![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
A szovjet űrsikló dicsőséges röpte
További Tudomány cikkek
-
A pamplonai bikafuttatáson derült ki, máshogy mozog a pánikoló tömeg, mint gondolták
- A WHO rákkeltő címkével látná el a szeszes italokat Európában
- A mamahotelért mindenki nagy árat fizet, pedig a spórolásra lett kitalálva
- Itt lehet a megoldás az alkoholizmusra
- Szivárványszínű felhőket észleltek a Mars egén
Nem lehet elégszer elmondani: a szovjetek nem akartak saját űrsiklót. Azért költöttek rá rengeteg pénzt, mert a NASA-nak is volt ilyenje. Pedig a NASA azért épített űrsiklót, mert másra nem futotta.
1969-ben, a holdraszállás után az amerikai űrügynökség nekilátott a következő program megtervezésének. Nagyjából három opciójuk volt:
- Tovább vizsgálják a Holdat, újabb missziókat indítanak.
- A Föld körül keringő űrállomást építenek.
- Többször használható űrhajót építenek.
A további Hold-missziók ötletét elvetették. A NASA, illetve az őket finanszírozó kormány nem Ray Bradbury-novellákban gondolkodott, hanem jól kommunikálható sikersztorikban. A holdraszállásnak sem volt gyakorlati haszna, csak a tudat, hogy ezt is meg tudják csinálni. De miért akarnák újra megcsinálni, ha egyszer már sikerült, ráadásul igen drága mulatság az egész?
![Ember a Holdon. Buzz Aldrin, aki Neil Armstrong után lépett a Holdra 1969. július 21-én. Az Apollo-11 az űrprogram ötödik űrrepülése volt.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/510/5103/51034/5103494_99392b29b186f4495ffacdea03c68890_wm.jpg)
Az űrállomás tervét is gyorsan félresöpörték. Az USA-nak egy olyan űrprogram kellett, ami demonstrálja a technikai fejlettségüket a szovjetekkel szemben, lehetőleg minél olcsóbban. Egy űrállomás építése viszont lassú és költséges folyamat.
Maradt az űrsikló. Richard Nixon 1972. január 5-i közleményében megbízta a NASA-t egy új típusú űrhajó tervezésével, ami embert szállíthat, és utána visszatérhet a Földre. Az ügynökség elkezdett dolgozni a programon; olyan tervet készítettek, ami nem roppantaná meg a büdzsét, de hosszú távon használható űrhajót eredményez, ami még az űrutazást is gazdaságosabbá teszi.
Apróság, de a fejlemények szempontjából fontos részlet, hogy az űrsiklóprogramot részben a Védelmi Minisztérium finanszírozta. Cserébe azt kérték a NASA-tól, hogy az űrsikló rakodóterét a hadsereg alakíthassa ki. Ennek praktikus okai voltak: a járművet katonai műholdak felbocsátására is használták volna.
A Holdat akarták, a Csillagok háborúját kapták
A szovjeteket ez nem igazán érdekelte. A Hold eléréséért folytatott versenyt már elvesztették. Sejtették, hogy nehezen lehetne győzelmi jelentésként eladni, ha másodszorra érnének oda, így kitalálták, hogy saját bázist építenek a Holdon, amivel jól beinthetnek az amerikaiaknak: ti ott voltatok, de mi ott lakunk.
Persze a szovjetek is szerettek volna többször használható űrhajót. Kísérleteztek ilyesmikkel – ez volt a Spiral-program –, de aztán leállították a munkálatokat. Nem kellettek, és a Szojuz-és Szaljut-programok idején nem is volt olyan tervezőközpont a Szovjetunióban, ahol űrsiklót építhettek volna. Inkább az űrállomásra és a rakétákra koncentráltak, a két program ezekkel foglalkozott.
A szovjetek azt se tudták, mire használható az űrsikló, de amikor megtudták, hogy az amerikaiak mit terveznek, pánikba estek. A jármű úgy hatott, mint a második világháborús gumitankok: költségkímélő megoldás, amivel a frászt lehet hozni az ellenfélre.
