Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tudományosan tervezik a New York-i metrókocsikat

2013.04.18. 12:06

A New York-i metrókocsik és úgy általában a metrókocsik az egész világon nagyon hasonlítanak egymásra. A New York-i közlekedési szakemberek úgy döntöttek, hogy az utasok viselkedése alapján megpróbálják megalkotni a tökéletes metrókocsit.

Az új dizájnhoz két éven át figyelték az utasok viselkedését, 2011-2012-ben rögzítették, hol szeretnek állni, hova ülnek, mennyire szeretnek közel lenni utastársaikhoz. A kutatást nem csúcsidőben végezték, mert tömött kocsikban nem sok választása van az utasoknak, szorosan egymás mellett kénytelenek állni.

Változatok a belső kialakításra: felül a hagyományos elrendezés, alul a középső székeket kihagyó változat
Változatok a belső kialakításra: felül a hagyományos elrendezés, alul a középső székeket kihagyó változat
Fotó: TRB

A tanulmány eredménye senkit nem lepett meg: a metróban utazók nem szeretnek közel lenni egymáshoz, inkább állnak, minthogy belepréseljék magukat az utolsó szabad helyre. Általánosságban elmondható, hogy a kocsi 120 százalékos telítettségű kell legyen ahhoz, hogy az ülések 90 százalékát elfoglalják.

Az sem meglepő, hogy az utasok az ajtók körül tömörülnek, jobban szeretnek oda állni, mint a kocsik belsejében kapaszkodni. Ez még akkor is igaz, ha a kocsik belsejében jóval több a hely. Emiatt a tervezők olyan kocsibelsőt ajánlanak, ahol aszimmetrikus az ajtók elrendezése, így nem bizonyos pontokban tömörülnének az utasok, hanem eloszlanának a kocsi hosszában még úgy is, hogy közben az ajtóknál állnak.

Az sem mindegy, hova ülnek szívesen az utasok. A legkedveltebb helyek a padok szélei, ablakok, oszlopok mellett, nem szeretnek középen ülni és nem ülnek más utas mellé, ha van máshol is hely. Ez a legfontosabb szempont, ehhez képest a több már részletkérdés, rövidebb utakon például nem számít, hogy menetiránnyal szemben vagy annak háttal ülnek. A tervezők éppen ezért inkább több, de rövidebb ülést tervezett a metrókocsikba.

Érdekes eredményeket hozott a nemek szerinti megoszlás, a nők inkább állnak még akkor is, ha a metrókocsi viszonylag üres. A gyerekek mindig találnak ülőhelyet. Amikor az ülőhelyekből már kevés van, akkor a nők könnyebben találnak ülőhelyet, valószínűleg azért, mert átadják nekik.