![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Az új turbulenciaérzékelő projekt az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósul meg, és az úgynevezett LIDAR technológiát alkalmazza, amellyel repülőgépekről lézersugarakkal segítségével tárják fel térségek topográfiai jellemzőit.
A berendezés rövidhullámú ultraibolya lézersugarat bocsát ki a repülés irányában, és méri a visszaverődő fénymennyiséget. Ez információt biztosít a repülőgép előtti térség levegőmolekuláinak sűrűségéről és a légmozgásról. A rendszer ezt az információt használja fel a repülőgép útjába kerülő turbulencia előrejelzésére.
Fejlesztői azt remélik, hogy utasszállító repülőgépeket is felszerelhetnek ezzel a berendezéssel, hogy segítsék az útjukba kerülő légörvény felismerését – olvasható a The Daily Telegraph brit napilap honlapján. A technológiát azután fejlesztették ki, hogy egy tanulmány kimutatta, a következő 40 évben duplájára nő a légi turbulencia jelenség.
A légörvény feltételezések szerint évente mintegy 100 millió font kárt és több száz sérülést okoz a repülőgép utasai és személyzete körében. A közelmúltban egy Szingapúrból Londonba tartó járat került légörvénybe, és mintegy 30 métert zuhant, 11 utas és egy utaskísérő sérült meg a balesetben.
Légörvény nagyon ritkán okoz repülőgép-szerencsétlenséget, de különösen kisgépek esetében van rá példa. 1966-ban a Tokióból Hongkongba tartó Boeing 707-es típusú utasszállító Japánban, a Fudzsi-hegy közelében azért zuhant le, mert különösen erős légörvénybe került. A fedélzeten tartózkodó 113 utas és a 11 főnyi személyzet életét vesztette a szerencsétlenségben.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)