A szovjeteknek nem kellett sokat töprengeniük azon, hogy mire használhatja a NASA az űrsiklót, mivel az űrügynökség rengeteg információt tett közzé róla. A hidegháborús para miatt nyilván nem írták le az utolsó csapszeg méretét is, de a szovjet szakértők így is rájöttek, hogy a NASA által megadott paraméterekkel nem lenne gazdaságos a rendszer üzemeltetése. A rakodókapacitás alapján azt is sejteni lehetett, hogy ezt nem tisztán civil űrhajós célokra használnák.
Szóval a szovjetek elkezdtek számolgatni. Évi hatvan űrsiklóindítás szorozva alkalmanként 25 ezer kilogramm szállítókapacitással, az annyi, mint nagyon sok amerikai hardver az űrben. Az űrsikló 15 tonnányi hardvert tudott visszahozni, így a szovjetek nem zárták ki, hogy az amerikaiak lézereket akarnak telepíteni az űrbe, amiket tesztelés után finomhangolhatnának a Földön. A szovjetek már ellenséges űrállomásokat vizionáltak, pedig hol volt még ekkor a Star Wars?
Ez volt a konstans, sokszor indokolatlan paranoia korszaka.
A szovjetek akkoriban joggal tarthattak attól, hogy az amerikaiak szétlézerezik őket az űrből; honnan tudták volna, hogy évtizedek múlva ők fogják taxizni őket a Nemzetközi Űrállomásra? De akkoriban más volt a helyzet: piros gombok, piros telefonok, csőre töltött tömegpusztító fegyverek, ideológiai ellentétek, fegyverkezési verseny, űrverseny, meg az analóg, pre-NSA kémek.
Hogy mennyire feszült volt a hangulat, jól illusztrálja az alábbi történet. 2006-ig a Pentagon közepén volt egy épület; a szovjetek a műholdfelvételeken látták, hogy mindig nagy volt a nyüzsgés körülötte. Azt hitték, az lehet a katonai vezetés központja, és a Pentagon egy erődítmény, amit a védelmére építettek. A központi épületet megcélozták egy atomrakétával, hogy szükség esetén azonnal megbéníthassák az USA vezetését. A Pentagon munkatársai biztos mérgesek lettek volna, ha a szovjetek egy ICBM-mel szétlőtték volna a hotdogot árusító, igen népszerű éttermet.
![A Pentagon udvarán álló hot dogot árusító stand, amely hidegháborús spekulációk forrása volt.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/510/5103/51035/5103530_2f91df9393e2a6510be26f85e471058c_wm.jpg)
Mivel az űrsikló hatótávolsága 2000 kilométer is lehetett, a szovjetek úgy kalkuláltak, hogy az amerikaiak akár az atmoszférából is bombázást indíthatnak. Érthető, hogy frászt kaptak, amikor a műholdképeken azt látták, hogy a Vandenberg Légibázison kilövőállásokat építenek az űrsiklóhoz – ezeket az állásokat korábban a műholdakat szállító Titan III rakétákhoz tervezték. Más kérdés, hogy az SLC-6 kilövőállásokat sosem használták; az amerikaiaknak nem volt rá se okuk, se pénzük.
A kilövőállás és az űrsikló tehát nagyjából annyira volt veszélyes, mint a hotdogos stand a Pentagonnál. A szovjeteknek viszont a katonai támadás elméleti lehetősége is elég volt: innentől presztízskérdést csináltak belőle, hogy elkészüljön a szovjet űrsikló is.
És közben azt is kitalálták, hogy mire lesz ez jó.
1976. február 17-én a Szovjetunió központi bizottsága jóváhagyta a többször felhasználható űrhajó fejlesztését, ami akár távvezérléssel, akár legénységgel is repülhet. Ennek négy célfeladata volt:
- Az esetleges katonai fenyegetés elhárítása.
