- Tech-Tudomány
- internet
- piac
- piacfelügyelet
- fogyasztóvédelem
- értékelés
- marketing
- manipuláció
- egyesült államok
- közösségi média
Betiltja a kamuértékeléseket az amerikai fogyasztóvédelem
Az Egyesült Államok szövetségi kereskedelmi felügyelete (FTC) szerdán megtiltotta a vásárlói értékelések marketingcélú felhasználását. A 60 nap múlva életbe lépő szabályok értelmében tilos lesz megtévesztő, mesterséges intelligenciákkal generált értékelések közzététele, a negatív vélemények cenzúrája vagy harmadik féltől pozitív értékelések megvásárlása.
A szabálysértőkre esetenként 50 175 dollár büntetés szabható ki, bár a bíróság megállapíthat alacsonyabb összeget is.
Az online értékelések problémája még 2022 novemberében vetődött fel, és a hivatal tavaly nyár óta dolgozott az új szabályokon. Ezek értelmében:
- tilos MI által generált vagy olyantól származó értékelés közzététele, aki a valóságban nem próbálta ki az adott terméket vagy szolgáltatást;
- a vállalkozások nem vásárolhatnak pozitív vagy negatív értékeléseket;
- aki cég nevében ír, világosan jeleznie kell ilyen kötődését;
- egy cég nem működtethet függetlennek tűnő, de marketingcélú értékelő oldalt;
- tilos jogi vagy fizikai fenyegetéssel valakit negatív értékelés eltávolítására kényszeríteni;
- tilos robotokkal vagy feltört fiókokkal generált hamis közösségimédia-aktivitást, lájkokat, követőket vagy megtekintéseket árusítani.
Az online kereskedelmi oldalak nyüzsögnek a hamis értékelésektől. Az Amazon internetes áruház csak 2020-ban 200 millió ilyen értékelést távolított el. A szövegeket generáló mesterséges intelligenciák megjelenése azóta jelentősen megkönnyítette az értékelésekkel manipulálók életét, valamint rontotta a vásárlói tájékozódás hatásfokát.