![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Rotodyne, egy újabb, soha el nem készült brit csodajármű
További Történelem cikkek
Az alapvető problémát a 1950-es években maga a helikopter működési elve jelentette. A körbeforgó rotorlapátokon keletkező felhajtóerő által felemelt repülőeszköznél maguknak a lapátoknak a megdöntése hozza létre az előre- vagy hátrahaladáshoz szükséges vonóerőt, tovább bonyolítva ezzel az amúgy is bonyolult rotoragyat és korlátozva az elérhető sebességet. Ráadásul a nagy méretű és gyorsan forgó rotorlapátok forgatónyomatékot is létrehoztak, amelyet általában farokrotorral egyensúlyoztak ki, tovább komplikálva az eszköz korántsem egyszerű mechanikáját.
![Az első helikopterek egyike 1948-ból](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3680/36809/368099/36809991_fad0cd9562072526341b948a527e9de9_wm.jpg)
Mondhatnánk, hogy az autogiró volt az egyik első próbálkozás a probléma megoldására,
Mintha motoroznál, csak eggyel több dimenzióban
Ennél jobb kilátás talán csak a buborékfülkés helikopterekből van, de az élmény itt annál is közvetlenebb.
ha nem született volna meg jóval hamarabb, mint maga a helikopter.
Juan de la Cierva ugyanis már az 1920-as években megalkotta egyszerű, hagyományos repülőgépekből átalakított repülőszerkezeteit, amelyeknél egy hagyományos légcsavar szolgáltatta a vonóerőt, és a menetszél által megpörgetett rotorlapátokon keletkezett a felhajtóerő. Ez az eszköz azonban csak függőleges leszállásra volt képes, bár felszállásához a hagyományos repülőgépekhez képest jelentősen rövidebb hely is elég volt.
Mindkét eszközre jellemző volt azonban, hogy viszonylag kicsik voltak, ugyanis egy bizonyos méret felett a gép akkora forgószárnyakat igényelt volna, amelyek a kor technológiai szintjén nem voltak megvalósíthatóak.
1953-ban a British European Airways (BEA) felkérte a Fairey nevű brit repülőgépgyárat, hogy tervezzen neki egy olyan helyből fel- és leszállni képes eszközt, amely középtávon képes lenne 50 utas elszállítására. A fenti elvárások miatt azonban a helikopter szóba sem jöhetett, így a Fairey mérnökei egy roppant kreatív megoldással továbbfejlesztették az autogirót.
A gép testébe épített motor helyett
a rotorok végére szerelt kis sugárhajtóművek
hajtották meg a forgószárnyakat, és amint a gép elég magasságot nyert, elkezdtek dolgozni a vonóerőt leadó, hagyományos propellereket meghajtó motorok. Egy perccel később a gép már elég gyorsan repült ahhoz, hogy kis szárnyai, valamint az autogiróhoz hasonlóan a légellenállás által hajtott rotorok megfelelő mennyiségű felhajtóerőt termeljenek.
![Láthatóak a rotor végi sugárhajtóművek és a rövid szárnyak](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3681/36810/368100/36810029_541352be7a586d4afb63d38703befc79_wm.jpg)
Egy kis méretű prototípus sikeres tesztelése után megépült a jóval nagyobb Fairey Rotodyne, amely még mindig nem rendelkezett megfelelő méretekkel ahhoz, hogy ötven utas elférjen benne.
A két darab Napier turbólégcsavaros hajtómű darabonként 2800 lóerős teljesítménye és relatív alacsony fogyasztása elég volt ahhoz, hogy az egyedi repülőeszköz megfeleljen az előírásoknak, sőt 1959-ben még a helikopterek sebességrekordját is megdöntötték vele 191 mérföld, azaz 307 km/óra sebességgel.
A sikeres tesztek után a Rotodyne még ebben az évben átrepült Brüsszel érintésével Párizsba, 1 óra 36 perc és 58 perc alatt megtéve az utat. Ezt a sebességet különböző okokból
a mai napig nem sikerült megdönteni,
bár a Csalagúton át közlekedő expresszvonat közel jár hozzá.
A siker láttán lassan elkezdtek csordogálni a megrendelések, de a háború utáni gazdasági gondok közepette a további támogatáshoz az állam komoly feltételeket szabott, többek között az éktelenül hangos rotor végi sugárhajtóművek zajszintjének jelentős csökkentését.
![A Rotodyne repülés közben. Sebességrekordját csak évtizedekkel később sikerült megdönteni](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3681/36810/368100/36810087_176dad0d3b9772f02e60c6f9ef3b8007_wm.jpg)
Az időközben a Westlandbe olvasztott Fairey elkezdte a hangtompítók kifejlesztését, és a megrendelő légitársaság kérésére az eredetileg tervezettnél nagyobb, 66 utas befogadására alkalmas, végleges típus, a Rotodyne Z kifejlesztését. Ugyan a sugárhajtóművekkel fokozatosan sikerült is a megkívánt hangerőt megközelíteni, de a beépített Napier hajtóművek teljesítménye nem bizonyult elégnek.
Amikor gazdagabb üzemanyag-keverékkel próbálták a teljesítményt növelni, a motor hangosabb lett, mint az amúgy sem halk sugárhajtóművek. Mivel a fejlesztett változat sem váltotta be a reményeket, új meghajtás után kellett nézniük. A fejlesztés alatt álló Rolls-Royce Tyne 5230 lóerős motorja ígéretesnek tűnt, de a fejlesztése még nem fejeződött be.