- Honvédelmi, gazdasági és tudományos feladatok elvégzése.
- A szovjet haderő kiterjesztése a világűrbe.
- Karbantartásra szoruló űreszközök szállítása.
Az űrsiklót – amit ekkoriban még Bajkál néven emlegettek – háromféle küldetéshez tervezték:
- Rövid missziók (legfeljebb 3 nap az űrben; ennyi kell például nehéz rakomány szállításához)
- Közepes hosszúságú missziók (körülbelül 8 nap az űrben; személyzettel végrehajtott küldetések, például műholdak kihelyezése vagy javítása)
- Hosszú távú küldetések (legalább 30 nap az űrben, ezalatt például tudományos kutatásokat lehet végezni)
Aztán jött a hordozórakéta-mutyi.
A rakéták fejlesztése egy több évtizeden át húzódó ellenségeskedés története. A rakétákat építő Központi Gépgyártási Tudományos Kutatóintézetet (CNIIMas) a haláláig vezette a zseninek számító szovjet rakétamérnök, Szergej Koroljov; ő tervezte Gagarin Vosztok-rakétáját is. A halála után Vaszilij Misin lett a vezető tervező, aki a holdbázis-projekten dolgozott. Őt az űrsiklóprogram beindítása után félreállították, és Koroljov régi riválisát, Valentyin Gluskót tették a CNIIMas élére.
A szovjetek hülye döntései
Georgij Grecsko szovjet űrhajós évtizedekkel később elmondta, hogy a szovjet vezetés akkoriban hülye döntéseket hozott. Ott volt a Spiral-program, az ember vezette űrrepülőgép ötlete; ezen már 1964-ben ötleteltek, de pont azért állították le a fejlesztést, mert látták, hogy az amerikaiaknak nincs ilyenjük, ezért nem is tartották fontosnak. Ezután a Hold lett a cél. Végül, amikor a NASA bemutatta az űrsiklót, hirtelen a szovjeteknek is kellett egy saját.
Tudni kell, hogy Glusko volt az, aki Sztálin hatalomra kerülése után gusztustalan módon megfúrta Koroljovot: felforgató tevékenységgel vádolta, amiért a folyékony üzemanyagú rakétákat részesítette előnyben a szilárddal szemben. Koroljovot a belső tisztogatások után a gulágra küldték, ahol kis híján meghalt. Emiatt eléggé utálták egymást, és ott tettek keresztbe a másiknak, ahol tudtak. A szovjetek részben ezért nem érték el a Holdat az USA előtt.
Miután Glusko átvette a CNIIMast, az intézetet összevonták az Energomash-sel, és létrehozták az NPO Enyergiját. Ők fejlesztették a folyékony üzemanyaggal hajtott Enyergija rakétát.
Glusko 1974-ben leállította a holdbázis-projektet, beleértve az ehhez használt N-1-es rakétakilövő építését. Ezzel a lépéssel a Szovjetunió búcsút mondhatott a Holdnak. Az új kedvenc az űrsikló lett; felállítottak egy munkacsoportot, hogy tanulmányozzák az újrahasznosítható űrhajókat. A Szojuz- és Szaljut-programokat nem állították le, a rakéták és a MIR űrállomás építése tovább folyt.
És megépítették minden idők legerősebb hordozórakétáját, az Enyergiját.
A vezető- és profilváltás ellenére az Enyergija igen hatékony munkát végzett; ha a nemzeti büszkeségről volt szó, a korrupt szocializmus igen nagyvonalú tudott lenni. Az orosz űrsiklót egy borzasztó méretű, 2400 tonnás rakéta szállította az űrbe: ezek tolóerőben még a korábbi rekordereknek, a NASA Saturn V-jeinek is odavertek. Az Enyergija akár száz tonnát is magával vihetett az űrbe. Négy RD-0120-as rakétamotor hajtotta meg, és négy segédrakéta támogatta.
