Hova üljünk egy repülőn, hogy biztosan túléljünk egy balesetet?
További Tech-Tudomány cikkek
Az elmúlt időszakban több súlyos repülőgép-baleset történt, mely után a CNN szakértőket kérdezett meg arról, hogy a légi járatokon hova érdemes ülőhelyet foglalni, hogy túléljünk egy balesetet.
Gyakori vélekedés, hogy a repülőgép hátsó részében lévő ülések biztonságosabbak, ami az azeri és a dél-koreai járat baleseténél is részben bebizonyosodott. Előbbinél minden túlélő a gép hátsó részében tartózkodott, amely szinte teljesen sértetlen maradt a szerencsétlenség után. Utóbbinál a két túlélő a gép végében elhelyezett személyzeti ülésben helyezkedett el.
A CNN ennek ellenére hangsúlyozta, hogy a Time Magazin 2015-ös elemzése szerint a repülőgépek hátsó harmadában az átlagos halálozási arány 32 százalékos volt, ehhez képest az első harmad 38, míg a középső 39 százalékos arányt mutatott. A hátsó részen belül a középső ülések bizonyultak a legbiztonságosabbnak, ott 28 százalékos volt a halálozási arány.
Hassan Shahidi, a Flight Safety Foundation elnöke és Cheng-Lung Wu, a Sydney-i Egyetem légi közlekedési szakértője ugyanakkor úgy fogalmazott, hogy „nincs adat, amely összefüggést mutatna az ülőhely és a túlélési esélyek között”.
A londoni University of Greenwich professzora, Ed Galea a repülőgép-balesetek evakuálását vizsgálta, majd azt nyilatkozta, hogy a légi járatokon nincs teljesen biztonságos ülőhely, de megjegyezte, hogy annak elhelyezkedése befolyásolhatja a gép elhagyásának sikerességét.
A modern repülőgépeket úgy tervezték, hogy ellenálljanak akár 16 G-s ütközésnek
− közölte Galea a CNN-nel. Vagyis a balesetek többségében az ütközés túlélhető, viszont az evakuálás késlekedése és a tűz nagyobb veszélyforrást jelent.
Előbbinél a professzor kutatásai azt mutatták, hogy aki öt soron belül helyezkedett el egy vészkijárathoz, az jóval nagyobb eséllyel élhet túl egy repülőgép-szerencsétlenséget. Tovább növelheti a túlélés lehetőségét, ha valaki a folyosó melletti ülések egyikét foglalja el, ezért kevesebb emberen kell áthaladnia, amikor a mentés történik. Tehát a tanulmány alapján kijelenthető, hogy minél közelebb van valaki a vészkijárathoz, annál több esélye van túlélni egy balesetet.
Geoffrey Thomas, a 42 000 Feet légi közlekedési hírportál szerkesztője azt mondta, hogy a kijutást rendkívül lelassítja, hogy az utasok a kézipoggyászaikat nem hagyják hátra, amire egy 2019-es Aeroflot-baleset volt tipikus példa, amelyben 41-en vesztették életüket. Ebben a tragédiában egy videófelvételen látható, ahogy az égő repülőgépből az utasok poggyászaikkal együtt próbálják elhagyni a gépet. A szerkesztő úgy véli, hogy bűncselekménnyé kellene nyilvánítani, ha ilyen esetben valaki a kézipoggyászával együtt próbál meg kijutni a repülőgépből.
A CNN öt fontos tanácsot fogalmazott meg a szakértők véleménye alapján:
- Vészkijárathoz közeli ülést válasszunk! Amennyiben nincs ilyen, utazzunk másik járattal, ha lehetséges.
- Figyeljünk oda a személyzet biztonsági bemutatójára, nézzük át az evakuációs kártyát! Ismerjük meg a repülőgép biztonsági rendszereit!
- Ne kapcsoljuk ki a biztonsági övet, ugyanis ez okozza a sérülések több mint négyötödét turbulencia esetén.
- Az alapvető iratokat tartsuk magunknál!
- Minden másodperc számít! Figyeljünk az evakuálási időre, ne pánikoljunk!