
Így teszi tönkre arcunkat ez az új TikTok-trend

További Tech-Tudomány cikkek
-
Továbbra sem indulnak az űrbe Kapu Tiborék, ismét elhalasztották a kilövést
- Pontosították Kapu Tiborék indulását, kiderült, mikor indulnak a világűrbe
- Megvan a gyógyszer a súlyos depresszió ellen: varázsgomba
- Hatalmas tűzgömböt láttak az égen Texasban, felrobbant a SpaceX egyik rakétája
- Új időpontot közöltek Kapu Tiborék kilövéséről
„Az ilyen termékek használatával járó kockázatok, különösen fiatal lányok esetében, messze meghaladják a hatóanyagok használatából feltételezhető csekély előnyöket. Az az igazán veszélyes, ha a lányok felé az az üzenet, hogy ez olyasvalami, amit muszáj megtenniük, hogy vigyázzanak a bőrükre, és megvédjék az egészségüket. Ezek a termékek egyáltalán nem növelik a bőr egészségét, sőt idővel valószínűleg rontják az integritását” – idézi a The Guardian Molly Halest, a Northwestern University kutatóját, a frissen megjelent tanulmány fő szerzőjét.
A szakember és csapata számos, a TikTokon fellelhető bőrápolási videót nézett végig, főleg olyanokat, amelyeket 17-18 éves lányok készítenek. Tapasztalatuk alapján azok a termékek, amelyeket bőrápolás címszó alatt kennek fel magukra, összességében tönkreteszik a bőrüket, és idővel ennek látható nyomai is lesznek.
A TikTok fiatal influenszereinek bőrápolási videói kevés vagy épp semmilyen előnnyel nem járnak, éppen ellenkezőleg. Növelik a bőrirritáció és az egész életen át tartó allergia kockázatát. A tanulmányt készítő csapat szerint egyre több fiatal lány oszt meg videókat összetett bőrápolási rutinokról, amelyekben hidratálókrémek, tonerek, pattanások elleni kezelések és öregedésgátló termékek szerepelnek.
A kutatócsoport megállapította, hogy a bemutatott termékek számos összetevője, például a citromsav, a bőrirritáció és a napérzékenység kockázatát növeli, vagyis fokozza a leégés és más bőrkárosodások esélyét. Ráadásul a nappali bőrápolási rutint bemutató videók csupán 26 százaléka tartalmazott fényvédőt, amire a szakemberek azt mondták, hogy a leginkább indokolt volna.
Hales hozzátette, hogy a több aktív hatóanyagot tartalmazó termékek használata vagy az azonos hatóanyagokat tartalmazó termékek rétegezése adja a legnagyobb kockázatot. Emellett azt is megállapították, hogy a 25 legnézettebb videó 76 százaléka tartalmazott legalább egy potenciális kontaktallergént (gyakran illatanyagot).
Drága, fáradtságos, veszélyes
A tanulmányban a kutatók nem csupán a felhasznált termékek hatóanyagait, hanem a videók tartalmát is külön vizsgálták. Megállapították, hogy a kezelések nemcsak fáradságosak – egyes lányok már hajnali fél ötkor felkelnek, hogy sminkelésüket be tudják építeni napi rutinjukba –, de rendkívül drágák, az esetek nagy részében pedig szükségtelenek is.
Majdnem minden tartalomkészítőnek tiszta, világos bőre volt, látható hibák nélkül. Emellett a videók gyakran hivatkoztak a hófehér bőrhöz köthető szépségideálokra
– fogalmazott a szakember.
A tanulmány szerint a bőrápolási rutinok átlagosan hat terméket tartalmaztak, gyakran ugyanazoktól a márkáktól, az átlagos összköltségük pedig 168 dollár (mintegy 55 ezer forint) volt. De voltak olyanok is, akik több mintegy tucatnyi terméket használtak, amelyeknek összköltsége meghaladta az 500 dollárt (175 ezer forintot).
A leggyakoribb videótípusok a „Get Ready With Me” (Készülődj velem), „Skin Care Routine” (Bőrápolási rutin) és az „After School” (Iskola utáni) sminkvideók voltak.
Üzleti fogás, mentális büntetés
Tess McPherson professzor, a Brit Bőrgyógyászok Szövetségének tagja (bár nem vett részt a kutatásban) fontosnak tartja a tanulmányt, amely megmagyarázza azt a statisztikát, hogy miért jár egyre több fiatal lány bőrirritációval orvosi kezelésre az elmúlt években. McPherson hozzátette, hogy a fiatalok születésnapra pénzt kérnek drága bőrápolási márkák termékekre, amelyeknek gyártói közül sok vissza is él a helyzettel, és célzottan a fiatal generációnak szóló látványos, vonzó csomagolásban adja termékeit.
A tanulmány által kiemelt kockázatok mellett McPherson úgy véli, hogy a bőrápolási videók hozzájárulnak az olyan betegségek, mint az akné és az ekcéma társadalmi megbélyegzéséhez, valamint az öregedéstől való félelemhez, és szerinte ezt az üzenetet erősíti a botox és a töltőanyagok növekvő terjedése is a nők körében:
Egyre fiatalabbak keresik a bőrápolási termékeket, pedig nincs rájuk szükségük, nem segítenek rajtuk. Ez egy nagyon aggasztó társadalmi helyzet arról, hogy miként látjuk magunkat, hogy hogyan kell kinéznie a bőrnek.
Molly Hales úgy véli, a legtöbb fiatalnak még olyan jó állapotban van a bőre, hogy szinte egyáltalán nem lenne szükségük sminktermékekre. Elmondása szerint naponta egyszer-kétszer egy gyengéd arctisztító használata, illetve amikor napos időben a szabadba megy az ember, a fényvédő alkalmazása bőven elegendő ahhoz, hogy a fiatalok megőrizzék bőrük egészségét és szépségét.
(Borítókép: Getty Images Hungary)
