Antigravitációs kezelőfelületet mutatott be az MIT
Egy eddig nem látott, különösen innovatív megoldást mutatott be a Massachusetts Institute of Technology (MIT). A ZeroN az intézet szárnyai alatt tevékenykedő Tangible Media Group és az MIT Center for Bits and Atoms kooperációjának gyermeke, és szembeszegül mind a gravitációval, mind a józan ésszel. A találmány egy antigravitációs mezőből és a hatókörében lebegő golyóból áll, funkciója messze túlmutat az egyszeri vizuális élményen.
A koncepció
A megoldás lényegében olyan felület, ami felett a gravitáció megszűnik létezni. Köszönhető mindez egy számítógép által vezérelt elektromágneses térnek, amibe a felhasználó olyan könnyen helyezhet kisebb tárgyakat (esetünkben egy fémgolyót), mintha azt a polcra tenné. A tárgyat kézzel és a számítógép által is pozicionálhatjuk, sőt, még egy útvonalat is megadhatunk neki.
A projekt vezetője, az önmagát tudósnak és filozófusnak tartó Jinha Lee a Co. Designnak adott interjújában beszélt a technológia mögötti elgondolásról: „Alapvető emberi igény a különböző anyagok gravitációtól való függetlenítése és irányítása. A motiváció az ember születésével szinte egyidős – évezredek óta álmodozunk egy hasonló lehetőség megvalósulásáról. A mitológiák, alkimisták, és sci-fik egyik régóta dédelgetett álma valósult most meg."
A ZeroN csak az antigravitáció illúzióját teremti meg: a hatás eléréséről egy diszkréten elrejtett, mágneses robotkar gondoskodik, ami a kamerák által rögzített és feldolgozott adatok alapján mozog.
Működés, gyakorlati haszon
A technológia alapját a fentebb említett, leheletfinomra hangolt elektromágneses felület adja, ami képes a kisebb tárgyakat – esetünkben egy fémgömböt – viszonylag stabilan hatókörében tartani. A kézmozgás felismeréséről és tárolásáról két, infravörös érzékelővel ellátott webkamera, valamint egy Kinect készülék gondoskodik.
Az, hogy valójában mire is jó ez a szerkezet, egy olyan kérdés, amire igazán csak a jövőben derül fény. Ami az alkotók szerint biztos, hogy a ZeroN remekül hasznosítható különböző fizikai szimulációk kivitelezésére, továbbá nagyban megkönnyítheti 3D-s grafikusok munkáját. A találmánynak azonban még hosszú utat kell megtennie ahhoz, hogy a mozifilmekben látott megoldásokhoz hasonló alkalmazás születhessen belőle.