![170979291](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/510/5104/51043/5104300_e1d9178f8addd052515cbf4fc37001c5_wm.jpg)
A folyékony, oxigén-kerozin üzemanyaggal hajtott Enyergija ráadásul igazi hordozórakéta volt: az amerikai STS-rendszereknél csak a két oldalsó, szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéta működik hagyományos elven, és az egész rendszer csak az űrsiklóval együtt használható. A szovjeteké viszont önállóan is működhetett, és egész rendszert építettek volna ki belőlük. A későbbi modelleket úgy tervezték, hogy akár 200 tonnányi rakománnyal is eljussanak a Holdig.
Az űrsikló formatervezésénél kisebb huzavona volt. Egyesek azt akarták, hogy a Spiral-program korábbi típusára, a MiG-105-ösre hasonlítson, mert azzal már korábban is szereztek tapasztalatokat. Mások inkább az amerikai modell lemásolását sürgették – végül emellett döntöttek.
A másolat túl jól sikerült. A szovjet űrsikló konkrétan annyira hasonlított az amerikaira, hogy egyesek ipari kémkedésre gyanakodtak.
Az űrsiklónak volt pilótafülkéje, nyitható rakodótere, két irányítható robotkarral, illetve saját hajtóműve. A sűrítettlevegő-tartalék akár tíz űrhajóst is elláthatott oxigénnel. A legénységi kabin, a pilótafülke csonka gúla formájú, nagyjából 5,4-szer 4,9 méteres helyiség volt.
A Bajkálnak hat munkaállomása volt:
- RM-1, RM-2 (együtt: Vega 1): a pilóta és a másodpilóta innen irányította a rendszert a fel- és leszállásnál.
- RM-3: a fedélzeti mérnök munkaállomása.
- RM-4: a navigátor állomása; innen lehetett nyomon követni olyan folyamatokat, mint a dokkolás vagy az összekapcsolódás.
- RM-5: innen lehetett irányítani a robotkarokat és a rakodótér ajtaját
- RM-6: itt a rakománykezeléssel foglalkoztak.
A Bajkálban kevesebb fedélzeti kijelző volt, mint az amerikai űrsiklóban; a két gépben más volt az automatizálás szintje. A szovjet rendszer kifinomult repülési rendszere az összes funkciót elláthatta: be és kikapcsolhatta a rendszert, és folyamatosan ellenőrizte az esetleges anomáliákat.
A navigációs rendszerhez három giroszkópos rendszer tartozott, de a szovjetek a biztonság kedvéért egy rádiós magasságmérőt is beépítettek. A Buranban két, 4-4 Biser-4 komputerből épített számítógép volt; az egyik a központi, a másik a periferikus rendszereket vezérelte.
Visszaintegetni Amerikának
A Buran bizonyos tekintetben még az amerikai űrsiklót is felülmúlta:
- A Burant automata üzemmódban és pilótával is lehetett használni, az első amerikai űrsiklókat még csak emberi irányítással működtek.
- A Burannak két sugárhajtóműve volt, míg az űrsikló csak vitorlázó repülésben haladhatott.
- A Buran 30 tonnát tudott pályára állítani, és 20 tonnát visszahozni a Földre, míg az űrsikló csak 15-öt.
- A Buran siklószáma jobb volt, mint az amerikai űrsiklóé; ebben adják meg, hogy siklórepülésben mennyi a megtett út és az elveszített magasság hányadosa. A Burannál ez az érték 6,5, míg az űrsiklónál 5,5.
Hozzá kell tenni: az oroszok sokat spórolhattak a kutatás-fejlesztésen, mivel csak az amerikai ötleteket kellett kiegészíteniük, és volt rá idejük, hogy behozzák a lemaradást.
Az amerikaiak sejtették, hogy mire készülnek a szovjetek.
