További Tudomány cikkek
- Megtalálták a másnaposság felelősét, de nem az, amire eddig gyanakodtak
- Ha nincs vérfrissítés, jönnek a bajok
- Magas rangú katonatiszt tűnt fel a világ legnagyobb hadseregében, de még mindig rejtély, ki irányítja őket
- Végre tényleg megoldódhatott Stonehenge rejtélye
- Még mindig mérgező az 1916-os verduni csata helyszíne
Hétvégén az Endeavour legénysége felszerelte a Nemzetközi Űrállomásra a 18 tonna tömegű, 7 méter hosszú és 4,5 méter széles, henger alakú Tranquility-t. A modul nevét a Holdon található Tranquility-tengerről kapta, ahol 1969-ben leszállt az első emberekkel az Apollo-11 űrhajó.
Életfenntartó
A modul az ESA és az olasz űrügynökség közös munkája. Tavaly májusban szállították át Franciaországból a Floridába, több mint kilenc hónapot várt a kilövésre.
A beszerelés után a Tranquility új helyiségként fogja elősegíteni az ISS hatfős állandó személyzetének kiszolgálását: lesz benne vizesblokk, oxigéngenerátor, légtisztító berendezés, vízkeringető rendszer. Szakemberek szerint a Tranquility messze a legfejlettebb életben tartó berendezés, ami valaha az űrben járt, a belé szerelt eszközökkel szabályozni lehet az egész űrállomás hőmérsékletét és légkörét.
Robert Behnken és Nicholas Patrick közép-európai idő szerint hajnali 3 óra 20 perckor lépett ki a világűrbe, hogy rákapcsolják a Tranquility-t a Nemzetközi Űrállomás (ISS) hűtőrendszerére. A feladat rendkívüli óvatosságot igényelt, mert a csőrendszerben keringő ammónia mérgező. A munkálatok során mégis ammónia érte Nicholas Patrick sisakját és kesztyűjét. A fagyott anyag szerencsére nem tapadt meg, ennek ellenére lerövidítették kint tartózkodásuk idejét. Az űrhajósoknak az állomásra való visszatéréskor szigorú biztonsági eljárásokon kellett átesniük.
A feladat elvégzése mindenesetre sikeres volt: a modulban az űrbeli munkálatoknak köszönhetően máris érezhetően csökkent a hőmérséklet.
Kilátnak
A Tranquility-hez csatlakoztatták hétfő hajnalban a Cupola elnevezésű csillagászati megfigyelő modult, amelyet ugyancsak most szállított az Endeavour a Föld körül átlagosan 350 kilométeres magasságban keringő űrállomásra. Az olasz gyártmányú Cupola tulajdonképpen egy boltozatos felépítésű obszervatórium. Hét, spalettákkal felszerelt ablaka van, hat az oldalán, egy pedig az építmény tetején. Az űrhajósoknak végre panorámaszerű kilátása lesz a világűrre a másfél méter magas, 3 méter széles, és 1,8 tonnás modulnak hála.
A második szerelés sem ment zökkenőmentesen: az Endeavour amerikai űrrepülőgép asztronautái az új csillagászati megfigyelőmodul szerelése közben ütköztek akadályba közép-európai idő szerint hétfőn hajnalban, de végül megoldották a problémát.
A szerelés egyik fontos eleme volt a Cupola leszerelése annak ideiglenes helyéről: Jeffrey Williams űrállomás-parancsnok elkezdte meglazítani a tartócsavarokat, de több csavar is megszorult. Emiatt egy időre felfüggesztették a munkát. A misszióirányító központ vezetésével és egy robotkar segítségével végül mégis sikerült a művelet, innentől kezdve már akadálymentes volt a a Cupola megfelelő helyre szállítása és felszerelése. Egy kis időre ugyan fennakadást okozott egy elektromos csatlakozókábel, de ezt is megoldották.
Nemsokára vége
A mostani 13 napos küldetés az utolsó nagyobb feladat, amelyet a NASA űrhajósainak végre kell hajtaniuk a 360 tonnás, 16 ország erőfeszítései révén közel százmilliárd dollárból, 12 év alatt épült ISS-en. A Cupola felhelyezésével 85 százalékos készültségi állapotba került az Űrállomás, melynek végső maximális tömege meghaladja majd a 400 tonnát.
Az amerikai űrkutatási hivatal már csak két további missziót tervez: májusban felviszi az Atlantissal az orosz Raasvet-modult, szeptemberben meg a Discovery-re marad az európai Leonardo űrbe juttatása. Ez lesz az űrsiklók utolsó útja, a Discovery küldetésével nyugdíjazzák az 1981 óta szolgálatban álló flottát.