A nukleáris háború igézetében égő fegyveres erők nem érdeklődtek egy kiforratlan és forradalmi eszköz iránt. Jól jellemzi az akkori brit katonai vezetés szűklátókörűségét, hogy komolyan
felmerült a bombázók kivételével az összes hagyományos repülőeszköz kivonása
és a teljes légierő mindössze rakétákkal és nukleáris fegyverekkel történő felszerelése.
A szintén forradalmi kanadai Avro Arrow-hoz hasonló mérnöki csúcsteljesítmény, a Rotodyne is áldozatul esett a hatvanas évek nem csak a társadalomban tetten érhető, őrült változtatási vágyának. A folyamatos pénzszűkében lévő brit kormány végül úgy döntött, hogy nem finanszírozza tovább a motor és a gép fejlesztését, és 1962-ben leállította a projektet. Addigra a Rotodyne már több mint ezer embert szállított a 350 felszállás alatt teljesített 120 repült óra során. Eközben 230-szor váltott át autogiró és hagyományos repülési profilba baleset nélkül – ami még ma is hatalmas dolog lenne, nemhogy ötven évvel ezelőtt!
A forradalmi repülőgépet szétszedték, és alig néhány darabja maradt fenn.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Tech-Tudomány
Visszavonta az ígéretét a Google, fegyverek fejlesztésére is használható lesz a mesterséges intelligencia
A vállalat a 2018-ban lefektetett alapelveit frissítette.
február 5., 09:07
- Tech-Tudomány
Valami baj van a Facebookkal és a Messengerrel, ne lepődjön meg, ha nem érkeznek meg az üzenetei
Érkeznek a hibajelentések.
tegnap, 09:25
- Tech-Tudomány
Új Beats fülhallgatót mutatott be az Apple
2019 óta vártunk az új Powerbeats Próra.
14 órája
- Mindeközben
Vásáry André: Nem akarok mindenáron szerepelni, ezt inkább meghagynám azoknak, akiknek ilyen a személyisége
2 órája
- Tech-Tudomány
Új aranyláz kezdődhet egy felfedezés nyomán
Kulcsszerepe van a kénnek abban, hogy a nemesfém a felszín közelében megjelenik.
17 órája
- Tech-Tudomány
Tele van a Föld titokzatos piramisokkal, de az antarktiszi a legrejtélyesebb
Nem csak a Marsra jutott piramisokból.
tegnap, 05:57
- Tech-Tudomány
Ritka Einstein-gyűrűt találtak a Föld közelében és még egy eddig ismeretlen galaxist is felfedeztek miatta
Csupán „csak” 500 millió fényévre találtak csillagászati ritkaságot a kutatók.
tegnap, 14:48
- Tech-Tudomány
Mesterséges intelligencia elleni ítélettel zárult az egyik első per
Megsértették a Thomson Reuters szerzői jogait.
10 órája
- Mindeközben
Courteney Cox nosztalgikus fotóval és megható szavakkal köszöntötte Jennifer Anistont szülinapján
6 órája
- Tech-Tudomány
Működik is, meg nem is a Meta gondolatírógépe
Speciális szoba és mozdulatlan fej kell hozzá.
4 órája
- Tech-Tudomány
Emberek tisztítására alkalmas mosógépet találtak ki egy japán cég
A gép 15 perc alatt tisztít és szárít.
február 10., 16:39
- Tech-Tudomány
Utánajártak a tudósok a világegyetemet elpusztító katasztrófának
A kérdés, hogy mikor pukkan ki a buborék, amiben élünk.
február 8., 10:53
- Címlapon
Április elsejétől bírságot szabhatnak ki a visszaváltható palackok miatt
Ez nem április elsejei tréfa.
6 órája
- Tech-Tudomány
Megtalálták a tehenek Szent Grálját, ezek lehetnek az év legfontosabb technikai áttörései
2025 a robotokról és a zöldtechnológiáról szólhat.
február 6., 08:36
- Tech-Tudomány
Mesterséges szuperintelligencia – az emberiség utolsó találmánya
Ha egy szuperintelligens gép arra következtet, hogy a Föld jobb hely az emberiség nélkül, akkor el is intézhet bennünket.
február 10., 05:52
- Tech-Tudomány
Ismét valami szokatlant találtak a Marson, Elon Musk teljesen rápörgött
A Tesla-vezér űrhajósokat küldene az idegen építménynek tűnő képződményhez.
február 5., 11:36
- Címlapon
Beismerte bűnösségét a volt fideszes politikus, aki ittasan bántalmazott egy nőt
Decemberben még megtagadta a vallomástételt.
3 órája
- Mindeközben
Marsi Anikó olyan ajándékot kapott a születésnapjára, ami nem adatik meg mindenkinek
7 órája
- Tech-Tudomány
Pehelysúlyban indul, mégis kőkeményet üt az Asus új laptopja
A Zenbook A14 még az egy kilót sem éri el, mégis helytáll a mindennapokban.
február 8., 11:04
- Tech-Tudomány
Véget ért egy korszak, nem gyárt több Blu-ray-lemezt a Sony
Nincs már kereslet a fizikai médiahordozókra.
február 5., 21:05
- Címlapon
Jégpáncéllá válhatnak az utak, figyelmeztetést adott ki a Magyar Közút
Több vármegyében is narancssárga veszélyjelzés van érvényben.
3 órája
- Mindeközben
Mellimplantátuma miatt került életveszélyes helyzetbe Szabó Franciska: „Ha nem műtenek meg azonnal, akár végzetes következménye is lehetett volna"
8 órája
- Címlapon
Karácsony Gergely: Hova tegyük az állam szemetét?
A főpolgármester szerint a rákosrendezői terület kitakarítása nem lesz kis feladat.
3 órája