A Buran végleges tervei csak 1979 júniusára készültek el, de az amerikaiak már korábban elkezdtek aggódni. Miután bemutatták az űrsiklót, a szovjetek nyakára állították a CIA-t, hogy kiderítsék, dolgoznak-e valami hasonlón. A hetvenes évek közepén még nem volt mit jelenteniük, mert a szovjeteknek akkoriban még papíron sem volt semmijük, és nem voltak olyan hülyék, hogy teleírják a Pravdát a gép paramétereivel.
Egy űrsiklóprojektet viszont nem lehet a végtelenségig rejtegetni. A CIA-nek gyanússá váltak a félig kész kifutópályák a bajkonuri orosz űrközpontnál, ahogy a szárnyas, repülő járművek is. Az első bizonyítékra 1982 júniusáig kellett várni: akkor fotózta le az ausztrál légierő, ahogy a szovjetek kihalásznak egy kisméretű szárnyas gépet az Indiai-óceánból. Mint kiderült, ez egy BOR-4 volt, az egyik Spiral-gép 1:2 arányú modellje.
A CIA nem tudta, hogy a gép a szovjet űrsikló végleges modellje, vagy csak kísérleti jármű volt, amivel azt tesztelték, hogy viselkednek a felhasznált anyagok, amikor a jármű visszatér a légkörbe. (Később kiderült, hogy az utóbbiról volt szó: a szovjetek a Buran hővédő rendszerét tesztelték.) A CIA 1983-as, a szovjet haderőről szóló jelentésében még az áll, hogy a szovjetek űrsiklója nagyobb és erősebb lehet az amerikainál. A feltételezéseket hónapokkal később finomították, amikor újabb képek tűntek föl; az 1986-os jelentésben már egy, az amerikai űrsiklóra emlékeztető járműről írtak.
запуск
Az első elkészült űrsiklót egy VM-T-vel szállították a bajkonuri kilövőállomásra, 1985. december 11-én. A gépet ekkor még Bajkálnak nevezték, csak 1987. április 8-án nevezték át Buranra, amikor a Glavkozmosz hivatalosan is bejelentette, hogy a Szovjetunió űrsiklón dolgozik.
Virág elvtárs, ez az ítélet
A szovjetek korábban azt ígérték, az állami tévé közvetíteni fogja a fel- és leszállást, de ez nem így történt; még a híradóban is csak egy előre rögzített filmet adtak le, amit a Burian egy korábbi repülésén vettek föl. A Központi Bizottság tartott a kudarctól; attól féltek, hogy ha az űrsikló le- vagy felszállásnál megsemmisül, az rossz fényt vetne rájuk.
Az első, ember nélküli űrrepülést hónapokon át halogatták, de végül 1988. október 29-én megkíséreltek egy tesztrepülést. Aznap tiszta volt az idő, szél se fújt, a körülmények ideálisak voltak, de 51 másodperccel a fellövés előtt műszaki hiba lépett föl, és leállt a visszaszámlálás. A startot november 15-re halasztották.
A Buran végül méltónak bizonyult a nevére, ami oroszul nagyjából sztyeppi hóvihart jelent. November 15-én a hajnali órákban hideg volt: alacsonyan szálló ködtakaró borította Bajkonurt, és szélviharra adtak ki figyelmeztetést. Ilyen időben az amerikaiak nem engedélyezték volna sem a fel-, sem a leszállást, de a szovjeteknek ez már presztízskérdés volt. Hiába, hogy az Enyergija rakétát és a Burant is vékony jégréteg borította: ha elhalasztották volna a kilövést, a start akár tavaszig is elcsúszhatott volna, és az az egész program végét is jelenthette.
A szovjetek végül az indítás mellett döntöttek: helyi idő szerint reggel 8 órakor fellőtték az Enyergiját.
Minden a terv szerint ment. A felszállás után a segédrakéták leváltak az Enyergijáról. 7 perc 48 másodperccel a start után kikapcsolt a rakéta motorja.
