Ezért megy jobban az araboknak a matek
További Tudomány cikkek
A nyelvi különbségek is befolyásolhatják a tanulási nehézségeket – állapította meg egy új tanulmány. Az angol anyanyelvű gyerekek például sokkal hamarabb megtanulják az egyes szám jelentését, mint a japán és kínai anyanyelvű társaik, de a szlovének hamarabb értik meg a kettő fogalmát, mint az angolok.
Ennek valószínűleg nyelvi okai vannak. Az angolban például különbséget tesznek az egyes és többes számú főnevek között: az „egy macska, két macska” angolra fordítva például egy macska, „két macskák” (one cat, two cats). A többes számot az angolok nemcsak a mennyiségjelzővel jelölik, hanem a többes szám jelét is hozzákapcsolják a főnévhez.
A szlovének vagy a szaúd-arábiaiak anyanyelve is különbséget tesz az egyes és többes számú főnevek között is: a gomb egyes számban Szlovéniában például gumb, a két gomb a gumba, a három gomb a gumbi. Ezek az apró különbségek teszik lehetővé, hogy a gyerekek hamarabb megértsék a számok fogalmát.
A szlovének és az arabok a legjobbak
A nyelvészek előtt nem ismeretlen a tény, hogy a gyerekek főneveken keresztül ismerik meg a számokat; a most megjelent tanulmány eredményei szintén ezt támasztják alá. A kulturális különbségek és az oktatási rendszerek sokszínűsége miatt azonban mostanáig nem volt egyértelmű, hogy az egyes és többes számú főneveknek köszönhető, hogy milyen hamar ismerik meg a gyerekek a számokat.
A mostani tanulmányt brit, szaúd-arábiai, amerikai és szlovén szakértők készítették, akik 2-4 éves angol, arab és szlovén anyanyelvű gyerekeket vizsgáltak. A kutatók különféle, számokhoz kapcsolódó feladványokkal tesztelték a gyerekeket.
Az eredmények szerint a többes szám fogalmát leginkább az arab és a szlovén anyanyelvű gyerekek értették. Ők jobban teljesítettek a teszteken, mint az angol anyanyelvű társaik: még a korábbi kutatásokban részt vevő orosz, japán és kínai anyanyelvű gyerekeknél is jobb eredményeket értek el. A szaúd-arábiai és szlovén gyerekek között nem volt jelentős különbség.
A tanulmány arra is kitért, hogy az angolul beszélő gyerekek idővel jobb eredményeket értek el számtanban, mint a szlovén társaik. A kutatók szerint ez valószínűleg amiatt van, hogy a szlovén szülők nem tanítják olyan közvetlenül számtanra a gyerekeiket, mint az angol anyák és apák. A nyelv struktúrája tehát elsősorban a kisebb számok alaposabb megértésében segít – a többi már az oktatási rendszeren és a neveltetésen múlik.