Régóta ismert, kísérletekkel alátámasztott tény, hogy az alvás javítja az ember memóriáját. A bostoni Beth Israel Deaconess Medical Center kutatóközpont tudósai azonban most pontosítottak a teórián: maga az alvás, illetve a pihenés csak kis mértékben járul hozzá az emlékezet javulásához; az a lényeg, hogy álmodunk-e. Álom közben az agyunk újrarendezi az ébrenlét alatt begyűjtött információkat és olyan kapcsolatokat épít fel a megjegyzett adatok között, amire ébren nem voltunk képesek.
Az amerikai kutatók kísérletében 99 tesztalany vett részt, akiknek egy bonyolult labirintus képét kellett megjegyezniük, aztán a labirintus 3d-ben felépített virtuális másából kellett kijutniuk egy számítógépes szimulációban. Ezután a kísérleti alanyok fele alhatott másfél órát, a másik felének pedig egy filmet vetítettek le. Öt órával később ismét meg kellett próbálniuk kijutni a labirintusból.
A csoport alvó fele jelentősen jobban teljesített a nem alvóknál az ismételt teszten, de látványos volt a különbség azok között, akik alvás közben a labirintusról álmodtak, illetve akik semmiről: az álmodók tízszer olyan jól teljesítettek. A kutatók azt is feljegyezték, hogy az első, alvás előtti próbán viszont az álmodók az átlagnál gyengébb teljesítményt nyújtottak.
A kutatók szerint mindez azt bizonyítja, hogy jobbak leszünk abban, amiről álmodtunk, illetve az agyunk akkor veti be ezt a csodafegyvert, ha érzi, hogy szükség van a drasztikus teljesítménynövekedésre az adott területen. A Current Biology szaklapban megjelent tanulmány hangsúlyozza, hogy mennyire fontos a jó alvás a memóriánk és úgy általában a szellemi képességeink szempontjából, és megjegyzi, hogy diákok számára jó jel, ha egy fontos vizsga előtt a tananyagról, vagy magáról a vizsgáról álmodnak, még ha az esetleg rémálomnak tűnik is nekik.