A Mikulás kinyírja a bolygónkat
Százezer hajó járja a világ óceánjait, mert az Ázsiában legyártott termékeket el kell juttatni Észak-Amerika és Európa boltjaiba. A legnagyobb hajók négyszáz méter hosszúak, és több mint tízezer konténer fér el rajtuk. A tengeri óriások annyi üzemanyagot használnak el, mint egy kisebb erőmű. De nem ugyanazt a tisztított üzemanyagot égetik el, mint az autóink, hanem az olajfinomítókban hátramaradt silány anyagot, aminek rendkívül magas a kéntartalma.
Az üzemanyagban lévő kénrészecskék összefüggésbe hozhatók a légzési problémákkal, a rákkal, és a szívbetegségekkel. Brit kutatók szerint évente körülbelül 64 ezer ember hal meg a hajók károsanyag-kibocsátása miatt, ebből 27 ezer áldozat európai. Az ENSZ tengeri hajózásért felelős szervezete (IMO) gyakorlatilag ölbe tett kézzel nézi ezt.
Az IMO előírása szerint a hajók üzemanyagának legfeljebb 4,5 százaléka lehet kén. Ez 4500-szor több, mint amit az Európai Unió az autók üzemanyagában megenged. Az EU egészségügyi okokból szabályozza a benzin kéntartalmát, a kipufogókon - és persze a hajókéményeken is - olyan apró részecskék áramlanak ki, amelyek könnyen eljutnak a tüdő mélyére.
Egyetlen óriáshajó évente körülbelül 5000 tonna ként bocsát ki, nagyjából annyit, mint 50 millió átlagos autó. A világ nyolcszázmillió autója nagyjából annyi ként bocsát ki, mint 16 áruszállító óriáshajó.
Az IMO változtatna a helyzeten, de azért nem sieti el a beavatkozást. A hajók 2012-ben már csak 3,5 százalékos kéntartalmú üzemanyagot égethetnek el, és végül 0,5 százalékra kell levinni az értéket. Az IMO tizenkét évet ad az átállásra, addig körülbelül egymillió ember éli meg az utolsó karácsonyát.