A Buran fedélzetén nem volt egy űrhajós sem, a gépet Bajkonurból irányították. Az űrsikló 150 kilométer magasságban levált a hordozórakétáról, majd begyújtotta a hajtóművét és pályára állt; 39 perccel később már a megadott pályáján repült. Másfél órával a start után a Buran kétszer megkerülte a Földet, majd megkezdte a landolást: a légkörbe Afrika nyugati partjainál lépett be.
Eközben Bajkonurban vihar tombolt, így utasították az űrsiklót, hogy keletről közelítse meg a leszállópályát. Az automatika rendben tette a dolgát, a repülés alatt nem volt fennakadás. A Burant viszont úgy programozták, hogy leszállás alatt saját maga irányítsa a gépet, az éppen aktuális környezeti adatoknak megfelelően. A Buran leszálláskor valamennyit módosított a pályáján, így a technikusok attól féltek, hogy egy programhiba miatt kényszerleszállásba torkollhat a küldetés.
Nem így történt. A Buran 1 másodperccel a tervezett időpont előtt landolt, 262 kilométeres óránkénti sebességgel. 10 óra 25 perckor megállt a kifutópályán – a repülés sikeres volt.
A király beszéde
A szovjeteknek tehát volt egy működő űrsiklójuk, az amerikaival megegyező, esetenként jobb paraméterekkel. Volt egy világbajnok hordozórakétájuk, és a MIR űrállomás hét moduljából kettőt már összekötöttek az űrben. Az űrsiklóprojekt jól példázta, hogy milyen fejlett az ország űripara. Mindez így együtt akár egy új korszak kezdete is lehetett volna.
![A Mir űrállomás](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/510/5104/51042/5104268_eaae1d569753bf3a79a4d3d2e89a7282_wm.jpg)
Csakhogy, mint arra a kutatók rámutattak, az űrsiklónak nem sok haszna van.
- Egy szovjet műhold sem volt annyira értékes, hogy megérte volna bíbelődni azzal, hogy az űrsikló segítségével javítsák őket, akár az űrben, akár a Földön.
- Sokáig tartott a fellövés előkészítése, és ezek száma is korlátozott volt.
- Fegyverrendszerként ezért sem lehetett hasznosítani; mire bevethették volna, már késő volt.
- Hosszú távon bukás lett volna a rendszer üzemeltetése. A gazdaságos űrsiklóprogram további fejlesztést igényelt volna.
Végül valóban beköszöntött az új korszak, de nem csak az űrkutatásban. A Szovjetunió pár éven belül összeomlott. 1991-től leállították az űrsiklóprogramot is; a fent részletezett okok miatt már Mihail Gorbacsov, a Szovjet Kommunista Párt utolsó főtitkára sem volt elájulva tőle, de Borisz Jelcin orosz elnök volt az, aki végül az újjáalapított nemzeti űrügynökségből egyszerűen kihagyta az Enyergiját.
A Buran ezután csendben rohadt szét a kazahsztáni pusztában.
Az űrsiklókból két példány készült. Az egyik a világűrt megjárt Buran volt, a másik örökre 95-97 százalékos készültségi stádiumban maradt. A majdnem befejezett űrsiklót, ami bizonyos pontokon fejlettebb is volt a Burannál, 2011-ben Németországba vitték, hogy felújítsák és kiállítsák.
![000 Par1862029](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/510/5104/51043/5104322_ae428f8c7956b262673b63816ff858b4_wm.jpg)
A Szovjetunió széthullása után a gépek Kazahsztánhoz kerültek, akiknek az űrprogramja abból áll, hogy bérbe adják a bajkonuri űrközpontot Oroszországnak. A Buran is egy bajkonuri hangárban állt, egy Enyergija-rakétára szerelve, fektetett helyzetben. A hangáron nem végeztek karbantartási munkálatokat, így az szép lassan elrozsdásodott és szétrohadt. 2002-ben a tetőszerkezet beomlott, és hét munkást halálra zúzott.
Az Enyergijából és a Buranból is csak felismerhetetlen roncsok maradtak.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)