységnek vagy hibának álcázott agresszió miatt ismételten feldobja ezt az üzenetet.
Jellemző dolog a kényszerítés, amikor az ingyenes kipróbáláshoz meg kell adni a bankkártyaadatokat (ez általában véletlenül automatikus előfizetésbe torkollik) – ezzel a módszerrel a szolgáltatások valamivel több mint kétharmada, 66,4 százaléka élt.
A kereskedelmi oldalak szeretnek sürgősség érzetét keltő megoldásokat használni, mint a lepergő akciós idő, vagy hogy
elfogy a készlet.
Emellett előszeretettel ábrázoltak hamis hierarchiákat, amelyekben előnyösebb helyen tüntettek fel drágább ajánlatokat. Dark patternnek számít a közönségre való hivatkozás is, amikor azt állítják, hogy az ügyfelek többsége így döntött, vagy olyan terméket választott. Bizonyos oldalak attól sem riadnak vissza, hogy olyan bazári verbális trükkökkel próbáljanak hatni a fogyasztóra, mint amikor önalázó „Lemaradok a csodálatos ajánlatról” gombbal kell lemondani a nem kért értesítést.
Az ICPEN munkájában 26 ország 27 hivatala vett részt. A felmérés csak a különböző manipulatív gyakorlatok előfordulásával foglalkozott, feljelentésekkel nem, mivel az ezekkel kapcsolatos szabályozás országonként változó. Az ICPEN vezetését 2024-ben átvevő amerikai fogyasztóvédelmi hivatal, az FTC jelezte, hogy az eredmények fényében ismét ráerősítenek a fogyasztókat megtévesztő módszerek üldözésére. Ezeket biztos nem lesz nehéz felderíteni, hiszen az ilyen taktikákkal napi szinten lehet találkozni a legnagyobb online áruházak felületein is.
(ICPEN, TechCrunch, TechSpot)