Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEMMegsérthette a tudományos kutatás bizonyos alapelveit a Facebook vitatott pszichológiai kísérlete – ismerte el a vizsgálat eredményeit publikáló Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) című folyóirat.
A washingtoni székhelyű folyóirat főszerkesztője, Inder Verma szerint azzal, hogy 2012-ben egy héten át manipulálta mintegy 700 ezer, a tesztben való részvételéről mit sem sejtő felhasználójának a hírfolyamát, a Facebook megsérthette a tudományos kutatás egyes alapelveit – írja az MTI.
A profitorientált vállalatnak, amely saját szolgáltatási feltételei szerint működik ugyanakkor nem kötelessége tartania magát ezekhez az alapelvekhez. A Verma azután adta ki a szerkesztői közleményt, hogy Sheryl Sandberg, a Facebook főnöke a hét közepén elnézést kért, mert a tanulmányt rosszul kommunikálták a nyilvánosság felé.
A Cornell Egyetem és a Kaliforniai Egyetem közreműködésével végzett kutatás során a Facebook 2012 januárjában egy héten át manipulálta a hírfolyamot. Azt a tézisüket próbálták igazolni, hogy az emberek hangulata járványszerűen terjed annak függvényében, hogy mit olvasnak. Csaknem 700 ezer Facebook-használó volt tudtán kívül részese a tesztnek.
Az eredményeket egy hónappal ezelőtt közölte az amerikai tudományos akadémia folyóirata, ám a vizsgálat miatt csupán az elmúlt napokban robbant ki botrány, miután különböző blogokon és a The New York Times, illetve a The Atlantic című lapok hasábjain is megkongatták a vészharangot, hogy a Facebook tudtuk nélkül kísérleti patkányként kezelte az embereket.
A brit és francia adatvédelmi szervek vizsgálatot indítanak, hogy történt-e törvénysértés. Mindeközben a Facebook egyik volt munkatársa a The Wall Street Journal című amerikai napilapnak azt nyilatkozta, hogy a közösségi portál adatkutató csapata az elmúlt években több száz tesztet végzett és tanulmányt készített a résztvevők tudta, vagy konkrét belegyezése nélkül, kihasználva, hogy a felhasználói adatokat szabadon fel lehet használni kutatási célokra. A volt alkalmazott szerint a csapat szinte teljesen szabad kezet kapott a munkában és a most ismertetett lélektani tesztnél jóval kiterjedt kísérleteket végzett az emberek viselkedésének befolyásolása céljából.
A Facebook adathasználatra vonatkozó előírásai szerint a kaliforniai vállalat „belső műveletekhez, köztük hibajavításhoz, adatelemzéshez, teszteléshez, kutatáshoz és szolgáltatás-fejlesztéshez” is igénybe veheti a felhasználók adatait.
Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEM