Máshol is borzasztó orvosnak lenni
További Tudomány cikkek
A Drop Out Club (Kiszállás Klub) néven ismert weboldal készített egy felmérést, amiből kiderült: az amerikai orvosok annyira elkeseredettek, hogy tízből kilencen inkább lebeszélnek másokat arról, hogy az orvosi pályára lépjenek.
A problémák egyik fő oka az egészségbiztosítási rendszer. Dr. Stephen Schimpff, a Marylandi Egyetem orvosi központjának igazgatója szerint már a betegbiztosítási adatok feldolgozása 58 dollárba kerül páciensenként, viszont ha az orvosok szeretnének valamennyit keresni, ahhoz növelniük kell a kezelt betegek számát. Emiatt viszont egy orvos-beteg találkozóra alig 12 perc jut.
A betegbiztosítással rendelkezők kezelése annyi nehézséget okoz, hogy sok orvos inkább visszaadja a háziorvosi praxisát, és alkalmazottként dolgozik tovább. A betegeknek ez nem jelent könnyebbséget, mivel az alkalmazott orvosoknak is rengeteg betegük van. A háziorvosok naponta átlagosan 24 beteggel találkoznak, akiknek néha tízféle betegségük is lehet. A tapasztalt orvosok szerint ez nem tarthatatlan ütem, de az optimálistól igen távol áll.
De ez nemcsak az orvosoknak rossz, hanem a betegeknek is.
Az orvosoknak, akiknek rengeteg sürgős dolga van, nincs ideje odafigyelni a betegekre. A pácienseket gyakran szakorvosokhoz küldik, még úgy is, hogy a problémájukon már a háziorvosi rendelőben lehetett volna segíteni.
– mondta Schimpff.
Túszul ejtik az orvosokat
A szakorvosok terhelése valóban megnőtt az utóbbi időben, de mivel az orvosoknak ennyire kevés az idejük, gyakran inkább a szakmai irányelveket veszik figyelembe, nem a betegek állapotát. Ennek viszont katasztrofális következményei lehetnek.
Az orvosok folyamatosan próbálnak javítani a produktivitásukon és a betegek elégedettségével. Nincs más lehetőségük: ha nem így tennének, elveszítenék a munkájukat. Az egészségügyi vezetők többnyire csak a betegek elégedettségét vizsgálják, ami az egész gyógyítási folyamatot felborítja: a nagyobb elégedettség magasabb költségekkel jár, és néha rosszabb eredménnyel is.
A betegek elégedettségére való törekvés aláássa az orvosi munka integritását. Az orvos nyilván teljesíti a beteg kéréseit, akár receptet, akár röntgent, akár gyógyszert kér. Így érhető el a legnagyobb elégedettség, holott az eljárás a beteg szempontjából sokszor nem indokolt. Viszont egyes cégek – például a Medicare – a betegek elégedettségéhez köti a biztosítások kifizetését.
Amíg ez a rendszer fennáll, addig a betegek gyakorlatilag túszul ejtik az orvosokat.
Rengeteg a papírmunka is
Az orvosoknak rengeteg adminisztratív feladatot is el kell látniuk. Formanyomtatványokat kell kitölteniük, olvashatatlan jelentéseket kell átnézniük, és folyamatosan visszahívási kérésekkel bombázzák őket. A biztosítótársaságok inkább csak nehezítenek a helyzetükön, mint segítenek. Ha az orvos ezek közül nem végez el valamit, azzal a betegek elégedetlenségét is fokozhatják, így nem marad más lehetőségük, csak a munkaidő után elvégzett papírmunka.